V
viriol: [citat] Tack för all hjälp! Ska höra med min kontaktperson och även fundera kring hur jag ska gå vidare, men väldigt nyttig information (y) Syreaktivator låter lockande.
17 svar · 5,7k läst
·
Habilis
Habilis: På en så gammal kran är ofta sätet slitet, eroderat. Det kan oftast fixas enkelt med en sätesfräs. [bild]
7 svar · 2,5k läst
·
M
marigold: [bild] Hej! Jag bor i en bostadsrätt byggd 1943 och har problem med illaluktande golvbrunn. Den är rengjord och har inte torkat ut men har insett när jag tittat närmare att det nog är fel vattenlåsinsats i själva brunnen, den står liksom på golvet i brunnen & packning sitter högre än den nedersta kanten som jag först trodde att den vilade på. Packningen är förvisso torr och gammal
0 svar · 1,3k läst
·
L
Lenasealm: Wao, tack för snabb hjälp! Jag gjorde som du da och vred motsols mycket och det bara vräkte ur vatten, så släppte jag och det slutade helt och hållet!
2 svar · 1,9k läst
·
W
WilliamN: När man ändå har så snälla forummedlemmar som svarar passar jag på att ställa ytterligare en fråga. På bilden på fördelaren ser man en mörk avlagring vid sido-kopplingen och dessutom lite ärg. Vad är detta och bör man vara orolig? Finns det en vits att koppla loss och kontrollera grejerna när systemet ändå är tömt?
6 svar · 1,9k läst
·
H
Hjalle84: [citat] Jag vill i möjligaste mån ansluta så nära taket som möjligt. Det kommer inte bli lika snyggt annars. Och jag kommer störa mig på det så länge jag bor kvar i huset
5 svar · 2,1k läst
·
A
Avemo: Har pumpen problem att arbeta sig upp till trycket? Alltså om du tittar på manometern när pumpen jobbar. Går den stadigt upp eller går den mycket långsammare på slutet? 4,9 bar låter spontant inte alls för högt. Men om pumpen har problem att nå trycket så kan det vara läge att sänka lite. Och bara så att det är sagt. Det trycket ställer du på tryckströmbrytaren. Det har
17 svar · 5,2k läst
·
D
doubleH: [citat] Beror på vad man tycker är länge, men ca 20 år :) Hade liknande lösning på båda husen på samma tomt. Hade tyvärr inte tillräckligt med varken plats eller jord för en riktig infiltration så vi löste det lite annorlunda. Avloppet från kök och tvättställ/separett mynnade ut i ett grovt rör (vägtrumma i plast respektive betongrör med lock) som perforerats och ställts på
11 svar · 4,2k läst
M
Mickestaav: [citat] Eller leda in det till idioten till grannes brunn. Måste vara höjden av tillfredsställelse. :geek:
14 svar · 33,9k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: En genomströmningsvärmare är som ett separat litet värmebatteri, inte sant? Och VVC:n är i princip ett extra rör med en cirkulationspump om jag förstått det rätt? Du får räkna och bestämma dig för vad du tycker är värt det för att få varmvatten snabbare. Du måste räkna ut: 1. Hur mycket varmvatten du tar genom kökskranen 2. Hur mycket din strömningsvärmare kostar i
1 svar · 2,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Är det en sommarstuga i den meningen att den har tagits i bruk som sån så är den just en bostad. (10 år måste den ha varit i bruk som bostad för att preskriberingen av en olovlig åtgärd ska träda i kraft om det skedde utan lov för ändrad användning enligt PBL). Då förblir den en bostad även om den senare har använts som t ex förråd eller som ödehus. PBL har ett
8 svar · 2,0k läst
·
N
nino89: TUSEN tack allihopa! Jag har dessvärre stängt av fläkten/ventilationen‍♀️ senaste dagarna för kändes kallt i hemmet. Dummaste nånsin Nu är den på och inga droppar! Tror också att det vart varmt efter jag torktumlade massa handdukar ska endå köpa rörisolering! Och tänka på luftfunktare ❤️
5 svar · 2,4k läst
·
wildeside
wildeside: Allt som jag inte kan komma åt lätt för att åtgärda och till kunder kör jag med PRK kopplingar. Hemma har jag plastkopplingar som är lätta att komma åt till tex badbaljan och sommar vattnet.
