Hej på er,

Precis köpt tomt och dom berättar att själv ledningar, rör osv är nergrävda och klart vid tomten ”synligt”, men att vi ska bekosta själva anslutning, servisledning osv men att det inte skulle kosta så mycket då ”förarbetet” redan är gjort. Kontakter sen nsva och berättar detta, men ändå kommer kostnaden på 161000!!! Är jag fel på den eller har jag missuppfattat.
Aldrig byggt hus så detta är helt nytt.
Hoppas på lite hjälp.
 
coconut
Det låter ganska normal anslutningskostnad. Du får med anslutningsavgiften betala för "förarbetet" som kommunen gjort. Vattenkollektivet ska vara självförsörjande och då behöver dessa avgifter tas ut vid nyanslutning även om förbindelsepunkten dragits fram vid tidigare tillfälle.

Därutöver så tillkommer såklart kostnaden för att dra rör och slang på din tomt till huset.
 
Där jag bor baseras anslutningsavgiften på tomtstorlek. Under resp över 800 m2.
318 resp 365 000 kr.
Så era 161' låter ganska billigt i jämförelse....
 
J Jan_G skrev:
Där jag bor baseras anslutningsavgiften på tomtstorlek. Under resp över 800 m2.
318 resp 365 000 kr.
Så era 161' låter ganska billigt i jämförelse....
coconut coconut skrev:
Det låter ganska normal anslutningskostnad. Du får med anslutningsavgiften betala för "förarbetet" som kommunen gjort. Vattenkollektivet ska vara självförsörjande och då behöver dessa avgifter tas ut vid nyanslutning även om förbindelsepunkten dragits fram vid tidigare tillfälle.

Därutöver så tillkommer såklart kostnaden för att dra rör och slang på din tomt till huset.

Tack för svaret, då har jag inte förstått det rätt, då dom sa att det skulle bli billigare iom dom gjort förarbete.
 
J Jan_G skrev:
Där jag bor baseras anslutningsavgiften på tomtstorlek. Under resp över 800 m2.
318 resp 365 000 kr.
Så era 161' låter ganska billigt i jämförelse....
Tack för svar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.