T
tergo: ev RepaFlex – IBECO, VA/VVS leverantör
9 svar · 1,3k läst
·
tveksamt
tveksamt: Ser ut som våra slangar. Vi har bott i huset 3 år, hur länge den suttit där innan vi flyttade in. Inget läckage.
5 svar · 3,3k läst
Jiji
Jiji: Hej, Vi kommer allt närmare indraget VA. En varmvattenberedare får plats i källaren, direkt under kök och toalettrum. Men vi planerar ett litet hus på gården för dusch och tvättmaskin. Förberedelser görs i samband med att VA dras in i huvudbyggnaden. Visst har man då en varmvattenberedare i det huset också? Det är väl det enda rätta? Hur tänker vi ang storlek? Vi gör inte av med
0 svar · 962 läst
N
nht1: Stort tack för hjälpen. Funkade superbra med adaptern och klämring tillsammans med gamla muttern.
17 svar · 3,4k läst
·
M
matriark: Jo nog allt blev den misshandlad vid bortmonteringen. Dessa lossnade från väggplattan när jag försökte skruva loss rören... Stort tack för svaret! [citat] [citat]
2 svar · 689 läst
·
C
cpalm: Fick tag på en begagnad riktig bockapparat. Nu blir iallafall inte röret klämt och tillplattat! Fortfarande dock dålig finish på böjarna och jag har nu lokaliserat problemet till de gamla rörbitar jag testar på. Visade sig att de bitvis är väldigt tunnväggiga och jag lyckades till och med böja av ett rör. Så det aggressiva vattnet har uppenbarligen slitit ordentligt på rören.
22 svar · 6,7k läst
·
J
Janne79: Ja, det är en NIBE. Den ligger redan på 2fas.
20 svar · 3,7k läst
W
Wilhelm T: Tack alla för tips och engagemang. Vattenlåset sitter som berget. Jag kapar bort det nertill. Antingen över eller under muffen.
16 svar · 7,0k läst
·
Mike Jones
Mike Jones: Okej, tack för svaren. Det blir nog till att isolera rören under huset då! :)
5 svar · 5,9k läst
·
Y
yuphin: Läckan kommer från kylskåpet så vi river gamla golvet ska höra ny fuktmätning. Är det inte fukt i betongen så lägger vi nytt golv med läckageskydd under kyl frys och diskmaskin
19 svar · 9,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Troligtvis otät backventil, när pumpen stannar och vattnet vill tillbaka så blir det ett vacum i slangarna och en otäthet i något suger in luft, som nämnas så är dom flesta kopplingar gjorda för tryck. Kan även vara en otät axeltätning på pumpen. Men mest troligt felaktig backventil.
2 svar · 1,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Med det lilla filtret så är det ju kört att inaktivera smittoämnen. Då blir det mest mekaniskt.
28 svar · 8,0k läst
H
hullan: Bump - den skulle kanske ligga under badrum?
1 svar · 642 läst
·
K
kungcoopa: [citat] Lät logiskt! Vad är kranen och hur tar jag isär och hittar filtret?
5 svar · 808 läst
·
P
Patzie: Trätt spånet över men muffen går inte över utan slutar typ mitt i tjockleken på spånet, får se hur jag gör, men tkr de är konstigt bland alla vvs prylar att de inte finns möjlighet att få på ett 110 rör på en sån, skulle ju kunna va behöndigt vid renoveringar osv om man inte ska bila upp avloppet även om de inte skulle va det som används mest.
12 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Se till att det inte läcker ;) Man kan tejpa upp toapapper och hålla uppsikt så ser man om pappret ändrar sig för att det har fått fukt på sig. [citat] Det kan det nog vara, precis som när järn rostar.
