E
erkka: Tack för allt engagemang. Är det ingen som bara skulle kunna förklara vad plastskruven vid röda pilen fyller för funktion? Kan jag ta loss den helt?
13 svar · 6,0k läst
·
P
På-landet: Hej! Ska byta avlopp hemma och fick då Med i vår ansökan att ev. Filterbackspolning ej får anslutas till enskilt avlopp. Rimligt när man tänker efter. så då får vi ju hitta på nått annat där. Tänker mig rör på vägg, ut Genom grund och stenkista precis vid dike. om jag tänker rätt så är väl backspolningen trycksatt. Vi behöver passera en dörrpost för att komma i den
0 svar · 1,7k läst
Tokskalle
Tokskalle: [citat] Funkar gott att räkna med de siffrorna till vardags. Men skall man vara petig så går det åt olika mycket energi - att värma en grad - beroende på vattnets ursprungs- ,och därmed; sluttemperatur. Och; under vilket tryck. Se t.ex. en annan energienhet: cal: 1 kalori har - efter att vi förstått detta - omdefinierats till den mängd energi som åtgår för att höja temperaturen i
23 svar · 77,4k läst
S
Snickern: Jag har en borrad brunn i en grävd. Har i stort sett ingen information om brunnen mer än att grannen trodde att den borrade är ca 80m djup. Den grävda ca 8 m. Vattenanalysen tyder på att det är stor del ytvatten vi får in som dricksvatten. Vad ska man göra först, hoppa ner och försöka täta? Hur? Köpa dyr filtreringsanläggning och hoppas på det bästa? Borra ny brunn? det som gör
0 svar · 2,7k läst
B
BSOD: Tight med 30cm. Rören brukar anslutas underifrån eller ovanifrån. Ja det finns ett gäng tveksamma småberedare på amazon, och ännu fler på aliexpress.
6 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Nja, det var en konstig jämförelse. Det du menar är att en spindelled på en SAAB passar på en Volvo? :thinking: I den liknelsen som du tar upp är att exakt samma del, som är tillverkad likt billig "no-name", samma som tex en Volvo Original. Och det köper jag, det är samma pryl med samma mått. Inga konstigheter alls där! Jag köper själv delar till min bil utan att vara
14 svar · 6,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det är rörskål med ytbeklädnad av plastplåt som du efterfrågar. Finns i allahanda dimensioner och tjocklekar. https://www.isover-teknisk-isolering.se/products/climpipe-section-alu2 https://www.paroc.se/produkter/teknisk-isolering/rorskalar/paroc-hvac-combi-alucoat-t https://bevego.se/kategorier/teknisk-isolering/ytbekladnadssystem/igp-plastplat-gra
4 svar · 3,2k läst
V
vessen: Tog ärendet via bauhaus som återförsäljare och har en ny dusch påväg. Tyvärr är delen för väggfästet gängad så den går inte att justera. Den enda justeringen jag kan göra på mitt exemplar är att kapa eller flytta det limmade väggfästet. Men nu får jag snart en ny enhet och då förhoppningsvis har röret rätt mått annars har jag 1 extrarör om kapning skiter sig på det
3 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Kan inte hända något om den lossas lite, Axeln/spindeln är gängad så inget kan hoppa ut med vattenfall som följd. Ska man ta bort något större så är det stora mutter som är nedanför som ska bort. Det kan börja läcka (dropp ) lite mellan axeln och muttern när man lossat lite och snurrat många ggr för att få ventilen att gå lättare. Då drar man till muttern 1/8 dels varv extra
13 svar · 1,9k läst
·
J
jonte59: [citat] Slammet på ytan blir ju som en fast kaka om brunnen fungerar som den skall och rinner inte vidare dessutom sitter avrinningarna mellan kamrarna på olika nivåer.Om vattnet skall återfyllas beror på vad det står i kontraktet mellan kommunen och entrepenören
19 svar · 7,3k läst
S
Sandwich11: [citat] Bor i Göteborg! Du är inte i närheten möjligtvis?
4 svar · 1,2k läst
Lotta.
Lotta.: [citat]
1 svar · 2,4k läst
·
T
ThJo1880: [citat] Det här då? https://minireningsverkvollsjo.se/minireningsverk#trekammarbrunn
1 svar · 3,2k läst
·
foreman
foreman: Hej, Omöjligt att svara på vad som döljer sig i botten. Du får väl pumpa läns och se efter. Jag skulle dock kalla denna brunn för grävd, oavsett om det är fördjupat i botten eller inte.
1 svar · 1,9k läst
·
B
Bosse_54: [citat] Du har för dig rätt. Fått bekräftat från tillverkaren nu att jag behöver byta ventil för att koppla in underbyggd diskmaskin.
