Byggahus.se

www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Är på jakt efter ett minireningsverk och trillade över detta när jag letade: http://www.billigtminireningsverk.se/

Någon som har någon koll på detta och om det verkligen är en vettig produkt som det påstås?

Ser ut som typ Ecobox small om man jämför bilder.

Klart vettigt pris tycker jag (under 50 000:)

2. W
    Medlem Nivå 2
    Jag mailade försäljaren och fick lite mer kött på benen.
    Hoppas att någon kan klargöra vilket reningsverk som detta är en kopia av.

Här är mina frågor samt svar:

Vad är det för märke på de minireningsverk som du säljer? Du skriver på hemsidan att det är en aktör som redan säljer till svenska marknaden. Det finns inte så mycket bilder att få efter men det påminner nog lite om en Ecobox small.

Märket heter Aquatec, och modellen finns i Sverige men under annat varumärke. Känns inte förenat med god företagsamhet att nämna namnet, men letar du ibland de största aktörerna kommer du troligtvis stöta på dem.

Vad är det för priset totalt, installerat och klart?
    Priset för verket utan brunn med UVlampa är 43000 kr med moms. Tillkommer gör grävning och rör.

Jag har gjort ett par installationer, och grävaren blir klar på en dag (8hx800 kr) = 6400 kr
    Grus att fylla runt om verket, 9 ton x 150 kr = 1450 kr
    Rördelar 2000 kr
    Gjuta bottenplatta 1500 kr

Räkna 43000 kr + ovanstående = ca 55000 kr

Servicekostnader?
    Jag erbjuder inte serviceavtal, utan utbildar i samband med köp kunden att själv serva verket (pengar att spara...)
    Årliga kostnader?
    Kemikalier till fosforfällan, heter PIX113 och kostar ca 600 kr / 20 liter (räcker nästan ett år)

Det låter otroligt vettigt tycker jag, men jag vill höra lite vad ni som har lite koll har att säga.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Reningsverket AT-6 (och större modeller) säljs av en firma i Slovakien:
    http://www.aquatec.sk/en/residential-wwtp-general-information/

Och tydligen även av en annan och äldre firma i Litauen:
    http://www.august.lt/en/about-us

Vem är tillverkaren - det litauiska eller det slovakiska företaget?

Hur som helst, det verkar vara en enkel konstruktion som drivs av en luftpump - så inte en massa rörliga delar som pajar.

En grej som kan vara knepigt är att vissa kommuner kan kräva att man tecknar serviceavtal på sin avloppsreningsanläggning. Man menar att användarna som regel saknar kunskap för att underhålla reningsverket.

• Laddar…
  4. W
    Medlem Nivå 2
    Bra grävt!
    Vet inte vem tillverkaren är men bör vara samma tillverkare som någon av de mer kända märkena.

Vår kommun kräver någon form av efterbehandling fick jag veta idag. Vad finns för vettiga alternativ till det som inte kostar skjortan?

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Efterbehandling kan ha lite olika syften, t ex att fungera som ett skydd när minireningsverket fallerar eller att minska risken för smittspridning.

I dess enklaste form kan det räcka med t ex ett dike eller en infiltration via stenkista. Men också mer än så kan krävas, t ex kompakta markbäddar, infiltrationer eller UV-behandling (alla reducerar smitta bra). Eftersom det är en bedömningsfråga som beror på utsläppspunkten så är det nog svårt att svara generellt. Har man tur så är kommunen behjälplig med tydliga krav.

Här finns en bra rapport som sammanfattar praktik och juridik kring efterbehandling följande på minireningsverk:

husagare.avloppsguiden.se/attachments/download/117/efterbehandling rapport 2011-06-29_slutgiltig version.pdf

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Sedan ska man ha fått godkänt från kommunen el vem som nu godkänner ny/ändrad avloppsanläggning.
    Innan man beställer något.

7. Mark0
    Självbyggare Nivå 6
    Redigerat 4 aug 2016 00:46
  8. M
    Husägare · Nivå 12
    Att kommuner ställer krav på reningsgrader av kväve, fosfor, bakterier o s v är självklart (och bra!).

Frågan är däremot om det juridiskt håller att det ska ske genom viss teknik eller tvångsmässigt tecknande av serviceavtal om innehavaren kan visa att gränsvärdena inte överskrids t ex med regelbunden provtagning och god egen kunskap om reningsverkets funktion.

Har för mig att det finns några rättsfall i frågan men hittar dom inte nu.

9. Mark0
    Självbyggare Nivå 6
    Jag tycker också att det är bra med krav.
    Visserligen tycker man ibland att "det är inte så viktigt att mitt avlopp är det bästa, räcker med billigare"
    Men å andra sida skulle man nog inte uppskatta ifall grannen tänker så och förorenar området med sitt sämre avlopp...

