Hej!
Har färdigställt en dräneringsbrunn (som jag senare tänkt komplettera med självfall för automatisk tömning).
Men har nu stoppat ned en dränkbar pump (Kärcher) som ska tömma brunnen.
Det problem som uppstår är att jag inte får flottören att fungera automatiskt.
Det går att ställa in vilka nivåer den ska starta och stanna på, men som sagt fungerar inte "klockrent".
Jag önskar att pumpen får gå en liten stund när den tömmer (full brunn tar 1-1,5 minuter att tömma.

Eftersom botten på dräneringsbrunnen är ca 2.5 meter ned, rinner det vatten som finns i slangen. (1 1/4") tillbaka i brunnen och höjer vatten nivån någon cm.

Justeras flottören kort (dvs. kort slag längd) stannar pumpen när den pumpat "tomt" - verkar fungera bra.
Men pumpen startar inte (alltid) när dräneringsvattnet rinner till.
Justeras flottören lång (dvs. långt slag) startar pumpen perfekt, men stannar inte när vattnet pumpats ut.

När det rinner till som mest får jag pumpa ca 100liter 3ggr / dygn...
Min önskan är att inte behöva tänka på "brunnen" hela tiden.

Finns det någon lösning man kan lita på?
(eller har jag fel typ av pump eller...?)

Efter analys visade det sig att pumpen vred sig lite vid varje start, vilket till slut påverkade funktionen på vippan.
Band fast en bromsskiva under pumpen, så pumpen inte kunde vrida sig - Än så länge verkar den fungera

Jag hade liknande problem, löste det med en backventil på utloppet.

Backventil?... På dräneringsrör?
Hur ser dessa ut?

A Albireo skrev:
Backventil?... På dräneringsrör?
Hur ser dessa ut?
Backventil på dräneringspumpens utlopp menade jag, för att stoppa vattnet i slangen/röret att tryckas tillbaka. Jag kan ha misstolkat din problembeskrivning :D

Sant! (ett problem)
Just nu pumpas vattnet upp ca 5m innan slangen börjar luta från brunnen.
Men blir flödet mindre från dräneringen. dvs. pumpa mindre ofta, finns risk att vattnet i slangen fryser (vi har fortfarande ibland flera minus grader på natten). Nere i brunnen fryser det aldrig.

Mixtrade lite till och band fast pumpen i en gammal tung bromsskiva. Nu orkar inte startmomentet vrida runt pumpen, sedan fästes slangen så inte den heller kunde röra sig, när tyngden ökar (av fullt vatten i slangen).
av/på funktionen verkar ha blivit stabilare.

När jag sist mätte, tog det ca 90sek innan pumpen startade och ca 20sek innan pumpen åter stannade. Teoretiskt ska den klara ca 50l på den tiden. (men säg att den pumpar ut 25-30liter på 20 sekunder.
Den hade kunnat ha längre slag. (dvs. inte starta så ofta).
Men än har jag inte lyckats med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.