Hej.

Ska börja med renovering av tvättstuga.

Tänkte mig dra pex rör i rör i väggen, kommer endast dras rör till tvättmaskin.
Vad behöver jag för grejer för att få ihop det? :D

Krilleman
Tänker du använda 16 eller 15mm PEX?

Krilleman Krilleman skrev:
Tänker du använda 16 eller 15mm PEX?
Tanken är 15mm :D

Då köper du:

[länk]

&

[länk]

(y)
Underbart, stort tack @Krilleman

@Krilleman Skulle köpt dessa grejer idag men de hade inga hemma utan då hade jag fått beställa, (skulle beställt de själv tidigare)

Istället åkte jag upp till biltema och trodde jag hade fått med mig rätt grejer hem och givetvis får jag inte ihop det. Vad är det som saknas för att få ihop det?

Förpackningarna är redan öppna så vill ju helst inte behöva köpa nytt..

Dessa grejer köpte jag.
Vinkelventil med brun ratt och metallanslutning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggbricka PEX med monteringstillbehör från Biltema - mutter, skiva, skruv och ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Tappventilen har vanlig 15-gänga på anslutningen, antagligen för planpackning.
Väggbrickan är gjord för att passa med en klämringskoppling.
Där är felet. Du kommer inte att få ihop det med dessa delar från Biltema så det blir stumt och bra även fast du köper en koppling mellan.

Viktigt när du har tappventilen direkt i väggbrickan är att det är en stum väggbricka, och korrekt tappventil med klämringsände. Sen ska ju självklart prylarna vara klassade tillsammans. Vad jag vet är det bara Vatette som har just den lösningen dokumenterat och godkänt.

Köp det som jag länkade till tidigare.
Tråkigt men sant.

Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Är det tappventilen som inte finns kan du väl välja en vanlig vinkelventil och en planadapter mot TM. Kulventiler är inte riktigt lika tekniskt bra för jobbet men använder du den lika ofta som dom flesta spelar det inte så stor roll.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Beställde grejerna på VVS-butiken. Bättre det blir 100% korrekt men tackar för allas engagemang :=)

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Krilleman
Bernieberg Bernieberg skrev:
Blir det inte stumt nog med en sådan nippel?
Det är inte nippeln som inte är stum nog, det är brickan som felar i detta fallet.

Jämför med Vatettes variant som låser hela installationen med tre små insexskruvar.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Är det tappventilen som inte finns kan du väl välja en vanlig vinkelventil och en planadapter mot TM. Kulventiler är inte riktigt lika tekniskt bra för jobbet men använder du den lika ofta som dom flesta spelar det inte så stor roll.
Hela tanken med en avstängning till TM är att den ska användas. Sen är det ju långt ifrån alla som gör så, men varför ska man då ha en separat avstängning?

Dessutom ska man ha med en backventil för att följa normen för installation av TM.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Rickard.
Hela tanken med en avstängning till TM är att den ska användas. Sen är det ju långt ifrån alla som gör så, men varför ska man då ha en separat avstängning?

Dessutom ska man ha med en backventil för att följa normen för installation av TM.
Jo jag vet att tanken är att den bara ska vara öppen när den används men så duktiga är det nog inte så många som är. Avstängningen är delvis för att följa säker vatten men jag i alla fall använder den när vi t ex ska bort en tid och jag inte vill slå av allt vatten.

Nu gör det lite ont att ifrågasätta dig men det kan väl inte finnas någon norm om backventil på en plats med permanent monterad TM? Det är helt omöjligt att få återströmning i en TM om man inte vattenfyller hela rummet maskinen står i.

Redigerat:
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Nu gör det lite ont att ifrågasätta dig men det kan väl inte finnas någon norm om backventil på en plats med permanent monterad TM? Det är helt omöjligt att få återströmning i en TM om man inte vattenfyller hela rummet maskinen står i.
Absolut inte, jag letar efter den aktuella texten men jag hittar den inte.

Men det finns inte ett bygge som har en besiktningsman som godkänner tappventil utan backventil till TM, och dom herrarna som besiktigar entreprenader lutar sig alltid mot AMA VVS.

Johhhan
Tvättmaskinen har i regel ett inbyggt återströmningsskydd och kräver i sig inte backventil. Tappventilen ska dock ha backventil om den är kopplad till kommunalt vatten, eftersom den har slanganslutning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.