Hej!

Skulle vilja ha vatten till kommande utekök och sedan och koppla ihop detta med trädgårdsbevattningen. Tänkte koppla PEM från vattenutkastaren och köpte en PEM-koppling med invändig gänga på ena sidan. Ska man då göra som med vanliga rör att man kör typ lin runt gängorna på vattenutkastaren?

Hade ju såklart varit mycket lättare att bara snurra på en slangkoppling och köra vanlig trädgårdsslang.

Vad tycker ni? Vad är annars syftet med PEM?
 
T
Blir väl lite stelt att ha PEM fram/längs med husväggen? Köper du kvalitativ slang, kanske trekvartstum, så håller den ju bra, det viktiga är kring anslutningarna om det står på vatten konstant, då vill man inte ha plast som lätt går sönder utan riktiga kopplingar.
 
T TreeView skrev:
Blir väl lite stelt att ha PEM fram/längs med husväggen? Köper du kvalitativ slang, kanske trekvartstum, så håller den ju bra, det viktiga är kring anslutningarna om det står på vatten konstant, då vill man inte ha plast som lätt går sönder utan riktiga kopplingar.
Du menar slangkopplingar i metall? Är det PRK kopplingar? Vad brukar man ha PEM till?
 
T
D Danii KD skrev:
Du menar slangkopplingar i metall? Är det PRK kopplingar? Vad brukar man ha PEM till?
PEM är ju framförallt mycket mer hållbar, men blir då mycket jobbigare att arbeta med, plus väldigt ful om den syns. Så kan/ska man gräva så är ju PEM jättebra. Ska ni ha vattnet igång på vintern oxå? Om inte så kom ju ett annat förslag längre ner, även om jag nog inte hade använt just en sån slang för att koppla på PEM till vattenutkastet.

Dessutom så har jag gått över helt till klokopplingar på den mesta slangen som ligger under längre och okontrollerat tryck, efter att jag kom hem med en vattenutkastare som sprutade vatten efter eget behag. Kostar lite mer men är ju väldigt skönt att ha. Då sätter du dessa på PEM slangen, din anslutningsslang samt vattenutkastaren.
 
Tack, om men ändå skulle vilja koppla pem direkt från vattenutkastaren, hur gör man smidigast? Oftast är det ju en kranslutning för snabbkoppling man sätter dit och den har ju packning så det är lätt. Men PEM kopplingarna har ju inte det. Finns det någon adapter eller dylikt som har packning mot vattenutkastaren och mot pem kopplingen?
 
T
D Danii KD skrev:
Tack, om men ändå skulle vilja koppla pem direkt från vattenutkastaren, hur gör man smidigast? Oftast är det ju en kranslutning för snabbkoppling man sätter dit och den har ju packning så det är lätt. Men PEM kopplingarna har ju inte det. Finns det någon adapter eller dylikt som har packning mot vattenutkastaren och mot pem kopplingen?
Ska den monteras för aldrig tas bort eller vill enkelt kunna ta bort den?
 
Den ska nog sitta där, sedan bygger jag på systemet istället. Blir egentligen en förlängning av röret från huset.
 
  • Gilla
ralferik
  • Laddar…
T
Då hade jag tagit en sån här anslutning till pem och därefter dimensionerat ner innergängan för att möta vattenutkastet. packning erhålls genom att applicera lin/lera mellan allt som skruvas ihop.

https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-inv-16x15r/

Edit; denna är ju bara ett förslag, du måsta välja efter storleken på din pem slang
 
Tack! Så det funkar alltså att köra vanliga klämringskopplingar för typ pex? Det där såg ut lite som det.
 
T
D Danii KD skrev:
Tack! Så det funkar alltså att köra vanliga klämringskopplingar för typ pex? Det där såg ut lite som det.
Är inte tillräckligt insatt för att veta huruvida de är vanliga eller ej, men just den där är ju framtagen till pem så den ska ju funka!
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Fördelen med PEM kontra vanlig trägårdsslang är det är bättre flöde i en PEM-slang vid samma dimension. Risken för bakteriell påväxt är dessutom större i en vanlig trägårdsslang. Något att tänka på när man ska ha det till utekök.

Ska du koppla på en befintlig utkastade hade jag satt dit ett t-rör och ventiler, på så sätt går det fortfarande att använda vattenutkastare när slangen är inkopplad.

För att koppla in slangen behövs kopplingar avsedda för ändamålet. PEM och PEX är olika typer av plaster och beter sig på olika sätt, använd därför kopplingar för rätt typ av slang. På Rinkabyrör hittar du de delar du behöver till bra pris: https://www.rinkabyror.se/artiklar/pem-slang-och-kopplingar/

Jag föredrar i första hand Beulco-kopplingar framförallt deras typ 77 som tyvärr inte säljs på Rinkaby, men de är dyra som... Så då brukar jag rekommendera PRK som inte heller är gratis men det ä i alla fall lite billigare.

Risken för frysning är något som du bör ta med i planeringen, själva slangen tål frysning, men kopplingarna gör det inte.

För att täta mellan metallrördelar rekommenderar jag lin och locherpasta, framför gängtejp eller tätningsmassa.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.