Halloj!

Vi kommer i veckan att få vår förbinelsepunkt av kommunen för påkoppling av dricksvatten. Förbinelsepunkten ligger drygt 140 meter från vår kommande nybyggnation, men en höjdstegring på cirka 4 meter. Vid förbinelsepunkten kommer en vattenmätarbrunn att placeras.

Vår markentreprenör är lite konfunderad över om han ska dra 32, 40 eller 50 mm slang från vattenmätarbrunnen till fastigheten. Han är lite orolig över att utvändig 32 mm slang kommer ge dåligt vattenflöde/tryck med tanke på servisledningens längd samt att höjden stiger ca 4 m. Kommunen kunde inte svara på om man skulle sätta en större dimension på servisledningen eller inte.

Har läst att längre sträckor kräver en större dimension på slang. Totala normflödet för alla våra tappställen är ca 1.9-2.0 l/s (alt. 114-120 l/min). Värt att notera är att ledningarna inne i huset kommer ha 25-32 mm dimension (om det nu har någon betydelse).

Har forumet några rekommendationer på dimension av servisledningen?

I svaret från kommunen står det hur högt tryck det är i förbindelspunkten och det är främst det som påverkar val av ledningsdimension. Med största sannolikhet räcker det med 32mm, ev. att du kan få lite bättre flöde med 40mm. 50 skulle jag säga är överkurs. 4m = 0.4bar i statiskt tryckfall.
Räknar man med ett flöde på 2.5kbm/h så ger en 32mm 1.2bar i tryckfall, 40mm ger 0.4bar och 50mm 0.14bar.

Tycker det verkar som om du har fått stora normflöden (7.2kbm/h) är det ett vanligt enbostadshus?

Lite beroende på trycket från kommunen hade jag lagt 32mm eller eventuellt 40mm.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I svaret från kommunen står det hur högt tryck det är i förbindelspunkten och det är främst det som påverkar val av ledningsdimension. Med största sannolikhet räcker det med 32mm, ev. att du kan få lite bättre flöde med 40mm. 50 skulle jag säga är överkurs. 4m = 0.4bar i statiskt tryckfall.
Räknar man med ett flöde på 2.5kbm/h så ger en 32mm 1.2bar i tryckfall, 40mm ger 0.4bar och 50mm 0.14bar.

Tycker det verkar som om du har fått stora normflöden (7.2kbm/h) är det ett vanligt enbostadshus?

Lite beroende på trycket från kommunen hade jag lagt 32mm eller eventuellt 40mm.
Hmm. Jag har räknat med en diskmaskin (0.2), en tvättmaskin (0.2), två tvättställ (0.1), två duschar (0.2), ett badkar (0.3), två diskhoar (0.2 kök+grovkök) = 1.7 L/s motsvarande 102 L/min. Räknade man med mina två VUK:är så blir det runt 1.9-2.0 L/s. Det är ett vanligt enplanshus om 172 kvm.

Får kika i pappret från kommunen gällande trycket. Men tror du inte att den långa längden på servisledningen har en betydelse om jag väljer 32, 40 alt. 50?

Ta 40 så är du säker och får bra flöde. Ingen ide att gå kortare på den längden och tunnare ka bli en surdeg, varför tog jag inte grövre när vi ändå höll på.

J jonaserik skrev:
Ta 40 så är du säker och får bra flöde. Ingen ide att gå kortare på den längden och tunnare ka bli en surdeg, varför tog jag inte grövre när vi ändå höll på.
Uppskattar verkligen eran hjälp men skulle nog känna mig betydligt säkrare om man kunde backa upp resonemanget :)

Försökt tolka nomogram för Pem-slangar och jag får det till att jag behöver 50 mm för att säkra upp. Men vettefan. Varken VVSarn, kommunen eller marknissen vet huruvida jag borde ha 32, 40 eller 50.

Xylem har ett bra dimensioneringsprogram på www.xylect.com det är därifrån jag har fått värdena på 0.4bar tryckfall vid 40mm slang och 2.5kbm/h.

