48 341 läst ·
19 svar
48k läst
19 svar
Surt vatten
Sida 1 av 2
Halloj,
Vi har en grävd brunn där vi precis har gjort ett vattenprov och det visade sig att vi har surt vatten, pH 5.8 - det var det enda. Har tittat runt på olika vattenfilter och billiga-vattenfilter.com har ett för 6500 kr - vad tror ni om detta?
Sedan så har jag hört att man kan sänka ner hinkar med kalk i vattnet också, någon som vet något mer om detta? Vilket kalk? Vilket djup? Hur gör djur så att säga? Nåt att satsa på eller ska man köra med ett filter?
MVH
Milj
Vi har en grävd brunn där vi precis har gjort ett vattenprov och det visade sig att vi har surt vatten, pH 5.8 - det var det enda. Har tittat runt på olika vattenfilter och billiga-vattenfilter.com har ett för 6500 kr - vad tror ni om detta?
Sedan så har jag hört att man kan sänka ner hinkar med kalk i vattnet också, någon som vet något mer om detta? Vilket kalk? Vilket djup? Hur gör djur så att säga? Nåt att satsa på eller ska man köra med ett filter?
MVH
Milj
Det finns lite olika metoder för att kalka brunnen men det vanligaste är att man köper kalk på tex. granngården och fyller en perforerad tunna som man sänker ner i brunnen ev med sugslangen till pumpen i. Finns en del beskrivningar på nätet. Googla 
Vi har också surt vatten här och jag har kikat en del på www.winnerhaga.se och har en väns far som installerat deras produkter och är väldigt nöjd.
Vi har också surt vatten här och jag har kikat en del på www.winnerhaga.se och har en väns far som installerat deras produkter och är väldigt nöjd.
Se det så här: Är det ett permanentboende är det värt att satsa på ett bra filter. Dels för att du själv och familjen vill ha ett bra vatten med minsta möjliga meck. Hur kul är det att hålla på och byta kalk i en tunna nedsänkt i brunnen? Vad väger blöt kalk, när du ska lyfta upp den?
Den dag du säljer huset har du igen investeringen i ett bra vattenfilter.
Den dag du säljer huset har du igen investeringen i ett bra vattenfilter.
Såhär blev det till en början i alla fall. Jag köpte 2 säckar brunnskalk på Grangården för 69 kr styck och 2 stora och rejäla hinkar för 32 kr styck som jag sedan ägnade 20 min åt att borra hål i. Fyllde dessa med kalk och sänkte sedan ner i brunnen, ett framför insuget och ett i mitten av brunnen. Har haft så i 5 dagar nu och gjorde en mätning igår och det ligger på ca 7 nu.. lite svårt att avgöra med stickorna men det är inte under 6,5 i alla fall. Detta kalk skall tydligen klara sig i nåt år i alla fall så det lär inte vara så dyrt och ansträngande.
Ska göra täta mätningar och se hur det fungerar, om någon vill veta så kan jag fortsätta att rapportera löpande.
Ska göra täta mätningar och se hur det fungerar, om någon vill veta så kan jag fortsätta att rapportera löpande.
kalken löser sej låååångsamt upp i vatten och det är den lösta kalken som höjer pH. Man lyfter i stort sätt bara en tom hink när det är dags för påfyllningPatrick E skrev:
känns som om du försöker skrämma folk till filterköp ..... ?
gaia
nackdelen med det övre filter är dess filtermassa som är väldigt slö. den kräver ett långsamt flöde, ändå är filtret ett uppströms.
Skaffar du ett riktigt filter, avsyrnings uppströms med magnodol, ligger den årliga kostnaden på ca 200-250kr om året i magnodolmassa. slår du ut det med priset för filtret blir det inte mycket. dessutom som nämnts tidigare får man igen kostnaden när man säljer huset.
lägre pH än 7 fräter även på dina kopparledningar (om du har några) vilket medför andra bekymmer...
har du en hydrofor kan du räkna med att den fräts sönder och du får zinkutfällningar som följd.
Skaffar du ett riktigt filter, avsyrnings uppströms med magnodol, ligger den årliga kostnaden på ca 200-250kr om året i magnodolmassa. slår du ut det med priset för filtret blir det inte mycket. dessutom som nämnts tidigare får man igen kostnaden när man säljer huset.
lägre pH än 7 fräter även på dina kopparledningar (om du har några) vilket medför andra bekymmer...
har du en hydrofor kan du räkna med att den fräts sönder och du får zinkutfällningar som följd.
Redigerat:
Hur stora och hur många hål borrade du? Var placerade du borrhålen?Miljarder skrev:
"mitten av brunnen" som i mitten på botten, eller mitten-mitten (alltså halvvägs ner till botten)? Hur har du fäst hinkarna?Miljarder skrev:
Hur ser ditt ph-värde ut nu?Miljarder skrev:
brunnskalk i hinkar, en nere på botten och längre upp i brunnen är en jättebra lösning på surt vatten i grävda brunnar. Behöver bara fylla på nytt var 3-4 år. Tycker synd om alla som blivit lurade till att köpa ett dyrt filter om anledningen bara var surt vatten...
en hink ställer du på botten och den andra hänger du ganska nära vattenytan där den brukar vara som lägst på sommaren. Hinkarna kan du fästa i ett rejält rep med en kraftig krok som du sedan hänger över brunnskanten. Du kan jacka ur ett litet spår så du får på locket ordentligt.tlundberg skrev:
Ett tips är att även fästa ett stort flöte(typ gäddflöte) på repet så att du lätt kan fiska upp repet om du mot all förmodan skulle tappa ner repet o kroken.
Tänk på att köpa rejäla plasthinkar och med handtag i rostfritt stål. Hinkarna blir tunga och risken finns att handtagen går sönder när du ska lyfta upp och fylla på med kalk...
Redigerat:
det är ganska snålt av dig att påstå att folk blir lurade på ett avsyrningsfilter som garanterat fungerar oberoende uttag av vatten. som dessutom endast kostar några tusen
Ja det var väl att ta i, ber om ursäkt för det. Men det kan vara värt att testa kalken först innan man sätter in filter...karl oskar skrev:
Jag har med intresse följt denna ordväxling. Vi har en grävd brunn med pH 5.8. Jag tänker prova "hink principen" kan någon upplysa mig om hur stor hink, hur många hål, vilken diameter på hålen. Vilken typ av kalk från Granngården. Då dessa inlägg är lite gamla undrar jag om någon har en bättre uppfattning om "kalk förbrukningen" och om pH fortfarande håller sig runt 7.0 ??