Det är väl framför allt en försäkringsfråga. I vår förra lägenhet (två sammanslagna lägenheter) gjorde vi om ett av köken till "tvättstuga". Vi hade en tvättmaskin där diskmaskinen stod i det andra köket, och hade en kondenstorktumlare ungefär där spisen var. Underlägg under tvättmaskinen, precis som under diskmaskinen, och vi stängde alltid av vattnet när maskinen inte användes (det gjorde vi också med diskmaskinen). Det gick bra, men vi visste ju att vi tog en risk vad gällde försäkringen. Man får vara extra uppmärksam.

N Niklas777 skrev:
Hej, planerar att ha en inbyggd tvättpelare i köket. Någon som vet om detta är ok i försäkringssynpunkt och hur detta bäst bör utformas med avlopp etc etc.

Rördragning av vattenledning är det ok ovan/genom köksskåp?
Eget hus eller brf?

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Kan man inte klara vattensäkerheten med en vattenfelsbrytare?

A AndersS skrev:
Eget hus eller brf?
Helt klart en befogad fråga - I de BRF föreningar jag varit medlem/suttit i styrelsen har det alltid varit ett NEJ! när väl frågan om tvättmaskin i köket dykt upp...

BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man inte klara vattensäkerheten med en vattenfelsbrytare?
Tvättmaskin kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på golvet kombinerat med vattenfelsbrytare eller med golvbrunn och vattenlarm.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7

• Gilla
Micke R.
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Tack!
Ser att man får diskmaskin i kök om dessa förutsättningar finns.
Har satt våtrumsmatta med uppvik under köksskåpen inkl utrymmet för disk/tvättmaskin.
Det kommer göra det enkelt för mig att klara slutbesiktningen och kravet på tvättmöjlighet på antreplan. Ut med diskmaskinen och in med en kombinerad tvätt/tork

slacker slacker skrev:
I de BRF föreningar jag varit medlem/suttit i styrelsen har det alltid varit ett NEJ! när väl frågan om tvättmaskin i köket dykt upp...
Ville jag ha en tvättmaskin i mitt kök i en BRF skulle då jag aldrig komma på tanken att ta denna fråga till styrelsen. Varför skulle jag det? :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Ville jag ha en tvättmaskin i mitt kök i en BRF skulle då jag aldrig komma på tanken att ta denna fråga till styrelsen. Varför skulle jag det? :thinking:
Alltid bra att följa reglerna för brf om du skulle få vattenläcka och du har skyldighet att veta vad som gäller.
Säkervatten skriver dessutom:
3.7 Vatten- och avloppsinstallationer i kök
I kök ska det endast finnas installationer avsedda att betjäna köket.

Men var och en får avgöra risk och ev. konsekvens.

A AndersS skrev:
Alltid bra att följa reglerna för brf om du skulle få vattenläcka och du har skyldighet att veta vad som gäller. Säkervatten skriver dessutom:
En intresseförening kan skriva vad som helst. Min åsikt är att det (normalt) inte finns någon anledning att informera en BRF styrelse om man önskar en tvättmaskin i sitt kök. Vilka regler syftar du på om du anser motsatsen?

Alfredo Alfredo skrev:
En intresseförening kan skriva vad som helst. Min åsikt är att det (normalt) inte finns någon anledning att informera en BRF styrelse om man önskar en tvättmaskin i sitt kök. Vilka regler syftar du på om du anser motsatsen?
Det får du läsa i aktuell brfs stadgar vad som står, sedan väljer var och en vad man gör.
Men hittade denna texten,
https://www.familjensjurist.se/frag...ion-av-tvattmaskin-i-en-bostadsrattsforening/

Så Ja det kan finnas en risk att inte fråga, så rådet är att kontrollera med brf. Sedan är det upp till ts att välja.

Alfredo Alfredo skrev:
Om skadan är framme kommer styrelsen att bli varse gällande installationen i vilket fall som helst. Att då inte följt eventuella regler/stadgor satta i BRF kan ju leda till konsekvenser för dig som ägare. Försäkringsbolag är ju dessutom hårda - "Du fick inte för BRF, du gjorde det ändå, skadan skedd, ditt ansvar" om man skulle dra det extremt.
Finns det dessutom angett som ett generellt beslut i en BRF så är det dessa regler som skall följas - Rättning i ledet helt enkelt när man ger sig in i en förening.
Och precis som @AndersS skriver benämns även detta i Branchreglerna från Säkert Vatten. https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7

Det är nog den en eventuell konflikt en BRF skulle luta sig mot vid en eventuell skada.

Men det är klart - Man kan göra precis som man vill!

Väntar med spänning den dagen det kommer en tråd gällande "Förre ägaren satte in en tvättmaskin i köket trots att de inte fick för BRF, vattenskada hos grannen, försäkringsbolaget skyller på mig - Dolt fel!?" :rofl:

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det får du läsa i aktuell brfs stadgar vad som står.
Så Ja det kan finnas en risk att inte fråga, så rådet är att kontrollera med brf.
I den länk du bifogar står det.