2 svar · 7,2k läst
N
Nybyggaren12345: När man googlar pratas det om badkar i gjutjärn. Men är fungerar det med ett vanligt badkar från 1980 i plåt?
10 svar · 33,7k läst
T
Tompafix: [citat] Om du bytt allt så borde felet ligga innan diskmaskinen. Hur ser blandaren ut? Rören under diskbänken? Gjordes något annat innan felet uppstod första gången? Om inloppsslangen tas bort kommer det vatten från anslutningen på blandaren då (stäng av kranen och vrid försiktigt på den när den är bortkopplad med en kärl som tar upp eventuellt vatten)? Bilder underlättar vidare
5 svar · 2,4k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Jag hade tokstopp i köksstammen för några månader sedan. Öppnade rensluckan i källaren och det var en solid kaka av många års samlat fett. Helt kört att få bort på egen hand. Spolbilen fick bort det på en kvart.
3 svar · 2,3k läst
·
P
Anonymiserad 55101: [citat] Sitter ca 15cm under - är det ok? :) Suttit där sedan den stamrenoverades för x-antal år sedan. Mer än 7år sedan iaf. :) Finns det någon regel på hur nära den ska sitta?
4 svar · 2,3k läst
·
P
Anonymiserad 55101: Stort tack för svar! :) Då låter jag det vara då eftersom det är helt torrt och jag vill inte göra något värre. :)
3 svar · 3,8k läst
P
pwisten: Hej. Tack för att du redde ut detta.
2 svar · 2,6k läst
·
M
Maledictus: [citat] Stort tack för svar.
6 svar · 2,1k läst
·
P
Poolmanna: [citat] Tusen tack för klargörandet av vad som behövs. P1 0604 är tydligen tillverkn år och vecka , alltså 2006 vecka 4 och det är en en fas pump, vilket förenklar el-dragningen
4 svar · 1,2k läst
·
M
Metafor: [citat] Tack! Nu blev det lättare att hitta mer :)
3 svar · 1,3k läst
·
L
Lutte: Totalt bortkastade pengar, har man fått stopp eller märker att det rinner undan dåligt kan man ta ut en spolfirma och spola efter att man kollat vattenlås och rengjort dom. En vän till mig jobbar med spolning och sugning, han har aldrig spolat sitt eller någon bekant avlopp i förebyggande trots att det skulle vara gratis. Däremot så bästa tipset från han är att lite nu och då spola
6 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Det är varmvattenröret som är mörkare. Vårt vatten innehåller mer än bara vatten. När det spolar på varmvattenröret så avdunstar vattnet och det andra blir kvar. Kallvattenröret där dunstar inte vattnet utan det mesta rinner av. Mitt varmvattenrör är lite kalkmjölkigt. Protte
3 svar · 2,9k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du verkar ju ha ett bra ställe att proppa i böjarna direkt under taket där rören uppifrån är igängade. Du behöver bara två proppar R10, G10, 3/8" eller vad man nu vill kalla det. Du har bra läge att lossa genom att dra uppe nära golvet där har du utrymme och lätt att komma åt med rörtång.
12 svar · 1,6k läst
·
Immobil
Immobil: [citat] Hade jag varit du, hade jag fortsatt.
8 svar · 2,7k läst
·
É
ÉlPon: Okej tack låter bra om det räcker plugga på något sätt. Jag har inte bestämt nån speciell metod än men antar man måste går något. Känns bra om man inte har ett öppet hål rätt upp under plattan även om jag inte vet vad som kan hända.
9 svar · 3,1k läst
·
G
GVR4: [citat] Ja nån enstaka plusgrad är det ju värt att ha den inställd på. Är väl en liten kostnad i jämförelsen med om något fryser sönder. Hur som helst är termostat det man ska ha. Så slipper man råka glömma koppla på värmen.
8 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.