6 270 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Gammalt trekammarsystem med infiltration
Ska se efter och komma tillbaka , vad är det exakt du vill veta, ta gärna med olika varianter, kan säga att jag själv har eget enskilt avlopp och kommer att renovera min infiltration som nu är 25 år om kanske inom en 5 års, period , men behövs nog inte då vi är bara 2 personerB byabin skrev:Jodå, jag har sökt men hittar främst lag (2006:412) om allmänna vattentjänster vilken knappast är tillämplig på enskilt avlopp, "VA-lagen" finns det inget som heter. Naturligtvis kan jag söka vidare, men eftersom du verkar veta hur man hittar referenserna till dina argument är det väl enklast att du kompletterar med dessa.
PS Om en extra toalett sätts in i huset behövs inget tillstånd , men om en attefallare eller annan byggnad med VA i , kommer till så blir det en vända till med kommunen och tillstånd enligt nuvarande hårdare regler.
Vore tacksam om du kan länka "VA-lagen" och gärna referenser (paragrafer, allmänna råd, mål, eller annat) som visar på vad som är anmälningspliktigt. Särskilt då med avseende på renovering som nämndes, hur mycket renovering av befintligt avloppssystem (byte av brunnar och/eller omgrävning bäddar) som kan räknas som underhåll. Tack på förhand!J jonaserik skrev:Ska se efter och komma tillbaka , vad är det exakt du vill veta, ta gärna med olika varianter, kan säga att jag själv har eget enskilt avlopp och kommer att renovera min infiltration som nu är 25 år om kanske inom en 5 års, period , men behövs nog inte då vi är bara 2 personer
PS Om en extra toalett sätts in i huset behövs inget tillstånd , men om en attefallare eller annan byggnad med VA i , kommer till så blir det en vända till med kommunen och tillstånd enligt nuvarande hårdare regler.
Topp! Det är alltså Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som avses och 13-14 §§ som reglerar tillstånds- och anmälningsskyldighet. Lite snabbt förstår jag det som att den enbart gäller "svartvatten" och möjligen regleras "gråvatten" på kommunal nivå. Tack för referensen!J jonaserik skrev:
Det heter inte på juridiskt språk , svarvatten eller gråvatten , det heter """ Spillvatten "" allt som har med avlopp att göra. Däremot så görs skillnad på Toa och BDT bara namnmässigt i tillstånd.. Kommunalt så är dricksvatten "" Renvatten """ även samma namn på eget vatten ( brunn )
Sen det med toalett sätt aldrig in en snålspolande , då ar det bäddat för stopp, för lite vatten som ska knuffa skiten till 3-kammaren , det kan stanna på halva vägen.
Edit Vid omgrävning och byte massor i en infiltration , så är massorna miljöfarligt avfall som ska omhändertas därefter. Då finns en regel som säger att om det ligger på lämplig plats och är där 2 år så är det inget miljöfarligt materiel längre. Det förutsätter nästa att man har en jordbruksfastighet , går inte om arean inte uppgår till mer än ca 5000 m2
Sen det med toalett sätt aldrig in en snålspolande , då ar det bäddat för stopp, för lite vatten som ska knuffa skiten till 3-kammaren , det kan stanna på halva vägen.
Edit Vid omgrävning och byte massor i en infiltration , så är massorna miljöfarligt avfall som ska omhändertas därefter. Då finns en regel som säger att om det ligger på lämplig plats och är där 2 år så är det inget miljöfarligt materiel längre. Det förutsätter nästa att man har en jordbruksfastighet , går inte om arean inte uppgår till mer än ca 5000 m2
Redigerat:
I korthet så är varje avlopp reglerat av miljöbalken. Inrättande eller ändring av BDT-avlopp är anmälningspliktogt och inrättande av WC-avlopp är tillståndspliktigt. Ändring av WC-svlopp med befintligt tillstånd sker genom anmälan.B byabin skrev:
Redigerat:
NU var det inte ändring eller nytt som jag skrev, utan renovering av bef. infiltrationClaes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