H
Ta reda på tryck från kommunen och storlek på deras slang.
Levererar dom i 32 så ser jag inte varför du ska gå upp till 40.
Sen tappar man 1 bar per 10 m i höjd.
Och man tappar 1 bar på 1000 m i längd brukar vi räkna på när vi drar vatten på våra prospekt.

så 4 m upp är 0,4 bar.
140 m längd är 0,14 bar så du bör tappa 0,54 bar.
Jag har 32 mm in till huset det är 75 m långt

Vad har du för bebyggelse på sidan om där förbindelsepunkten är och vad kommer kommunen med för tryck, det ska dom veta. annars en manometer som sätts tillfälligt på ventilen i backen. Men tror du kommer att klara dig med 40 , mycket vatten rinner genom en sådan, även om det kan vara långt.

Prisskillnaden på 150m slang från 32 till 50mm är ca 1500kr. Jag gissar att själva arbetskostnaden för det är i alla fall absolut minst 10ggr så hög som priset för slangen. Och då ska du nästan redan ha grävmaskinen och räkna din tid i den som lek. Förmodligen är det betydligt mer än 10ggr så mycket. Då kanske det är dumt att snåla när man ändå håller på...

H Hallerudsbo skrev:
Ta reda på tryck från kommunen och storlek på deras slang.
Levererar dom i 32 så ser jag inte varför du ska gå upp till 40.
Sen tappar man 1 bar per 10 m i höjd.
Och man tappar 1 bar på 1000 m i längd brukar vi räkna på när vi drar vatten på våra prospekt.

så 4 m upp är 0,4 bar.
140 m längd är 0,14 bar så du bör tappa 0,54 bar.
Jag har 32 mm in till huset det är 75 m långt
Det är inte kommunen som sätter ledningarna, de installerar endast vattenmätare vid förbindelsepunkten. Förbindelsepunkten är i princip lokaliserad bredvid deras ledningar som går genom området. Det är en glesbygd kan man säga.

Kikade på papperna och det stod inte specifikt stt man kunde garantera ett visst tryck men att det vanligtvis alltid är omkring 2-3 bar ut från deras vattenreservoar.

H
Ja men vilken storlek kommer kommunen med till kopplingspunkten?
För om de kommer med 32 så är det bortkastat med 50 mm in då 32 blir som en strypning

H Hallerudsbo skrev:
För om de kommer med 32 så är det bortkastat med 50 mm in då 32 blir som en strypning
Det är upp till oss. Vill vi att de ska inkomma med 50 så anlägger de 50. Beror helt på vad vi ska ha på vår servisledning. Angav 32 först och då var det 32 kommun lagt som beställt arbete, men eftersom arbetet inte påbörjats ännu så har vi möjlighet att byta dimension.

C
J Jensa86 skrev:
Prisskillnaden på 150m slang från 32 till 50mm är ca 1500kr.
Precis, PEM-slang är billig. Lade precis ner 100m 32-slang och betalade 750 spänn + moms för slangen.
Hade samma funderingar som dig, men entreprenören bedyrade att 32 räcker mer än väl. Hoppas de har rätt :thinking:

H Hallerudsbo skrev:
Njae, inte riktigt rätt där, visst det blir en strypning om kommunen kommer med en 32mm, men säg att huvudstammen går precis utanför och det bara handlar om 2m 32mm slang så spelar det inte så stor roll i sammanhanget när det är 140m upp till huset. Med det sagt:

Kommunen garanterar normalt sett inget flöde eller tryck, ofta uppger man ett lägsta tryck i förbindelspunkten. Ska man göra dimensioneringen riktigt ordentlig ska man mäta tryck och flöde i förbindelspunkten. Med ökad flödeshastighet i röret ökar tryckfallet, det kanske inte är möjligt att få ut de 2l/s i förbindelspunkten, då är det onödigt att dimensionera ledningen för det flödet.

Är man inte nöjd med trycket kan man sedan givetvis börja tryckstegra :)

H
F farmis skrev:
Det är upp till oss. Vill vi att de ska inkomma med 50 så anlägger de 50. Beror helt på vad vi ska ha på vår servisledning. Angav 32 först och då var det 32 kommun lagt som beställt arbete, men eftersom arbetet inte påbörjats ännu så har vi möjlighet att byta dimension.
ja har du möjlighet att styra kommunen med så gå gärna upp till 40, se på skillnad i pris på 40 och 50 så kanske du vill ha bra de hängslen och livrem.
Man vet aldrig vad du får för idéer om ett par år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.