10 svar · 2,9k läst
·
M
mogge_73: Hej Järnet kommer inte från att pumpen slår mot foderröret, det är helt enkelt för mycket järn. Min gissning är att vattnet helt enkelt rinner ner i foderröret, det krävs inte mycket vatten då för att få detta resultat. alt. Är att ta en analys när vattnet är ”bra” för veta vilka variationen du har. Skiljer det 90% eller 10% på värdet mellan bra och dåligt. Är det små
22 svar · 2,3k läst
·
M
MHK2: [citat] Och du VVS:ar med ett t-rör och klämringskoppling? Gamla hus, gamla rör = olika dimensioner mot för vad det finns idag. Olika system också = olika dimensioner… eller hur? Det jag menar är att TS tycker att man ska ha allt i bilen genom stora och få inköp! Det funkar bara inte så!
150 svar · 35,5k läst
·
Dannnnnnne
Dannnnnnne: [citat] :lying:
5 svar · 615 läst
·
F
Frasse10: Har inte så mycket mer info än så länge, ska titta på tomten under nästa vecka. Nuvarande ägare har aldrig använt sig av varken tomt eller brunn så de hade inte så mycket info att dela med sig av mer än att den är borrad tidigt 90-tal. Men då känns det lovande iallafall att få igång den utan att behöva borra en helt ny. Sätta in ny pump känns inte som att det är lika kostsamt.
3 svar · 2,3k läst
B
byggeskafram: Pumpen har vi koll på. När man lossar dom två muttrarna ovanpå och på baksida så töms pump och slang upp till huset. Men slang ned till sjön töms ju inte. Men då släpper vi den. Inte hela världen om vi behöver byta backventil nästa år. I pump finns det ju säkert en liter vatten så det fryser ju så snabbt. Tack för all hjälp
30 svar · 5,7k läst
·
G
greenkarma: Hej! Har anlagt två dammar på tomten. Den större ligger ovanför den mindre och har en 200 mm K2-Kan vägtrumma som leder överflöd till den mindre i en liten lutning. Nu har vi haft sånt bra tillflöde att dammarna är fulla och en del av avledningsröret är vattenfyllt. Är det en risk att dessa rör fryser sönder under vintern? Bör jag sänka vattennivån i den nedre dammen för att
0 svar · 997 läst
·
S
Svante Svenson: Jag har gjort denna manöver och det enda jobbiga var att det var sjukt svårt att komma åt då min är monterad nära golvet under en trapp. :) Stäng av, töm på vatten, koppla loss rören och byt den till en ny. Kan också vara läcka vid patronen, det går att plocka isär den och bara byta vad som nu är trasigt. Om du låter det fortgå blir det rostigt som tusan och jordfel så att
5 svar · 6,5k läst
Bronken
Bronken: Bra jobbat - och tur att Düsseldorff hann komma med handfasta tips. Men nu räcker det med bilder - vi vet hur det förmodligen såg ut där under ;-)
8 svar · 6,6k läst
·
S
sladdbarn: Hej Blixten här, hade isär och rengjorde men det hjälpte inte, har beställt ny Ventilring och hoppas på det bästa!
2 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: Pyste ut. Det var inte då det regnade kraftig, vattnet följer rörgraven fram till betongringen. Nu ska jag inte måla gubben på väggen, ni kan bli utan vatten om något släpper, men troligtvis inte. Upp med trycket, ner i gropen och rör på ledningen som går ut, vrid8 knuffa i sidled på alla möjliga sätt. Är det en otät sak på utsidan så kommer nog att höra pyset och kanske se
26 svar · 3,9k läst
·
R
Rokkor: En liten uppdatering här. Hörde med en kollega som trodde att det var kortis i pumpen. Hörde med dom som säljer dom här pumparna och en ny kostade visst 8250:- för en dränkbar pump av dom. Hittade en fin för 1100:- på biltema istället jag testade med och den fungerade. Bara fel anslutning men är man snål får man jobba lite. Får se om den håller och hur länge. Kanske får bli en
1 svar · 1,0k läst
T
tergo: prova lyft rakt upp RSK-Nr 711 31 47 - Golvbrunn, PS 75 TRA MP - Jafo AB (rskdatabasen.se)
1 svar · 892 läst
·
P
palle133: [citat] Debe Midi Cab 735. På https://debeflowgroup.com/catalog/groups/mini-midi-maxi-cab-avhardningsfilter finns installations- och användarmanual om du vill se detaljerna. Kopplad brunn->pump->hydrofor->avhärdningsfilter->ut-i-huset. Inga konstigheter, inkopplad av ett proffs.
2 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 55101: [citat] Det fungerade! Stort tack för tips och pepp! Gjorde båda sakerna samtidigt och då gick det till slut. :)
6 svar · 2,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Är du ett säker på att det inte är en stödhylsa itryckt i röret, som du nu har sågat av? Ibland så syns det inte att det är en stödhylsa itryckt.
1 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.