Vi testade med kalk i brunnen. Hittade inga bra hinkar, så jag köpte några nätsäckar på Granngården tillsammans med kalk (kommer inte ihåg vad det hette). Knöt ihop säckarna med ett rep och firade ner i brunnen. Vår brunn är bara några få meter djup, man ser bottnen utan problem om man lyser ner i brunnen.
Tyvärr märkte vi aldrig någon skillnad på pH:t i kranen
Min teori är att vi har för stor genomrinning genom brunnen, så att vattnet aldrig hinner vara i kontakt med kalket tillräckligt länge för att pHt ska stiga. Så nu har vi ett vanligt filter i stället nere i källaren.
Tyvärr märkte vi aldrig någon skillnad på pH:t i kranen
Alltid lika roligt att läsa dom här trådarna där hjulet skall uppfinnas på nytt.....
Min tanke är att hink i brunnen var det första man testade redan på 70-talet... Sen testade man om nåt annat fungerade..... Sen testade man lite till.... Och till slut kom man fram till ett sätt som ALLA som säljer vattenfilter använder idag.....
Bara en tanke.....
Min tanke är att hink i brunnen var det första man testade redan på 70-talet... Sen testade man om nåt annat fungerade..... Sen testade man lite till.... Och till slut kom man fram till ett sätt som ALLA som säljer vattenfilter använder idag.....
Bara en tanke.....
Jag har en borrad brunn, 10 år gammat, 108 meter djup, pumpen sitter på 90 meters djup. vattenprov visade ett pH värde på 6,4. men kopparhalten fortfarande ok. Nu har jag kalkat med brunnskalk från granngården på följande vis: Jag köpte ett aluminium nät med ca 1 mm hålstorlek, med tunn metalltråd sydde jag ett "korvskinn" 1,5 meter långt och 7 cm i diameter. Jag fyllde "korvskinnet" med brunnskalk och firade ner det i brunnen med en plastbelagd tunn wire till 90 meters djup. Därefter vattnade jag i trädgården en timma så jag skulle få in nytt vatten i hydropressen och hela systemet. Jag mätte pH värdet före och efter, det gick från 6,4 till 7,2. Det fina med detta tycker jag är att hela systemet från pump till kran nu har ett neutralt pH att jobba med. En fördel med den smala (ca 15 -20 cm i diameter) brunnen är ju att allt vatten som når pumpen måste i princip passera kalk lagret. Jag måste nog kolla pH lite då och då för att se hur står sig.mexitegel skrev:
Det finns lite olika metoder för att kalka brunnen men det vanligaste är att man köper kalk på tex. granngården och fyller en perforerad tunna som man sänker ner i brunnen ev med sugslangen till pumpen i. Finns en del beskrivningar på nätet. Googla
Vi har också surt vatten här och jag har kikat en del på www.winnerhaga.se och har en väns far som installerat deras produkter och är väldigt nöjd.
Klicka här för att svara