Hej allesamman,
Innan jag börjar så vill jag meddela att jag är en fullständig nybörjare på saker som vattenlås och rörmokeri i allmänhet.
Det som hände var att för några dagar sedan så fick jag en fullständig stopp i mitt handfat.
Jag googlade runt lite och fick lära mig att det beror säkert på att jag har varit så korkat och hällt i för mycket fett och sådant i handfatet.
Jag har med största sannolikhet inte varit så försiktig heller med gamla matrester etc.
Det jag gjorde då var att hälla i lite medel som jag hörde kan hjälpa om det är total stopp i rören (vilken det var).
Det var dock fortfarande stopp i rören, så det jag fick göra då var att skruva loss vatten låset med en stor balja under och därefter hälla ut allt vatten som var stoppat i rören (det såg inte kul ut, men det var nog hög tid att rensa vattenlåset oavsett).
Därefter så fyllde jag i allt äckligt vatten i flaskor och disponarade det säkert (hällde ej ut det i toan eller något. Vill inte få det förstoppat också).
Kruxet är att problemet verkar inte löst.
Det är fortfarande stopp och nu läcker det dessutom, vilket det inte gjorde förut.
Säkert på grund av att jag har monterat vattenlåset fel.
Dock så kanske det är fortfarande slam och smuts kvar längre ner i rören.
Ifall man kollar där jag har ringat in med rött så ser det ut som om det är ett stopp kvar där.
Varför jag inte är så säker på att det är stopp längre i rören är för när jag skruvade upp vattenlåset lite, så började det rinna igen (läckte dock mer).
Det läcker exakt där jag har blå markerat.
Vattnet som rinner ut nu ser också väldigt mycket klarare ut än förut. Inte alls like smutsigt och fett som det gjorde innan.
Innan jag börjar så vill jag meddela att jag är en fullständig nybörjare på saker som vattenlås och rörmokeri i allmänhet.
Det som hände var att för några dagar sedan så fick jag en fullständig stopp i mitt handfat.
Jag googlade runt lite och fick lära mig att det beror säkert på att jag har varit så korkat och hällt i för mycket fett och sådant i handfatet.
Jag har med största sannolikhet inte varit så försiktig heller med gamla matrester etc.
Det jag gjorde då var att hälla i lite medel som jag hörde kan hjälpa om det är total stopp i rören (vilken det var).
Det var dock fortfarande stopp i rören, så det jag fick göra då var att skruva loss vatten låset med en stor balja under och därefter hälla ut allt vatten som var stoppat i rören (det såg inte kul ut, men det var nog hög tid att rensa vattenlåset oavsett).
Därefter så fyllde jag i allt äckligt vatten i flaskor och disponarade det säkert (hällde ej ut det i toan eller något. Vill inte få det förstoppat också).
Kruxet är att problemet verkar inte löst.
Det är fortfarande stopp och nu läcker det dessutom, vilket det inte gjorde förut.
Säkert på grund av att jag har monterat vattenlåset fel.
Dock så kanske det är fortfarande slam och smuts kvar längre ner i rören.
Ifall man kollar där jag har ringat in med rött så ser det ut som om det är ett stopp kvar där.
Varför jag inte är så säker på att det är stopp längre i rören är för när jag skruvade upp vattenlåset lite, så började det rinna igen (läckte dock mer).
Det läcker exakt där jag har blå markerat.
Vattnet som rinner ut nu ser också väldigt mycket klarare ut än förut. Inte alls like smutsigt och fett som det gjorde innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där flex slangen som ser ut som ett gammalt McDonaldssugrör är ju perfekt om man vill ha stopp. Smalt och med massa kanter där skit kan fastna. Vill egentligen be dig att köpa ett kit med helt nya delar men om du känner dig osäker så skulle jag nog anlita en röris som fixar detta åt dig.
Har du någon vaskrensare, kan ibland räcka att köra några tag med den. Har du aldrig använt en vaskrensare så hojta till så går vi igenom det.
Har du någon vaskrensare, kan ibland räcka att köra några tag med den. Har du aldrig använt en vaskrensare så hojta till så går vi igenom det.
Menar du att du har slangen sådär??Rikard - Vattenlås skrev:
Hej allesamman,
Innan jag börjar så vill jag meddela att jag är en fullständig nybörjare på saker som vattenlås och rörmokeri i allmänhet.
Det som hände var att för några dagar sedan så fick jag en fullständig stopp i mitt handfat.
Jag googlade runt lite och fick lära mig att det beror säkert på att jag har varit så korkat och hällt i för mycket fett och sådant i handfatet.
Jag har med största sannolikhet inte varit så försiktig heller med gamla matrester etc.
Det jag gjorde då var att hälla i lite medel som jag hörde kan hjälpa om det är total stopp i rören (vilken det var).
Det var dock fortfarande stopp i rören, så det jag fick göra då var att skruva loss vatten låset med en stor balja under och därefter hälla ut allt vatten som var stoppat i rören (det såg inte kul ut, men det var nog hög tid att rensa vattenlåset oavsett).
Därefter så fyllde jag i allt äckligt vatten i flaskor och disponarade det säkert (hällde ej ut det i toan eller något. Vill inte få det förstoppat också).
Kruxet är att problemet verkar inte löst.
Det är fortfarande stopp och nu läcker det dessutom, vilket det inte gjorde förut.
Säkert på grund av att jag har monterat vattenlåset fel.
Dock så kanske det är fortfarande slam och smuts kvar längre ner i rören.
Ifall man kollar där jag har ringat in med rött så ser det ut som om det är ett stopp kvar där.
Varför jag inte är så säker på att det är stopp längre i rören är för när jag skruvade upp vattenlåset lite, så började det rinna igen (läckte dock mer).
Det läcker exakt där jag har blå markerat.
Vattnet som rinner ut nu ser också väldigt mycket klarare ut än förut. Inte alls like smutsigt och fett som det gjorde innan.
[bild]
Jag hyr bara denna lägenhet så jag gissar på att antingen har min hyresvärd eller hans tidigare hyresgäst gjort slangen såViolina skrev:
Jag har egentligen inte tänkt på det förs nu när jag började få problem. Dock är det väl bra om jag tar upp detta med honom ASAP
Den slangen skulle gått rakt från diskbänken och ner i avloppet...Rikard - Vattenlås skrev:
Svårt att se att den typen av slang är anpassad för en sådan installation..
Jag tror inte det finns en vaskrensare här, jag ska kolla med min hyresvärd eftersom detta är egentligen inte min lägenhet.S0MMER skrev:
Den där flex slangen som ser ut som ett gammalt McDonaldssugrör är ju perfekt om man vill ha stopp. Smalt och med massa kanter där skit kan fastna. Vill egentligen be dig att köpa ett kit med helt nya delar men om du känner dig osäker så skulle jag nog anlita en röris som fixar detta åt dig.
Har du någon vaskrensare, kan ibland räcka att köra några tag med den. Har du aldrig använt en vaskrensare så hojta till så går vi igenom det.
Det bästa är väl att byta ut den slangen helt och hållet, vill helst inte ha ett "Mcdonalds sugrör"
Jag ska föra din information vidare till honom och fortsätta därifrån.
Tack så mycket för tipset Sommer
Jag trodde nämligen det var jag som hanterade vattenlåset helt fel.
Klicka här för att svara