Tar i dagsläget vatten genom källaren ca 8 meter och sedan upp i garaget och har en vattenutkastare där inne, men jag skulle vilja dra om det röret så det går rätt ut genom väggen där vattenröret börjar och inte behöva dra det via garaget, men då skulle jag behöva ha ett rör som går rakt upp ca 0.5m för hålet som kommer ut från källaren blir i marknivå på utsidan och sätta utkastaren rakt ovanför där röret går ut på ca en halvmeter höjd.

Men det verkar bara finnas självtömmande/fryssäkra som har rör rakt bakåt på utkastaren, finns det ingen lösning som går att använda som jag tänkt?

Hoppas ni förstår problemet, annars försöker jag fota lite imorgon och lägga upp exempelbild på vad jag menar.

Är det ungefär så här du tänkt dig ? Genom vägg- vinkel upp - rör 0,5m -utkastare . Eller helt tvärtom ?

Enkel skiss av ett rörsystem genom en vägg som leder uppåt till en utkastare med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det ungefär så här du tänkt dig ? Genom vägg- vinkel upp - rör 0,5m -utkastare . Eller helt tvärtom ?

[bild]
Precis sådär

Vill sätta den där det röda strecket är på bilden, och då ska röret komma ut i nederkant och gå upp ca 0.5m på fasaden där utkastaren ska sitta.

Husvägg med rött streck där installation är planerad, rör längs väggen, cykel och barnvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Grillen Grillen skrev:
Men det verkar bara finnas självtömmande/fryssäkra som har rör rakt bakåt på utkastaren, finns det ingen lösning som går att använda som jag tänkt?
Kanske finns någon fiffig lösning, men vanliga fryssäkra utkastare bygger på två principer;
1. Själva ventilen sitter på den varma sidan om väggen och manövreras via en stång i röret som trycks in när vredet stängs.
2. När ventilen stängs rinner vattnet som står i röret ut. Antingen via pipen eller via ett separat utlopp.

Svårt att se hur motsvarande funktion skulle gå att få till i ditt fall.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske finns någon fiffig lösning, men vanliga fryssäkra utkastare bygger på två principer;
1. Själva ventilen sitter på den varma sidan om väggen och manövreras via en stång i röret som trycks in när vredet stängs.
2. När ventilen stängs rinner vattnet som står i röret ut. Antingen via pipen eller via ett separat utlopp.

Svårt att se hur motsvarande funktion skulle gå att få till i ditt fall.
Förstod nästan att det var något åt det hållet.
Får nog lösa det med en kulventil så jag kan stänga av inne samt en tömningsventil eller liknande efter denna så jag kan stänga av och tömma på vinterhalvåret. För under varma delen av året gör det inget om vattnet är på hela tiden.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag har samma problem som du "grillen', meddela gärna om du kommer på någon smart lösning

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
thomas.eriksson thomas.eriksson skrev:
Jag har samma problem som du "grillen', meddela gärna om du kommer på någon smart lösning
Absolut, återkommer med hur jag löser det när jag bytt ut det (y)

M
Undra om man kan sätta en trevägsventil bak och fram för att göra det enkelt för sig?

De har ju en ”ingång” A och sen ett kulventilsvred som styr om vattnet ska gå ut genom hål B eller C.

sätter man den tvärtom, så att kranen sitter på ”in” så borde ju resultatet bli att man antingen ansluter kranen mot vattensystemet, eller mot ”ingenting”, vilket ju då tömmer rörsnutten till kranen.

har dock ingen aning om det finns någon nackdel med att köra en trevägsventil baklänges

M Marcussjogren skrev:
Undra om man kan sätta en trevägsventil bak och fram för att göra det enkelt för sig?

De har ju en ”ingång” A och sen ett kulventilsvred som styr om vattnet ska gå ut genom hål B eller C.

sätter man den tvärtom, så att kranen sitter på ”in” så borde ju resultatet bli att man antingen ansluter kranen mot vattensystemet, eller mot ”ingenting”, vilket ju då tömmer rörsnutten till kranen.

har dock ingen aning om det finns någon nackdel med att köra en trevägsventil baklänges
Får kolla upp det, låter ju annars som en vettig lösning

Sitter fortfarande och funderar och har inte riktigt kommit på någon bra lösning.

Men inne i källaren tänkte jag mig en 3-vägskoppling/ventil som Marcussjogren skrev här ovan, men vilken koppling/ventil passar bäst för detta? Jag vill alltså kunna stänga av röret på insidan samt möjlighet att tömma röret så det inte står något vatten i röret som är på utsidan av väggen, detta borde väl en 3vägsventil klara av att lösa?

Jag tänkte något liknande som denna.
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-3-vags-a-15r/

Men jag vill att den ska gå att öppna 2 och 3 när vattenutkastaren är igång och när jag stänger av den ska 2 och 1 vara öppen för att tömma systemet under vinterhalvåret. Men det verkar inte som att den där går att öppna 2 och 3 samtidigt. Finns det någon liknande koppling som fungerar som jag tänkt?

C
Du kan använda en s.k. självdränerande servisventil. De är tyvärr ganska dyra.
Du måste fortfarande fixa så att det släpps in luft vid tappstället så att vattnet kan rinna ut. Men du kanske tänker dig att man stänger ner för säsongen från insidan? Då kan man ju passa på att öppna kranen på samma gång. Alternativt någon sorts backventil.

C cpalm skrev:
Du kan använda en s.k. självdränerande servisventil. De är tyvärr ganska dyra.
Du måste fortfarande fixa så att det släpps in luft vid tappstället så att vattnet kan rinna ut. Men du kanske tänker dig att man stänger ner för säsongen från insidan? Då kan man ju passa på att öppna kranen på samma gång. Alternativt någon sorts backventil.
Ja jag tänkte att man sätter allt på insidan där man kan stänga av och tömma vid vinterhalvåret och bara ha ett rör ut ur väggen som går upp till utkastaren en halvmeter upp på utsidan.

Grillen Grillen skrev:
Men jag vill att den ska gå att öppna 2 och 3 när vattenutkastaren är igång och när jag stänger av den ska 2 och 1 vara öppen för att tömma systemet under vinterhalvåret. Men det verkar inte som att den där går att öppna 2 och 3 samtidigt. Finns det någon liknande koppling som fungerar som jag tänkt?
Varför kan du inte använda den ventilen (B) och ansluta utgående vatten på 1? Konstruktionen bygger på att vattnet kan passera genom ett 90º böjt hål genom kulan. Det lär bli problem att bygga den så att vattnet kan passera antingen rakt eller avlänkat utan att ventilen blir mycket större och klumpigare.

A Avemo skrev:
Varför kan du inte använda den ventilen (B) och ansluta utgående vatten på 1? Konstruktionen bygger på att vattnet kan passera genom ett 90º böjt hål genom kulan. Det lär bli problem att bygga den så att vattnet kan passera antingen rakt eller avlänkat utan att ventilen blir mycket större och klumpigare.
För att röret ska gå rakt genom källarväggen och vill inte behöva bocka det på något annat sett helst om det inte behövs. Och att sedan ha tömningen nedåt i ett rör som jag drar strax ovanför avloppet för att tömma enkelt.

Så som en kulventil är uppbyggd kan jag inte se hur det skulle vara möjligt med den funktionen. Skulle det bli snyggare att ha två kranar och en T-koppling i stället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.