C
cpalm: Surt vatten sliter på kopparrör. De håller ändå länge. Det är som du säger, mycket en fråga om att ta tillfället i akt när man ändå t.ex. rivit upp golv och liknande.
10 svar · 3,9k läst
Luddis_1
Luddis_1: Poängen är ju att det ska vara lätt att stänga av vattnet, du ska inte behöva öppna dörrar, flytta fram maskin eller liknande för att komma åt avstängningen. Så Ja, jag tolkar det du skriver som ok Så här står det: "4.2.4Tvättmaskin Tvättmaskin ska placeras i utrymme med vattentätt golv och golvbrunn. Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med
1 svar · 5,1k läst
nino
nino: Kan jag proppa röret till höger med det som ligger nedanför? Lika bra att fråga innan jag skruvar isär... [bild] Eller till vänster med en vanlig propp (eller heter det lock) utan lin?
0 svar · 1,5k läst
·
L
Lilllen: [citat] Har själv använt en liknande kran som i detta kit till diskmaskin, borde även finnas separat? https://www.amazon.se/Ymiko-duscharm-avledare-omvandlare-reservdel/dp/B08772N7LR/ Då kan man även slå om och tvätta händerna när maskinen går. Dock glömt att slå på igen ibland och på den diskmaskinen behöver man då starta om hela programmet. Har dock hört att packningarna i
2 svar · 6,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det ser rejält hemmeckat ut så jag skulle kapa plaströren och börja om med en ny plastklämkoppling där. Kolla vad den nya blandaren har för anslutning i dess manual, det finns lite lika varianter. Lekande G10 (=3/8 tum) blir vanligare och vanligare (är det EU-standard?) och den vill ga en G10 planände att skruvas på. Med vissa blandare kommer istället 10 mm rörändar. Beroende på vad
2 svar · 4,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du måste få bort den delen som sitter kvar på röret för att den nya förminskningshylsan ska passa.
1 svar · 2,1k läst
·
E
emni0032: [citat] Tack för svar!! I det här fallet kan vi välja att köpa en ho i antingen höger eller vänsterutförande. Jag tänker att det är mest tilltalande att ha kvarnen till lilla hon ca 22 cm bred, och ha stora hon 60 cm bred till disk och annat. Men vet inte om det känns plottrigt att få ner all slask i så smal ho? Andra tips angående inköp av avfallskvarn? Trevlig kväll Klurigt
8 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Jag är inte helt säker på den saken... :thinking:
4 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som det bra är att vicka/dra loss böjarna! (y)
5 svar · 1,5k läst
·
P
Patriks81: Tackar för svaren! Har fått ihop slangarna nu . köpte klämkoppling 15 / 10 men även övergångar 15 / 10 så Jag använde mig av övergångarna eller vad det kallas och klämkopplingarna får ligga som reserv så länge i köksskåpet.
5 svar · 4,0k läst
·
Y
Anonymiserad 239657: Skickar ni in avläsningen? Det gjorde jag varje månad första året och då rättade det till sig. Förra familjen tvättade nästan varje dag, badade och använde betydligt mer än oss.
10 svar · 1,1k läst
H
hellohello: [citat] Ja, det är ju en variant. Slut i min lokala butik men Bauhaus hade för 99 kr. Om inte annat kan man ju safea upp med den om man inte får dit käglan=)
8 svar · 6,3k läst
·
MrJay
MrJay: Är det tätt så låt det vara. Dessutom, det du visar är inte PEX utan anslutningsslang.
2 svar · 1,2k läst
·
K
Knubbe 37: [citat] Det funkade med en större skruvmejsel och hammare! Nästa problem: När det har runnit färdigt ( det som låg i röret) , så är det tvärstopp & luckan är så nära 90 graders nöjen att det går inte att få ned ett rensband! Blir till att stänga och ringa Swoosh på måndag, så får de suga ut det! [citat]
3 svar · 4,9k läst
·
M
Muuuuurtin: Köp större skiftnyckel och se till att ha vattnet avstängt :) Finns risk att nr 1 på den bilden du hänvisade till pajjar när du ska ha isär det också (det gjorde den för mig).
6 svar · 10,6k läst
·
B
Blasket: T [citat] [citat] Tack för upplysningen skall beställa 1 st anslutning verkar som om problemet är löst.
6 svar · 3,5k läst
J
Joni77: Jag har en spricka i ett avloppsrör till min brunn i garaget. (Hus från 1971) Efter tips från relineföretag så funderar jag på att mura igen brunnen då jag inte känner att den behövs och lägga klinkers i garaget istället. Är det en bra idé och i så fall är det något speciellt jag ska tänka på gällande brunnen?
0 svar · 1,0k läst
·
B
Blandaren: [citat]
7 svar · 3,9k läst
T
Tompafix: [citat] (y)
16 svar · 6,9k läst
·
T
16 svar · 6,9k läst
·
R
Renovator 88: Håller på renovera köket när det är klart kommer jag försöka rensa källaren och se vad jag kan göra åt den där brunnen jag återkommer med frågor igen sen jag ska prova koppla bort pumpen och se vad händer med vatten nivån men tack så jättemycket ni är så hjälpsamma ,jag är så glad att det finns en sån sidan som vi kan hjälpa varandra
3 svar · 1,9k läst
·
V
Villapappan: För snart ett par månader sedan började vi få stopp i toan på entréplan. När vi inte själva lyckades lösa problemet hade vi hit en rörmokare. Han gick också bet så det slutade med att det kom hit en spolbil och spolade rent. Efter det kunde vi använda toa och handfat några dagar men sen blev det stopp igen. Spolbilen kom tillbaka med en kamera för att se om de missat något men de
0 svar · 830 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag skulle köpa just denna Vattete-kulventil som passar direkt på PEX-rören (Cu12-version): https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/product/FG071055105/kulventil-rak-forkromad-med-vred-plast-15x25-x-cu10/ Till den efter montering fria Cu12-ändan kan man köpa till planadaptorer från Vatette så får man en planände som man kan skruva vanliga lekande G1/2-muttrar som oftast
2 svar · 1,5k läst
·
T
tergo: ev Ventilboll GUSTAVSBERG BFP NC5NT5NP4 - köp på HORNBACH.se ventilboll gustavsberg 325 – Google Sök
6 svar · 4,5k läst
·
johnjensen
johnjensen: Blir att leta för förr eller senare kan det bli ett stopp igen :)
13 svar · 2,5k läst
·
H
håkke65: Sorry, fel tråd mitt misstag
20 svar · 2,6k läst
D
Dixies: Kan vara möss som tagit bort isoleringen på en bit, det behövs inte mer när det är så kallt ute.
6 svar · 1,8k läst
J
jonaserik: Det räcker gott med 12 eller tom 10 och blir över och du kan gå tillsammans med VV-röret då det är samma temp på båda genom cirken.
9 svar · 6,8k läst
·
J
jonaserik: Ska sitta en efter pumpen, så att man kan se trycket som pumpen levererar, samt ställa till och frånslag på tryckströmbrytaren, annars vet man NADA om tryck och arbetsmoment på vattnet.
10 svar · 3,3k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: Ja så brukar det bli, tror inte den är sprucken om vattnet står kvar. Man måste rensa dom med jämna mellanrum.
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.