5 747 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Problemanläggningar
Satt och funderade på det här med problemanläggningar och hur olika tillverkare och entreprenörer hanterar sina kunder. Antar att det finns lite erfarenheter där ute. Berätta gärna om Era erfarenheter om ni haft problem, stora som små och låt denna tråd växa av erfarenheter oss forumanvändare emellan!
// Jocke
// Jocke
Hej! Jag gjorde om mitt kök och blev klar till hösten, allt nytt inkl vitvaror. Min köksfläkt började låta mer och mer när den var igång, ringde återförsäljaren och berättade detta, tjejen i affären sa direkt att det var jättebra att det var en Cylinda, dom hade nämligen väldigt hög och uppskattad servicenivå. Och det stämde, bara 2 dagar efter detta så ringde en service kille från cylinda och bokade tid för hembesök. Han kunde inte konstatera felet på motorn utan att plocka ner den och ta isär den, så han bytte till ny motor direkt.
Just köksfläkten har ju inte med vatten och avlopp att göra men ville gärna rekomendera Cylinda då dom även har diskmaskiner osv. Många andra hade ju säkert bett en plocka ner fläkten och ta med den in till ÅF, för att sedan skicka iväg den på felsökning och gud vet vad, då hade man stått utan fläkt..
mvh
Just köksfläkten har ju inte med vatten och avlopp att göra men ville gärna rekomendera Cylinda då dom även har diskmaskiner osv. Många andra hade ju säkert bett en plocka ner fläkten och ta med den in till ÅF, för att sedan skicka iväg den på felsökning och gud vet vad, då hade man stått utan fläkt..
mvh
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Problemanläggningar
Jag antar att du syftar på Fann in-drän anläggningar. Min erfarenhet är att dom bara fungerar i ca 5 år innan dom slammar igen, trots att Fann säger att dom ska fungera i över 30 år. Den indrän anläggning som jag vet klarat sig längst är 7 år men då är det låg belastning på den (2 st pensionärer som bor i huset). Jag tycker också att Fann VA-teknik lurar folk när dom i sin reklam skriver att man kan bygga en indrän anläggning nästan överallt, på problemställen med högt grundvatten,svår terräng,dålig avrinning i marken osv. Det finns ju ingen infiltration som fungerar om det är dålig avrinning i marken & högt grundvatten.
Indrän = humbugg
Jag antar att du syftar på Fann in-drän anläggningar. Min erfarenhet är att dom bara fungerar i ca 5 år innan dom slammar igen, trots att Fann säger att dom ska fungera i över 30 år. Den indrän anläggning som jag vet klarat sig längst är 7 år men då är det låg belastning på den (2 st pensionärer som bor i huset). Jag tycker också att Fann VA-teknik lurar folk när dom i sin reklam skriver att man kan bygga en indrän anläggning nästan överallt, på problemställen med högt grundvatten,svår terräng,dålig avrinning i marken osv. Det finns ju ingen infiltration som fungerar om det är dålig avrinning i marken & högt grundvatten.
Indrän = humbugg
Nej, jag har bara positiva erfarenheter av FANN. Jag har själv lagt 31 st till dags dato och har haft 1 felanläggning som jag nog får ta på mig själv/fastighetsägaren då en vakuumventil monterades på avluftningen. Gick dock MEs kurs samt även FANNs diplomkurs då det var en av mina första anläggningar och det förklarade ju en del.
Du verkar vara i behov av en kurs du också om du har problem med dina anlagda bäddar. Gör du rätt fungerar bäddarna som vilken annan bädd som helst, gör du fel får du göra om.
Att bara kasta ur sig skit löser ingenting, se till att insupa lite kunskap istället.
// Joakim
Du verkar vara i behov av en kurs du också om du har problem med dina anlagda bäddar. Gör du rätt fungerar bäddarna som vilken annan bädd som helst, gör du fel får du göra om.
Att bara kasta ur sig skit löser ingenting, se till att insupa lite kunskap istället.
// Joakim
Hej Joakim!
Jag kastar inte bara ur mig skit. Du ville höra om andras erfarenheter, stora som små & min erfarenhet är att indrän inte funkar mer än ca 5-7 år vid permanent boende 5 pers. Självklart kan dom hålla några år till med lite lägre belastning tex fritidsboende/sommarstugor. Du skriver att du har gjort 31 st indränanläggningar ! Hur gamla är dom ? Har du kollat i luftröret att det inte står vatten där ?
Beträffande kurser har jag också gott MEs kurs men inte FANNs diplom/reklam kurs då jag inte anlägger/tror på deras produkter. Då jag inte anlägger Indrän så har jag således inga problem med mina anläggningar.Därimot har jag grävt upp ca 10 st Indrän bäddar (som andra har gjort) som slammat igen & ersatt med andra system. Jag kanske inte är lika duktig som dig, men jag har gjort ca 8-10 st olika avlopps anläggningar per år i ca 25 år = ca 200-250 st med endast 1 st felanläggning (en infiltration som höll i 18 år) så en viss erfarenhet har jag.
// Humus
Jag kastar inte bara ur mig skit. Du ville höra om andras erfarenheter, stora som små & min erfarenhet är att indrän inte funkar mer än ca 5-7 år vid permanent boende 5 pers. Självklart kan dom hålla några år till med lite lägre belastning tex fritidsboende/sommarstugor. Du skriver att du har gjort 31 st indränanläggningar ! Hur gamla är dom ? Har du kollat i luftröret att det inte står vatten där ?
Beträffande kurser har jag också gott MEs kurs men inte FANNs diplom/reklam kurs då jag inte anlägger/tror på deras produkter. Då jag inte anlägger Indrän så har jag således inga problem med mina anläggningar.Därimot har jag grävt upp ca 10 st Indrän bäddar (som andra har gjort) som slammat igen & ersatt med andra system. Jag kanske inte är lika duktig som dig, men jag har gjort ca 8-10 st olika avlopps anläggningar per år i ca 25 år = ca 200-250 st med endast 1 st felanläggning (en infiltration som höll i 18 år) så en viss erfarenhet har jag.
// Humus
Väcker en gammal tråd.
Vi har in-drän, den bädden höll i ca 10 år innan den blev igensatt.
Kommunens inspektör bekräftade att de som har problem med sina infiltrationer allt som oftast är In-drän.
Vet inte om de ändrat sin konstruktion idag, våra moduler las 2006.
Vi har in-drän, den bädden höll i ca 10 år innan den blev igensatt.
Kommunens inspektör bekräftade att de som har problem med sina infiltrationer allt som oftast är In-drän.
Vet inte om de ändrat sin konstruktion idag, våra moduler las 2006.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden