Vatten & Avlopp
nimhed: Inte just denna vintern tyvärr. Satte igång en värmekabel för sent
BerraBrus: Tack för alla svar, nu avslutar iaf jag denna tråd.
Bence: Gammal tråd. Vad tror ni om den här? Aquastop hydrostooper. Batteridriven 700 kr + moms. https://quickparts.se/aquastop-hydrostopper/201025?gclid=CjwKCAiAyc2BBhAaEiwA44-wW3-KfdI-FTtZBBhF981EUAFDNwj8q-xiNEFABnOI4Lm8HrjYsjbsrRoCivAQAvD_BwE https://www.upptappat.nu/sv/tillbehor/1194-vattenfelsbrytare-hydro-stopper.html
Anonymiserad 418850: [citat] ———————- Tack, Mats-S! Kör inte fett i avloppen som tur är. Då vet jag! Ska inte hålla på med rören om jag redan löst problemet med vaskrensaren. :)
Krilleman: [citat] Vatette är väldigt duktiga att leverera monteringsanvisningar! https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633219_stal.pdf
rakral: Det är en äldre typ av T-plus som var laddad med "dynamit", man knackar på knoppen i gaveln med en hammare varvid laddningen löses ut och gör hål i det anslutna röret.
Expansionskärl: [citat] Vi bor i sommarstugan på sommarmånaderna och även helger ibland året om. Vi har badkar badar Max 5 ggr om året. Det känns som det är rätt mycket för oss.
MrJay: [citat] Jag antar att front/lucka i gips med tätskikt och kakel på (om man har skåpet i badrum) är helt OK? [bild]
Claes Sörmland: [citat] Jag håller med dig helt här. Man spolar ut fett vare sig man vill eller inte. Jag har ett vattenlås i form av en betongbrunn i trädgården på mitt utgående kommunala avlopp. Det har att göra med att avloppet fram till 60-talet ledde rakt ut i ett åkerdike efter en tvåkammarbrunn och då var det standardlösningen. Denna brunn är numera i praktiken en fettavskiljare eftersom det
Claes Sörmland: Jag håller med om att dela upp det i två delar, börja ute och till din anslutningspunkt som kommunen hänvisar dig till. Typiskt sett är det betongrör utomhus och inte gjutjärn. Troligen kan avloppsrören läggas på marken i krypgrunden och behöver inte grävas ned där. Men du behöver ju komma under (eller igenom) grundmuren. Du börjar med att gräva utifrån och se hur det är löst
Sommarstuga1965: Du behöver inte oroa dig för att din spillvattenledning skall frysa. Den behöver inte ligga på frostfritt djup. Däremot skall den inte ligga för grunt så att den blir tilltryckt av t.ex. fordon. Minst 0,5m mellan hjässan på ledningen och marken. Frostfritt gäller generellt endast för trycksatt dricksvatten eftersom dessa ledningar alltid är fulla med vatten. Däremot vill man ha
clueless123: [citat] Jag tycker jag monterat det rätt, sitter ordentligt och rakt. Men du har en bra poäng där med ventilation, jag får fråga om det skett nåt jobb med ventilationen nyligen. [citat] Ok. Jag kanske kan prova byta vattenlås. Det är inte så gammalt, 3 år ca. [citat] Jo så är det, tänkte bara ifall det fanns nån enkelt lösning. Men jag får felanmäla. Tack för alla svar
Ulltand: Efter en del letande så gissar jag själv på PP rör för tappvatten?
Claes Sörmland: [citat] Annars är ju standarden plaströr, finns ju vita för ändamålet med 32 mm gänga som start. Bara att såga till med en fintandad såg och trycka ihop med rördelar så att du får en fin dragning. Vill du ha den gamla hemmafixade lösningen igen så är det ju bara att köpa vilken plastslang som helst i passande diameter och trycka dit.
Håbbe01: Hej, Avlopp utomhus är inga problem så länger man använder markrör (orange) i stället för de gråa för inomhusbruk. Men det kall ligga på frostfritt djup ca 1.2m viket kan minskas med isolerbara marksivor ty XPS till ca 0.7m eller eller med eluppvärmning
Mazen: [citat] Kungen har talat, jag pudlar och säger två stammar, två lås .. :D
mblom: Skulle slå pumpen till vattnet i fritidshuset, har varit rejält kallt här. Ingenting fungerade, har varit ute och konstaterat att pumpen verkar fungera. Börja kolla värmekabeln, den är märkt med 45w. Det är bara några meter till brunnen. Kopplade in en Fibaro-plugin som mäter Watt. Och den visar bara 3w när kabeln är inkopplad. Låter vädligt lite. Några tips på vad man kan göra.
HuvudetPaSpiken: Jag löste det så här, så kan jag gömma anslutningarna bakom tvättmaskinerna. Duger som en kortsiktig lösning :) [bild]
slacker: För att hitta rätt del så måste du nog veta vilken tillverkare det är på vattenlåset samt att dom då skall erbjuda reservdelar. Då anser jag att det är bättre att byta allt. Fel del, tillverkare eller med tvivelaktig passform så skapar du bara fler problem för dig själv.
Staffans2000: [citat] Bra! För man skall inte joxa till det i onödan. Staffan
bergquist: Misstänkte det. Finns det för och nackdelar med olika filter gällande järn-mangan filter? Automatisk backspolning är ett stort + utan några större nackdelar som jag förstått det? Vi skickar in ett stort vattentät på tisdag nästa vecka för att se om vår bef. rening är bra nog för resterande saker.
bergquist: [citat] Tack så jättemycket för svaret, misstänkte att det var så enkelt men mycket bättre få det bekräftat först. Självklart stänger jag av ingående vatten först. Nu ska jag bara lösa mitt andra problem som jag beskrivit i en annan tråd :)
addam: [citat] Jag svarar mig själv så att andra kan se. Har nu monterat den extra delen från IKEA på mitt vattenlås. Den passade perfekt och den lilla testning jag gjort indikerar att jag har löst mitt problem. Det är helt enkelt vansinnigt mycket tystare när den inte tömmer i en av hoarnas vattenlås. Kanske bra för någon annan att veta också. [bild] /Adam
Flomi: [citat] Hej och tack igen för svaret! Det står i anvisningarna, men entreprenören hade inte fått de innan det blev gjort. Han fick bara ett mejl från säljaren med instruktioner, men om någon dränering talades inte i detta mejl. Och sen när det hade gått fel sa ju säljaren att entreprenören borde ha vetit det. Först var ju planen att säljaren av MRV skulle komma hit och installera
tveksamt: Ser ut som våra slangar. Vi har bott i huset 3 år, hur länge den suttit där innan vi flyttade in. Inget läckage.
Jiji: Hej, Vi kommer allt närmare indraget VA. En varmvattenberedare får plats i källaren, direkt under kök och toalettrum. Men vi planerar ett litet hus på gården för dusch och tvättmaskin. Förberedelser görs i samband med att VA dras in i huvudbyggnaden. Visst har man då en varmvattenberedare i det huset också? Det är väl det enda rätta? Hur tänker vi ang storlek? Vi gör inte av med