Med ”ändringar av befintliga ledningar för gas, värme eller vatten” avses till exempel installation av kök, toalett, eller tvättmaskin.
Jag har väldigt svårt att se att installation av en tvättmaskin skulle anses vara den typ av ändring av "befintliga ledningar för gas, värme eller vatten" som Bostadsrättslagen 7:7 syftar på. Det går naturligtvis inte att utesluta att det i ett enskilt fall skulle kunna ses som sådan ändring då det naturligtvis beror på hur installationen utförs och vad som påverkas.

När det gäller stadgarna har jag aldrig sett några direkta förbud mot tvättmaskin i kök även om det naturligtvis kan förekomma sådana stadgar. Om dessa stadgar skulle hålla vid prövning är en annan fråga.

Angående "risk med att inte fråga" är väl frågan om det inte är större risk med att faktiskt fråga...

Om jag som styrelseledamot fick kännedom att någon medlem hade en tvättmaskin i sitt kök skulle det inte bekomma mig det minsta. Om jag däremot "tvingades" till att tillåta, eller förbjuda, detta genom ett formellt styrelsebeslut skull jag se det som en rätt besvärligt beslut ur många aspekter.

slacker slacker skrev:
Finns det dessutom angett som ett generellt beslut i en BRF så är det dessa regler som skall följas - Rättning i ledet helt enkelt när man ger sig in i en förening.
Absolut, så länge beslut och stadgar följer lag.

Det innebär dock inte att man som bostadsrättshavare ska acceptera vilka stolligheter som helst som en styrelse kan hitta på. Rättigheter och skyldigheter finns i båda riktningarna.

Återigen, jag vet inte säkert om en styrelse i normalfallet kan förbjuda en tvättmaskin i ett kök. Jag skulle dock sätta mina pengar på att det är svårt.

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, så länge beslut och stadgar följer lag.

Det innebär dock inte att man som bostadsrättshavare ska acceptera vilka stolligheter som helst som en styrelse kan hitta på. Rättigheter och skyldigheter finns i båda riktningarna.

Återigen, jag vet inte säkert om en styrelse i normalfallet kan förbjuda en tvättmaskin i ett kök. Jag skulle dock sätta mina pengar på att det är svårt.
Det köper jag helt klart - Det finns alltid poliser och motsträviga personer i alla typer av föreningar och därigenom kanske det "hittas" på en hel del.
BRF Lagen är ju som avhandlat tidigare luddig och anger bara att man inte får göra ändringar i befintliga system för vatten, avlopp, gas osv... En installation gällande tvättmaskin i kök är ju i själva verket inte ett större ingrepp än en diskmaskin principiellt men kan det vara så att föreningen lutar sig på "olängenhet för föreningen" enligt följare text:

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen."

Just benämningen olägenhet kan ju täcka in hur mycket som helst... Synonymer på olägenhet:

besvär, nackdel, missförhållande, men, skada, besvärlighet, förtretlighet, svårighet, bekymmer, problem, aber, omak, aviga, avigsida, baksida, belastning... osv.

Så med andra ord, enligt lag, skulle föreningen kanske kunna luta sig mot att det är en olägenhet och således inte tillåtet med en tvättmaskin i köket för att det blir besvärligt, kan medföra skada som ger oss bekymmer och är ett allmänt aber. Så därför väljer styrelsen att säga nej och vara aviga i frågan helt i enlighet med hur man tolkar lagen....

slacker slacker skrev:
Just benämningen olägenhet kan ju täcka in hur mycket som helst... Synonymer på olägenhet:
Fast för att "olägenhet" enligt 7:7 ska vara aktuell måste 7:7 överhuvudtaget vara aktuell.

slacker slacker skrev:
Så därför väljer styrelsen att säga nej och vara aviga i frågan helt i enlighet med hur man tolkar lagen....
Ja hur en prövning skulle sluta är naturligtvis svårt att veta.

Dock tror jag inte på den länkade artikeln, som för övrigt inte ens hänvisar till rätt paragraf, att en installation av en tvättmaskin i normalfallet skulle anses som den typ av ändring av "befintliga ledningar för gas, värme eller vatten" som Bostadsrättslagen 7:7 syftar på.

Precis som du skriver är installation av en diskmaskin och installation av tvättmaskin i allt väsentligt normalt helt likvärdigt avseende "befintliga ledningar" och påverkar normalt inte dessa utan enbart de "ledningar" där bostadsrättshavaren har underhållsansvaret. Då det normalt inte anses som en olovlig ändring att installera en diskmaskin, kan det rimligen heller inte normalt anses vara en olovlig ändring att installera en tvättmaskin. "Ingreppen" i "befintliga ledningar" är normalt helt likvärdiga.

Jag anser därmed att Bostadsrättslagen 7:7 överhuvudtaget inte är relevant avseende installation av tvättmaskin i kök då sådan installation inte faller under någon av de uppräknade punkterna:

Bifogar aktuellt lagrum för tydlighetens skull.

Svensk lagtext ur bostadsrättslagen 7:7 om förbud mot ändring utan styrelsens tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.