1 svar · 734 läst
·
S
stigendal: Vi håller på att bygga badrum och jag kom över en sån liten inspektionskamera. För att testa den så stack jag in den i Avloppsröret och kunde då konstatera att en packning i skarven syntes lite. Den har troligen hoppat ut sitt läge i samband med monteringen. Jag kommer åt röret där skarven är, men får inte isär det. Jag ser två möjliga lösningar här. 1. Kapa röret, byta och
0 svar · 669 läst
Ckeen
Ckeen: Hej, Jag har fått hem en vattenfelsbrytare som jag överväger att installera själv. I denna instruktionsfilm så använder de någon typ av klämning på kopparröret med specialverktyg, vad kallas detta? Och går det inte lika bra med en klämringskoppling? Sedan funderar jag också på när det är nödvändigt med ett väggfäste och när det är onödigt? [MEDIA=youtube]5JAMbhMcJ-0[/MEDIA]
0 svar · 1,3k läst
P
proffsrik: Jag förstår inte riktigt vad du menar med "inte plats", men ja, De alternativen du listar kommer funka utmärkt. Det är planändan som är viktig så att inte packningen i den lekande muttern från kranen skär sönder och det får du ju här. Jag tänkte att det skulle ut ur väggen och sen upp mot ett handfat därav förslaget med vinklad koppling. ( plus att det i mitt tycke är lättare
3 svar · 2,6k läst
·
J
jonaserik: Beror lite på fabrikat , Vatetteringen klämmer på 2 två ställen och inget ovanligt att dom går att ta av med hårdare rör , andra fabrikat klämmer på ett annat sätt som pressar in ringen mer på ett ställe, så det blir nog tätt i båda fallen bara dra till lite olika. Tätt nu så bry dig inte, det med stödhylsa ska det vara.
1 svar · 1,5k läst
H
hakkattakk: Hej igen, Tyvärr verkar man inte kunna redigera sin kommentar efter en viss tid. Vi har i vilket fall tillslut löst problemet. Vi köpte en ny hydropress, tyvärr hjälpte inte det. Däremot kändes det inte som det kom något vatten till den, så vi testade att koppla ur den och köra igång pumpen, då upptäckte vi att det inte kom något vatten över huvud taget. Då kom vi fram till att
3 svar · 1,4k läst
·
TeroM
TeroM: Tack, löste mitt problem hos mor då installatören inte ville installera nya diskmaskinen då det var varmvatten till diskmaskinen. Värt en bump av tråden :)
5 svar · 3,5k läst
·
Freddan054
Freddan054: [citat] Aha, Tack för svar.. Har även viss Manganutfällning i mitt så jag ska börja titta efter någon sorts filterlösning. Kan uppdatera här om jag hittar något bra som kan vara av intresse för andra.
14 svar · 6,9k läst
·
Joyess
Joyess: Tack för hjälpen! Nu läcker det inte längre ☺️
3 svar · 4,4k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag gissar på att du har ett begynnande stopp längre ner, därför det bubblar i vattenlåsen samt att där ens finns vatten att rinna tillbaka.
1 svar · 4,1k läst
·
harry73
harry73: Be slambilen att spola dina spridare med.
6 svar · 3,8k läst
B
Blandaren: Det är väldigt svårt att tyda ritningen men det ser ut som du har en slits med stammar där jag markerat en cirkel. Sen ser avloppet från Wc-n ut att följa det röda strecket. Har du tillgång till lägenheten nu? Föreslår att du med en rörmokare tittar på hur rördragningar ser ut på plats. Rörisen brukar kunna lista ut hur rören är dragna. Om inte, kan hen med en sond söka av hur
13 svar · 6,8k läst
·
G
guggen: [citat] Tror inte det spelar så så roll. Vi har strikta krav då vi dessutom har ett stort antal enskilda avlopp, de flesta här som tex ej har befintligt avlopp med svartvatten får per automatik ej anlägga trekammar brunn (utan separation till 2kammar och tank) om det är ens ngt havsnära. I vår byggd är all mark miljö klassad med särskild hänsyn. Ändå finns det uppenbart de som har
29 svar · 12,7k läst
H
Håbbe01: Lycka till ;)
9 svar · 1,1k läst
·
H
9 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.