Byggahus.se

Minireningsverk

1. Hambergaren
    Medlem · 13 inlägg

Hambergaren

Medlem
    Har ni några tips på minireningsverk till ett hushåll på 2 personer?

vi har köpt ett torp på 80kvm och kommunen kräver att vårat enskilda avlopp med sluten tank byts ut mot avlopp med trekammarbrunn eller minireningsverk.

våran tomt är för liten för att de ska vara godkänt med trekammarbrunn på tomten. Därför funderar vi på minireningsverk istället.

har ni tips på mindre och prisvärda minireningsverk?

Eller har ni andra tips hur man kan göra?

anledningen till att tomten är för liten är för att en trekammarbrunn måste vara min 50m från vattentäckten.

2. F
    Medlem · 5 inlägg

Foton254

Medlem
    Har precis fått mitt reningsverk installerat o nergrävt.För min del vart det ett verk från WSB efter nästan ett års övervägande utav ett flertal olika tillverkare.Det tog ca 2 dagar för entreprenören att installera det och det tar en rätt liten yta under jord.Det enda man ser är några brunnslock å ett driftskåp.Så jag hoppas att detta lär funka bra i många år framöver.När man kikade runt på många verk så fick man uppfattningen om att man får vad man betalar för.
    Kan ju nämna att i mitt hushåll valde vi att ta 2 brunnars varianten.Man kunde välja en brunn med allt i ett men det fanns olika anledningar till att man valde varianten med 2 brunnar.Sen föredrar jag betong istället för plast

Redigerat 29 nov 2020 14:42
  3. B
    Medlem · 80 inlägg

Byggsnyggen

Medlem
    Har ni några erfarenheter att dela med er nu när det gått någon månad?

4. F
    Medlem · 5 inlägg

Foton254

Medlem
    Hade kommun här nu för nån vecka sedan och dom var supernöjda med det dom såg så det känns bara positivt.
    Har kollat emellanåt och tycker allt rullar på enligt plan.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 80 inlägg

Byggsnyggen

Medlem
    Får man fråga om kostnader?
    Både själva installationen som drift/underhåll.
    :D

6. F
    Medlem · 5 inlägg

Foton254

Medlem
    Självklart får du det.Allt står ändå ute på nätet och sen är det nog mest en förhandlingsfråga och själva förutsättningarna inför grävandet som styr priset.
    Drift o underhåll räknar jag på ca 3-4000 per år å då sköter WSB allt som att skicka in papper te kommun å annat.Sen tycker väl folk lite olika om det att det kostar men visst kan man göra det själv men jag känner att jag hellre lejer ut det eftersom man ändå fick en bra grävfirma och bra support och ett bra slutpris.Mitt landade på ca 100 installerat o klart.Fick tyvärr ha en pumpbrunn som drog iväg lite i pris men det vart en estetisk fråga om å lyfta brunnar å gräva om osv osv så jag får leva med det.I övrigt är det rätt luktfritt iaf.Man kan ana någon doft om man går nära men inget som jag störs utav iaf.Så som det sitter nu har man alltså ett styrskåp och 3 brunnar.Slambilen ska bara hållas i själva slambrunnen och resten är för driften

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.