Hej,

Jag har dessa kopplingar invid och i ett utrymme bakom bänkskåp. Bilderna är tagna från underskåpet där diskhon är placerad. På den ena bilden kan man se var jag fotade in ifrån och också skymta den närmaste kopplingen och på den andra kan man se 2 st kopplingar i den mörka delen av bilden (svårt att få ljust) och den kopplingen man skymtar där hålet är. Jag undrar nu när jag planerar att vattensäkra om man brukar göra något åt dessa kopplingar, en inspektionslucka eller dylikt? Eller räcker det med att man kan se in i hålet under diskbänken, alternativt göra hålet större. Det har aldrig funnits något vattensäkert "skåp" med lucka tidigare.

Tackar för svar!

/J

• Vy inne från underskåp med synliga rörkopplingar och öppning bakom bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vy under diskbänk med rörkopplingar och synligt hål från fotoplatsen.
    Skapa konto
BirgitS
Jag har väldigt svårt att förstå vad som är t.ex. upp och ner på bilderna. En översikt framifrån där man även ser skåpets stomme kanske underlättar.

Det viktigaste är att det under alla rörkopplingar finns ett vattentätt skikt och allt som går igenom skiktet ska vara väl tätat mot skiktet. Sen ska man då kunna se eller höra (vattenlarm) när det kommer vatten på tätskiktet och då kunna åtgärda läckan på något sätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå vad som är t.ex. upp och ner på bilderna. En översikt framifrån där man även ser skåpets stomme kanske underlättar.

Det viktigaste är att det under alla rörkopplingar finns ett vattentätt skikt och allt som går igenom skiktet ska vara väl tätat mot skiktet. Sen ska man då kunna se eller höra (vattenlarm) när det kommer vatten på tätskiktet och då kunna åtgärda läckan på något sätt.
Under diskbänk med VVS-installation och synligt hål där koppling sitter.
Skapa konto
Hej och tack för svar, den en kopplingen sitter innanför det hålet du ser till höger. Så jag måste riva upp allt och lägga nåt vattentätt skikt? Ringde en VVS-firma och de sa att det skulle räcka med att sätta lucka så att man kan se.

mvh

BirgitS
Det finns ju inga lagkrav på att kök ska vara vattensäkra och normalt gör man ju bara större förändringar i samband med att man renoverar köket.

Du kommer ju knappast i längden hålla på och öppna en lucka varje dag för att se om det möjligen har börjat droppa. Men du kanske kan hitta på någon lösning med vattenlarm.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju inga lagkrav på att kök ska vara vattensäkra och normalt gör man ju bara större förändringar i samband med att man renoverar köket.

Du kommer ju knappast i längden hålla på och öppna en lucka varje dag för att se om det möjligen har börjat droppa. Men du kanske kan hitta på någon lösning med vattenlarm.
Nä, men tänkte att luckan kunde vara bra om man ville åtgärda nåt också. Ska ev sätta en 30x50- lucka i hörnskåpet bredvid så att det går att komma in och pilla. Annars tycker jag väl rent spontant att det borde gå att sätta en ränna på röret under kopplingen som ”rinner” ner på inläggsskyddet som jag ska installera i skåpet på bilden. Kan slänga dit ett alarm också kanske.

mvh

BirgitS BirgitS skrev:

Sen tycker jag det är så konstigt draget längre in mot hörnet av köket (hörnskåpet jag tänkte sätta luckan i ser du sidan på till höger). Jag kan ju inte bygga in allt detta i ett skåp och väldigt svårt att vattensäkra de kopplingarna du ser på denna bild. Har du nån bra idé här?

mvh

• Komplicerade rörkopplingar och ledningar bakom en toalett, nära ett hörn och en vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.