Hej, jag ber om ursäkt om jag skriver i fel forum, jag visste inte riktigt var jag skulle skriva.

Jag skulle behöva hjälp av er som är kunniga i att tolka ritningen över min lägenhet, byggd 2009.

Jag vill borra två hål på en höjd mellan 140 och 170 cm (taket är 258 cm) i en betongvägg i vår klädkammare som gränsar till grannens lägenhet på andra sidan. Hålen ska vara högst 10 cm djupa, men troligen blir det max 7 cm. Jag vill dock veta om det är möjligt att borra 10 cm om det skulle behövas.

Jag fick följande ritningar från styrelsen:

IMG_3576
Ritning med mätningar (irrelevant för det jag behöver ritningarna till, men bifogar ändå).

IMG_3577
Ritning med VVS- och elkablar mm (detta är mest relevant för min fråga).

IMG_3581
I rött ser ni var jag planerar att borra de två hålen.

Vad betyder den tjocka linjen mellan min och grannens lägenhet? Är den bara till för att visa gränsen mellan lägenheterna eller kan man se av ritningen om det finns vatten, el eller andra ledningar bakom väggen?

Skulle ni kunna säga med säkerhet att det är lugnt att borra de två hålen i den delen av väggen? Finns det något problem om det är en bärande vägg (jag vet inte om den är det)?

Tack på förhand för all hjälp!
 
  • Planritning över en lägenhet med markeringar för olika rum som kök, vardagsrum, sovrum. Tjock linje mellan lägenheter antyder gräns eller vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över lägenhet på plan 2, visar rum, väggar, VVS- och elkablar. Tjock linje markerar gräns mellan lägenheter, fråga om borrhål vid linjen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhet med röd markering där två hål planeras i en betongvägg, röd pil pekar på tjock linje mellan två lägenheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är varken el eller vattenritningar, så det är svårt att avgöra om det går något sådant i väggen. Säkrast är om du har en detektor och dubbelkollar innan.

Jag antar att det är betongvägg, då skall det inte vara några problem med 7 cm (som är rätt djupt iofs och fullt tillräckligt om du tex skall montera hyllor. Pluggarna är oftast max 5 cm).
Bärigheten i en bärnade vägg påverkas inte av några mindre borrhål (antar att det är typ 5-10mms hål vi talar om?)

Vad gäller el går det annars rätt lätt att kolla på hur eldosorna sitter. Elen skall vanligen vara dragen mellan dessa (nära taket) och sen i rak linje ned till uttagen. Så borrar man inte där bör risken för att borra i en elledning vara liten. Men som sagt: En detektor är inte fel att använda om man är osäker.
 
Den tjocka linjen visar att det är en brandcellsgräns mellan lägenheterna, VS-ritningen visar att det inte finns något vatten eller avlopp där du tänker borra, el är inte inritad på VS-ritningen, det är en separat ritning.
 
  • Gilla
mttlvy och 1 till
  • Laddar…
O ogget skrev:
Den tjocka linjen visar att det är en brandcellsgräns mellan lägenheterna, VS-ritningen visar att det inte finns något vatten eller avlopp där du tänker borra, el är inte inritad på VS-ritningen, det är en separat ritning.
Hmm, nu när du säger det: Det är väl precis det ritning 2+3 säger: Att det går en vattenstam precis där det skall borras.
Eller nåja: I den väggen någonstans (kanske inte just på den höjden förstås) ?
Ritning med streckad linje markerad av en röd rektangel och pil, eventuellt visar vattenstammens placering i väggen.
Den streckade linjen ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm, nu när du säger det: Det är väl precis det ritning 2+3 säger: Att det går en vattenstam precis där det skall borras.
Eller nåja: I den väggen någonstans (kanske inte just på den höjden förstås) ?
[bild]
Den streckade linjen ?
Den streckade linjen visar bara att det är en brandcellsgräns, kollar du på ritning nr 2 ser du att den går mellan alla lägenheter samt att trapphuset är en egen brandcell.
 
  • Gilla
mttlvy och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där är varken el eller vattenritningar, så det är svårt att avgöra om det går något sådant i väggen. Säkrast är om du har en detektor och dubbelkollar innan.

Jag antar att det är betongvägg, då skall det inte vara några problem med 7 cm (som är rätt djupt iofs och fullt tillräckligt om du tex skall montera hyllor. Pluggarna är oftast max 5 cm).
Bärigheten i en bärnade vägg påverkas inte av några mindre borrhål (antar att det är typ 5-10mms hål vi talar om?)

Vad gäller el går det annars rätt lätt att kolla på hur eldosorna sitter. Elen skall vanligen vara dragen mellan dessa (nära taket) och sen i rak linje ned till uttagen. Så borrar man inte där bör risken för att borra i en elledning vara liten. Men som sagt: En detektor är inte fel att använda om man är osäker.
Hej, tack för svaret!

Ja, som jag skrev i första inlägget är det en betongvägg. Jag behöver borra det djup jag nämnde, jag ska inte sätta upp hyllor utan ett säkerhetsskåp som kräver det.

Jag har kollat med en vanlig regelsökare men den mäter inte så djupt som 10 cm, så i så fall behöver jag hyra ett mer professionellt verktyg.

Jag glömde nämna det i början men det är som du säger håldiameter på 5–10 mm.

Det finns ingen eldosa på den väggen i klädkammaren, bara på andra sidan mot dörren i hörnet mellan dörren och väggen som har badrummet på andra sidan. Plus en lampkontakt i taket.

Så det borde inte vara något problem med elen i min lägenhet. Det jag är mest osäker och orolig för är om det finns stora elledningar bakom väggen jag vill borra i som är mellan min och grannens lägenhet. Men det verkar som att jag inte fått rätt ritningar från styrelsen, alltså jag fick inte ritningar på elledningarna, bara VVS.
 
Nej, det är troligtvis inga problem att borra där, förmodligen går det mesta elen i schaktet i trapphuset märk "EL" och sedan matas det in i lägenheten till din elcentral och resterande el ligger i ingjuten i taket och ser du inga uttag på väggen är det förmodligen inget där. möjligtvis kan det vara ventilationsrör ingjutet i den väggen, men det är ingen större fara att hitta av, bara att täta hålet.
 
  • Gilla
mttlvy och 1 till
  • Laddar…
O ogget skrev:
Nej, det är troligtvis inga problem att borra där, förmodligen går det mesta elen i schaktet i trapphuset märk "EL" och sedan matas det in i lägenheten till din elcentral och resterande el ligger i ingjuten i taket och ser du inga uttag på väggen är det förmodligen inget där. möjligtvis kan det vara ventilationsrör ingjutet i den väggen, men det är ingen större fara att hitta av, bara att täta hålet.
Tack för din åsikt, skönt att det inte ska vara någon vatten- eller elledning där. Och också bra att veta att det är lätt fixat om jag skulle råka träffa ett ventilationsrör. Det finns en frånluftsventil nära hörnet där jag vill borra, så inte helt omöjligt kanske. Men vettefan vart röret går, om det fortsätter i väggen där jag vill borra eller till kökets fläkt som ligger åt vänster från klädkammaren från bilderna jag delade och sen är det därifrån som ventilationsröret går ner i byggnaden.

Du nämnde också brandcellsgräns, är det något jag behöver tänka på? Jag vet inte riktigt hur det är byggt eller om det är något jag kan paja eller förstöra, eller om två sådana 6 mm i diameter och 70 mm långa hål inte kan påverka något.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.