Hej,

Vi köpte hus med enskilt vatten från brunn.
Fick skyhöga värden på bakterier när vi analyserade vattnet. När jag öppnar brunnen är den full av frigolit. Aldrig sett eller hört något liknande men vad vet jag..?

Finns någon som kan något om brunnar och vet vad som pågår här?

• En öppen brunn fylld med frigolitkulor, vilket kan påverka vattnets kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Byggavfall !!

Förmodligen är det någon tidigare ägare som har haft problem med frysning och på detta sättet isolerat brunnen

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det ser ut som Isodrän. Det är inte lämpligt i en dricksvattenbrunn, det är ju polystyren som är dränkt i bitumen... Luktar lösningsmedel. Enligt tillverkaren finns rester av pentan, alltså lösningsmedel, i skivorna.

Ta bort det nu.

Jag skulle ozonbehandla brunnen på studs för att bryta ned detta elände och få bort bakterierna.

• Gilla
Risarvaren och 7 till
  • Laddar…
Det är med stor sannolikhet isodränskivor, inte vanlig frigolit alltså.
Det är avsett för isolering/dränering av källarväggar och grund under mark.

• Gilla
immetorp och 1 till
  • Laddar…
J
M MikaelHG skrev:
Hej,

Vi köpte hus med enskilt vatten från brunn.
Fick skyhöga värden på bakterier när vi analyserade vattnet. När jag öppnar brunnen är den full av frigolit. Aldrig sett eller hört något liknande men vad vet jag..?

Finns någon som kan något om brunnar och vet vad som pågår här?
Ta bort Isodrän skivorna och spola mycket så du får omsättning på vattnet så kanske det löser sig..

Hej

Är du säker på att det är från den brunnen vattnet kommer från?

Att det skulle röra sig om en grävd brunn där ytligt grundvatten tas är osannolikt, möjligen så finns det ett borrhål i bottnen inlärt vilken funktion isodränskivorna har ovanpå det i så fall.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Är du säker på att det är från den brunnen vattnet kommer från?

Att det skulle röra sig om en grävd brunn där ytligt grundvatten tas är osannolikt, möjligen så finns det ett borrhål i bottnen inlärt vilken funktion isodränskivorna har ovanpå det i så fall.
Inte hundra, får ta bort skivorna och kolla. Men man ser vattennivån under skivorna vilket inte syns så bra på bilden. Så lite rädd det är en grävd brunn bara.

Det gör den inte men skall lägga till den när jag fått rätsida på allt. Den var borrad men odränerad och läckte in dagvatten. Gör om gör rätt. Tack alla för input iaf!

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.