Hej,

Ska riva köket och behöver plugga vattnet. Det sitter kulventil som på bilden nedan, men änden som går på blandaren är mindre än den andra (10?). Rörmokare var på plats för ett tag sedan och kollade lite annat, fick då en mutter och plugg av honom enligt bilderna nedan. I rätt mått sa han.

Ska nu släppa på muttern på ena sidan av kulventilen där det går kopparrör upp till där dom kopplar på blandaren.

Stänger då kulventilen men hur gör jag sen? Blev rädd att när jag skruvar så kanske även muttern på andra sidan kulventilen rör sig. Är det bara att ta ett bra grepp med skiftnyckeln mitt på kulventilen och sen en andra skiftnyckel på muttern där kopparrören går in? Är det risk att andra muttern också lättar?

• Kromad mutter och plugg för kulventil i köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kulventil markerad med "VATETTE S18" för VVS-installation, med synliga gängor och muttrar.
    Skapa konto
  • Kopparplugg använd för att täta kopparrör vid rörarbeten, isolerad mot vit bakgrund.
    Skapa konto
Det ska räcka med att hålla fast kulventilen med en skift-/U-nyckel och lossa/dra åt muttern med en annan skift-/U-nyckel.
Ibland kan det vara bra att försöka ”fixera” nyckeln som håller kulventilen/kopplingen mot väggen etc, på så sätt minskas belastningen mot fasta röret.

Demmpa Demmpa skrev:
Det ska räcka med att hålla fast kulventilen med en skift-/U-nyckel och lossa/dra åt muttern med en annan skift-/U-nyckel.
Ibland kan det vara bra att försöka ”fixera” nyckeln som håller kulventilen/kopplingen mot väggen etc, på så sätt minskas belastningen mot fasta röret.

Tack! Och sen gör jag bara samma fast drar åt andra hållet och sätter dit muttern och pluggen då? Det ska funka med sådan plugg?

Japp, och det är rätt plugg för klämringskoppling, pluggen ska vändas så att ”hålet” är synligt.

Om man ska vara noga så ska det vara samma tillverkare på koppling/kulventil, plugg & mutter.
Det brukar hålla tätt även när man blandar men tillverkarna testar bara med sina delar.

• Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.