Å andra sidan kostar ett

UPO CLEAN 1 MINI RENINGSVERK​

närmare 100 000:-

T Tootikii skrev:
Å andra sidan kostar ett

UPO CLEAN 1 MINI RENINGSVERK​

närmare 100 000:-
Ja det är ännu tokigare förstås. Om det sålts i Östeuropa hade det väl kostat 30-35.

M Malmen1 skrev:
Ja det är ännu tokigare förstås. Om det sålts i Östeuropa hade det väl kostat 30-35.
Det finns i tex Baltikum. Men de har höjt priserna där också senaste åren.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hehe, jo jag inser att det är rätt enkelt ;-) Intressant med pH-metern, just långsam reaktion var ngt jag noterade när jag testade den första gången.
Gällande skumning så är det inte extremt mkt, och kan bero på större användning shampo eller tvättmedel helt klart.
Jag missförstod nog den indikationen som att det kunde bero på fel dosering av PIX.
Att ha i minnet till nästa gång när det växer mycket skum i minireningsverket (gäller inte bara denna typ i tråden utan kan vara ett allmänt problem i minireningsverk med luftningskammare) och källan misstänks kommer från mer flitigt användande av diskmedel, pumptvålar och schampo och ev. tvättmedel senaste tiden...

Prova att blanda i 1 msk (15 ml) såpa i 0,5 liter vatten i en blomspruta och med olika strålbilder kan man spruta ned skummet så att det mer eller mindre försvinner helt - dvs. den halvhårda skummet löses faktiskt upp av såpvattnet då syntetiska tensider och såpa tillsammans stör hinnorna av bubbelbildningen och det brister och löddret kollapsar.

Hur länge det håller skumnedtryckande efter man sprejat vet jag inte, men verkar inte bygga upp någon hård skum på några timmar efter i alla fall. - så det kanske räcker med att hälla i någon halv-dl med såpa i reningsverken när den har påtagliga skumningsproblem, efter att man sprutat bort den befintliga skummet med såpvatten.

Den här tekniken används fortfarande i moderna tvättmedel för kläder med tvålflingor i pulvertvättmedel och såpa för flytande tvättmedel för att slå ned skumbildningen som bildas väldigt lätt av de syntetiska tensiderna, så att man maskinen inte skall fyllas med skum.

---

Själv upptäckte jag detta efter handdisk att när jag skurar rent diskhon med just såpvatten (15 ml på halvliter vatten) för att få bort fettranden ibland som sitter på hon:s väggarna (trots diskmedel under diskningen) att det har väldig skumnedslående effekt av kvarvarande lödder från diskmedel efter tömmningen.

Och när jag nu fick lite väl mycket hård skum i minireningsverkets luftkammaren (och riskera minskad syresättningen då det mesta av syresättningen sker på vattenytan med utjämning av syrets partialtryck mellan vatten och luft - bubblandet i sig ger inte så mycket som många tror, medans omrörningen med hjälp av bubblorna genom att lyfta mer syrefattig vatten från djupet och blanda ned mer syrerik ytvatten mot djupet är desto viktigare ) så var jag bara tvungen att prova, och det hårda löddret smälte iväg nära på som att hälla aceton på frigolit...

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Att ha i minnet till nästa gång när det växer mycket skum i minireningsverket (gäller inte bara denna typ i tråden utan kan vara ett allmänt problem i minireningsverk med luftningskammare) och källan misstänks kommer från mer flitigt användande av diskmedel, pumptvålar och schampo och ev. tvättmedel senaste tiden...

Prova att blanda i 1 msk (15 ml) såpa i 0,5 liter vatten i en blomspruta och med olika strålbilder kan man spruta ned skummet så att det mer eller mindre försvinner helt - dvs. den halvhårda skummet löses faktiskt upp av såpvattnet då syntetiska tensider och såpa tillsammans stör hinnorna av bubbelbildningen och det brister och löddret kollapsar.

Hur länge det håller skumnedtryckande efter man sprejat vet jag inte, men verkar inte bygga upp någon hård skum på några timmar efter i alla fall. - så det kanske räcker med att hälla i någon halv-dl med såpa i reningsverken när den har påtagliga skumningsproblem, efter att man sprutat bort den befintliga skummet med såpvatten.

Den här tekniken används fortfarande i moderna tvättmedel för kläder med tvålflingor i pulvertvättmedel och såpa för flytande tvättmedel för att slå ned skumbildningen som bildas väldigt lätt av de syntetiska tensiderna, så att man maskinen inte skall fyllas med skum.

---

Själv upptäckte jag detta efter handdisk att när jag skurar rent diskhon med just såpvatten (15 ml på halvliter vatten) för att få bort fettranden ibland som sitter på hon:s väggarna (trots diskmedel under diskningen) att det har väldig skumnedslående effekt av kvarvarande lödder från diskmedel efter tömmningen.

Och när jag nu fick lite väl mycket hård skum i minireningsverkets luftkammaren (och riskera minskad syresättningen då det mesta av syresättningen sker på vattenytan med utjämning av syrets partialtryck mellan vatten och luft - bubblandet i sig ger inte så mycket som många tror, medans omrörningen med hjälp av bubblorna genom att lyfta mer syrefattig vatten från djupet och blanda ned mer syrerik ytvatten mot djupet är desto viktigare ) så var jag bara tvungen att prova, och det hårda löddret smälte iväg nära på som att hälla aceton på frigolit...
Intressant, får testa!

Såhär 5-6 timmar senare så har den lilla skummet som jag lämnat kvar efter behandlingen med blomsprutan (för att den blev tom) - helt försvunnit och bubblor och skummet som bildas av luftningen spricker upp fort, detta verkar fungera bra och det handlar om knappt en matsked såpa totalt i halv liter vatten utspridd över skummet för att bli av med problemet med skumningen helt, i alla fall för den närmaste dygnet... tänker följa det några dagar framöver.

Verkar vara riktig bra vardagshack med såpan på bildade skummet när man har problem med överdriven skumbildning i minireningsverk.

eftersom det handlar om naturliga fria fettsyror från tallolja så kommer såpan att konsumeras upp ganska fort av olika bakterier i minireningsverket, så jag ser inte att det skulle ha någon större påverkan av minireningsverket mer än att det kommer att fungera som en liten energiinjektion för bakterierna...

samma sak händer med de syntetiska tensiderna att de också kommer att konsumeras upp av bakterier som energikälla, men kan ta längre tid på sig.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Hur kommer det sig att den svenska marknaden fortfarande tar ut ockerpriser på detta verk? Har sett priser på över 60.000 kr för ett AT-8 som borde kosta max 20.000 om man ser till andra EU-länder. Tror de svenska leverantörerna att kunderna inte har google hemma? Ok, om det kostat 35.000 bara för att Sverige är Sverige, men inte 60k!
https://nvishop.lt/produktas/valymo-irenginys-at-08-km/

I Litauen

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.