Därför är det bra att detta gäller för alla, sig själv som grannar, det vinner vi alla på det i längden.
    Men för att hålla oss till tråden, jättebra att det finns alternativa lösningar och leverantörer till reningsverk till priser som inte ruinerar en.

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Kommuner bör inte ställa krav på serviceavtal i sina tillstånd men kan ställa krav på att kvalificerad personal kontrollerar avloppsanläggningen:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...det-villkora-att-serviceavtal-ska-finnas.html

11. M
    Husägare · Nivå 12
    Frågan är vem som är kvalificerad.
    En markentrprenör som gått en kurs hos leverantören några dagar och kommer på besök 1 ggr per år?
    En fastighetsägare som är civilingenjör i processteknik?

Ett hypotetiskt, men fullt möjligt exempel som visar att definitioner av kvalificerad personal inte är självklar.
    ALLA fastighetsägare är inte fullkomligt kompetensbefriade vilket detta forum visar i alla sina trådar.

Så med ett heltäckande skötselprogram som följs, innefattande regelbundna mätningar, kontroller, filterbyten och åtgärder vid larm, så borde de flesta själva kunna ansvara för driften (om man vill).

Men precis som med bilar är leverantörerna sugna på eftermarknaden där service(avtal) och dyra reservdelar ingår.
    Och om man inte tecknar dessa avtal så "kan inte reningsprocessen garanteras" brukar det heta.

• Laddar…
  12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Ofta brukar ju kvalificerad personal likställas med personer som är anställda i företag som sysslar med verksamheten.

Kunskap hos privatpersoner värderas lågt i avloppsmyndighetssvängen - troligen eftersom att den inte lätt går att kontrollera av myndighetspersonal som själva har begränsad kunskap om vad de olika servicemomenten innebär.

Den juridiska grunden för det här tänkandet är den omvända bevisbördan som råder inom miljölagstiftningen. Detta innebär att du måste visa för myndigheterna (kommunen) att avloppet inte orsakar skada för människa och miljö. Myndigheternas praktiska problem blir således att bedöma hur du visar att reningsverket fungerar över säkert över lång tid. Termen som används är att avloppsanläggningen ska vara robust.

• Laddar…
  13. M
    Husägare · Nivå 12
    Huvudet på spiken!

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 2
    Någon som har någon ny info. om detta reningsverk?
    Är detta något att satsa på?

15. Mark0
    Självbyggare Nivå 6
    Jag ansökte om tillstånd för detta reningsverk varefter jag fick 2 sidor med krav på kompletteringar om hur det grävas ner etc. Eftersom jag redan har grävt upp för att se vilken nivån berget låg på hade jag redan bra koll på underlaget.
    Tog fram paint och skissade lite.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sten2.jpg

Dock rådde det lite förvirring eftersom kommunen krävde efterbehandling vilket jag tolkade som UV brunn, bollade frågan med han som sålde reningsverket och sedan ringde jag upp handläggaren för att höra om UV brunn skulle räcka som efterbehandling. Men då visade det sig att det handläggaren menade var att det renade vattnet skulle ner i en bädd för att gå ner i marken och UV brunn var inte alls krav.

Så jag tog fram paint igen, skickade upp ett skiss på stenbädd nedanför reningsverket.
    sten.jpg

Ett par veckor senare kom besked att jag fick godkänt. :)
    Dock fanns det lite förbehåll, att det skulle grävas ner av en sakkunnig vilket jag använder firman som jag brukar använda för grävningsarbete. Sen behöver man sakkunnig som inspekterar avloppet varje år samt avtal för bla. kemikalier vilket man kan nog ordna prenumeration med någon leverantör etc. Självklart slamtömning varje år etc.
    Dock inget krav på något dyrt avtal med extern leverantör.

Min beräknade kostnad.
    sten 3 calc.jpg

Då jag redan har grävt upp halva backen för elkablar, parkering etc. tror jag nog att det går max åt ca 5-6h att få allt klart men budgeterar med 8h. Jag kommer att vara med men budgeterar rörmokare bara för att dubbelkolla att allt blir rätt och det ser bra ut ifall kommunen kräver intyg på det. Stöter säkert på något oförutsett kostnadsmässigt så man får nog reservera några kronor för det, dock är det en bit under första budgeten jag hade innan jag började jaga priser, leverantörer etc.

Jag får väl göra en tråd över nedgrävningen, hur det blev och kostade.
    Kanske finns fler som inte vill lägga ner en förmögenhet på reningsverk. :)

Redigerat 18 feb 2017 11:11