Hej

Upptäckte att en, vad jag tror är en säkerhetsventil har börjat droppa ibland i pannrummet.

Till "ventilen" går inkommande kallvatten, samt kallvattenrör till badrum och kök, samt ett rör till bergvärmepump/varmvattenberedare. Sen är det ett rör som går ned till golvbrunnen i pannrummet.

När jag upptäckte att det droppade så körde vvb högre temperatur (63) för att döda bakterier. Jag ringde en rörfirma som dem ska byta den i samband med service på bergvärmepumpen i början av maj.
Det verkar bara droppa lite när vvb värmer upp vattnet.

På 2 dagar har det kommit uppskattningsvis 1.5dl i hinken.

Behöver jag vara orolig att trycket blir för högt i vvb , samt andra slangar/kopplingar ?
Ska jag ringa hit någon vvs direkt ?

Har hört att man ska motionera säkerhetsventiler, hur gör man detta?

Vattnet kommer ut ur gängan på blindmuttern.

• Ventil i pannrum med droppande vatten och anslutna kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventilens uppgift är att läcka ut vatten vid övertryck som uppstår vid uppvärmning. Så det du ser är både helt normalt och önskvärt.
Att det inte alltid läckt ut vatten kan bero på att det funnits luftfickor i systemet som tagit upp expansionen eller att vattnet läckt bakvägen genom otät backventil.

Edit. Ser nu att det verkar läcka vid en plugg. Det ska det inte göra.

Precis, Kan det vara att ventilen kärvat fast så den trycker ut på annat ställe ?
Röret slangen som går till golvbrunnen ser ut att ha runnit ifrån sista tiden.

Finns 2 vred på ventilen, men jag vet inte hur man ska motionera. För det läcker inte hela tiden.
Eftersom jag är totalt nybörjare på vvs så är man orolig att mera saker ska gå sönder pga detta.

Behöver jag ringa ut rörfirma på jour eller kan man vänta ?

Vvs firman var här idag och pluggen sprack när han skulle lossa. Så nu sitter en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.