Hej, håller på att bygga badrum och har nu dragit avloppsrör. Ser detta ok ut? Synpunkter hade uppskattats.

Hur mycket ska rören fixeras? Använder nu hålband. Och hur fixerar jag sista biten på toaröret? Eller räcker flytspacklet till att fixera det?

Kan tilläggas att jag bytt hela avloppsstammen ner till källaren från tidigare gjutjärn Pågående badrumsrenovering med nyinstallerade avloppsrör och hålband synliga mellan träreglarna i golv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat avloppsrör i PVC med hålband för fixering i en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör i träregelverk vid badrumsrenovering, väntar på fixering och flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nydragna avloppsrör fastsatta med hålband mellan träbjälkar under badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör installation i pågående badrumsbygge, synligt med hålband och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade avloppsrör i grått under en träbjälke, med band för fastsättning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill bara börja med att jag är hemmapulare och inte VVS:are, så du får väl själv värdera hur bra mina tankar är :-)

Hålband har fungerat bra för mig när jag har dragit avloppsrör.

Toaröret kommer att fixeras lite av golvskivan och sedan av golvspacklet. Eventuell belastning kommer att vara nedåt och där har du fixerat i böjen, så det där borde räcka, tycker jag. Sista fixeringen sker ju av att du sätter toaletten på plats och skruvar. Efter det kommer inget att röra sig där.

På bild tre ser du ut att ha två rör med en böj som om det vrider sig lite i kopplingarna skulle kunna få 45-gradersböjen att bli lägsta punkten, så att vatten och annat i värsta fall kan bli stående. Det borde räcka med att se till att den raka delen uppåt/höget i bilden fixeras på ett sätt så att den inte kan böjas ner i facket mellan bjälkarna. Du kanske redan har gjort det också - lite svårt att avgöra av bilderna.

På bild fem ser det eventuellt ut som att alla rördelar skulle kunna åka ur efter ett tag. Det ser ut som att det kanske bara är friktionen på gummitätningarna som gör att det sitter kvar i den positionen och då finns en risk att man kan få det att separera på sikt. Möjligen skulle det räcka med att fixera änden på det nedersta raka röret, om jag gissar lite.

Generellt tänker jag att man bör fixera så mycket att det fortfarande skulle sitta kvar även om man inte hade gummipackningar som stoppade rören från att vrida sig eller åka ur.
 
Tswl Tswl skrev:
Vill bara börja med att jag är hemmapulare och inte VVS:are, så du får väl själv värdera hur bra mina tankar är :)

Hålband har fungerat bra för mig när jag har dragit avloppsrör.

Toaröret kommer att fixeras lite av golvskivan och sedan av golvspacklet. Eventuell belastning kommer att vara nedåt och där har du fixerat i böjen, så det där borde räcka, tycker jag. Sista fixeringen sker ju av att du sätter toaletten på plats och skruvar. Efter det kommer inget att röra sig där.

På bild tre ser du ut att ha två rör med en böj som om det vrider sig lite i kopplingarna skulle kunna få 45-gradersböjen att bli lägsta punkten, så att vatten och annat i värsta fall kan bli stående. Det borde räcka med att se till att den raka delen uppåt/höget i bilden fixeras på ett sätt så att den inte kan böjas ner i facket mellan bjälkarna. Du kanske redan har gjort det också - lite svårt att avgöra av bilderna.

På bild fem ser det eventuellt ut som att alla rördelar skulle kunna åka ur efter ett tag. Det ser ut som att det kanske bara är friktionen på gummitätningarna som gör att det sitter kvar i den positionen och då finns en risk att man kan få det att separera på sikt. Möjligen skulle det räcka med att fixera änden på det nedersta raka röret, om jag gissar lite.

Generellt tänker jag att man bör fixera så mycket att det fortfarande skulle sitta kvar även om man inte hade gummipackningar som stoppade rören från att vrida sig eller åka ur.
Tack för svar! Bra synpunkter, ska fixera med mer hålband på ställena du nämner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.