Hade rörmokare och grävare i huset förra veckan, dom drog nya rör i marken och nytt avlopp från vårt gästhus. De har lämnat ett stort hål i grundmuren där man ser hur röret är installerat. Ser ut som grävaren helt enkelt skyfflar ner massor av sten och tegelsten rakt ovanpå röret, med kanter som trycker från alla sidor.

Är detta en okej installation? Eller kan röret ta skada i längden? Okunnig om sånt här, tacksam för svar!

• Rörinstallation i ett hål i en grundmur, omgiven av stenar och tegel som trycker mot röret från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, jag misstänkte det. Jag kontaktar rörmokaren genast.

Finns det något sätt jag kan få stöd i min sak? Någon reglering jag kan hänvisa till?

J
MCPalle MCPalle skrev:
Tack för snabbt svar, jag misstänkte det. Jag kontaktar rörmokaren genast.

Finns det något sätt jag kan få stöd i min sak? Någon reglering jag kan hänvisa till?
Det finns i länken jag bifogade till dig läs den ett par gånger i lugn och ro och återkom om något är oklart..
Det är inte fackmannamässigt utfört då dina VA ledningar kommer att skadas..

Claes Sörmland
Och röret ska rimligen gjutas fast i grunden med markfuktig betong. Du vill väl inte ha ett stort hål i grunden där vatten kan flöda in?

• Gilla
MCPalle
  • Laddar…
Tack för svar, ska läsa på 👍

Rörmokaren blev mest irriterad på min fråga och svarade att ”vi har bara lagt stenar närmast väggen för att det inte skulle komma in jord, resten är skyddat. Vi är inte murare, annars hade vi murat. Du kan väl bara ta bort stenen?”

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe
MCPalle MCPalle skrev:
Tack för svar, ska läsa på 👍

Rörmokaren blev mest irriterad på min fråga och svarade att ”vi har bara lagt stenar närmast väggen för att det inte skulle komma in jord, resten är skyddat. Vi är inte murare, annars hade vi murat. Du kan väl bara ta bort stenen?”
Typisk hantverkare idag, skiter fullständigt i allt och alla.

Claes Sörmland
Skönt företag. Man tar in dem för stambyte och sen lämnar de stora hål mellan lägenheterna. De är ju inte murare...

J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skönt företag. Man tar in dem för stambyte och sen lämnar de stora hål mellan lägenheterna. De är ju inte murare...
Lägenhet?

C
MCPalle MCPalle skrev:
Är detta en okej installation?
Är det avloppet från gästhuset som kommer in i huvudbyggnaden, eller vad är det vi ser på bilden?

C cpalm skrev:
Är det avloppet från gästhuset som kommer in i huvudbyggnaden, eller vad är det vi ser på bilden?
Precis så, avlopp draget från gästhuset till huvudbyggnad.

Det lustiga är att det här är en man i 65 års åldern. Tänkte att jag kunde lita på hans erfarenhet och arbetsmoral.

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
MCPalle MCPalle skrev:
Det lustiga är att det här är en man i 65 års åldern. Tänkte att jag kunde lita på hans erfarenhet och arbetsmoral.
Är han verkligen röris på riktigt, eller är det någon "mångsysslare"?

C cpalm skrev:
Är han verkligen röris på riktigt, eller är det någon "mångsysslare"?
Jodå det är han (tyvärr?)
Jerry Andersson Rör AB i Hammenhög

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.