Hej Någon som vet om det finns något företag man kan anlita för att göra en funktionskontroll på vårt
60 år gamla trekammarsystem ?
Hur länge räknar man med att ett sådant från början av 60-talet ska hålla/fungera tillfredställande med bara
regelbunden slamtömning ? Det gäller ett fritidshusområde.
HUR kontrollerar man !? Tar utvatten-prov ?

//Anders
 
Tvivlar på att markbädden har särskilt mycket mer att ge efter 60 år. Själva brunnen kan du däremot ha kvar så länge den inte rasat ihop, typ.

Hur man vet att markbädden är slut? Det blir översvämning med bajsvatten inomhus trots att där inte är stopp. Fråga mig inte hur jag vet DET.

Så jag rekommenderar dig att lägga om markbädden om detta inte gjorts de senaste 25-30 åren.

En grävmaskinist som är utbildad på enskilda avlopp löser problemet. Dock måste du först kontakta kommunen för att hitta lämplig plats och få tillstånd. Men eftersom där redan finns enskilt avlopp blir det sällan några problem att få anlägga ett nytt.
 
Men din brunn är från tidigt 60-tal och jag vet inte hur byggreglerna var då, det jag beskriver är hur de ska ha gjorts från 70-tal och framåt. Och många gamla avlopp kan ha trekammarbrun men sedan rinner vattnet ut på diverse olika sätt i marken som idag inte är godkänt, t.ex. direkt ut i diken.
Är nog ingen markbädd om det finns något utan nedgrävd Infiltrationen och behöver inte vara slut, beror lite på förutsättningar och hur ofta fritidshuset har använts.

Börja med att öppna locket till trekammarbrunnen och kontrollera kanterna på den.
Om betongen är ljus och ren betong ungefär 1-2 dm nedåt från överkant på kammarindelningen tyder det på att den inte svämmat över mellan kamrarna, vilket är bra. Däremot om det ser ut som det stått vatten/slam över kammarindelningen visar det på att det funnits problem. Vattenytan i brunnen ska aldrig gå över kammarindelningen,
På utgående rör ska det sitta ett skydd som minimerar risken för slamflykt vidare ut i infiltrationen.
Sedan bör det finnas en fördelningsbrunn efter trekammarbrunnen, den kan du öppna locket på och se hur den ser ut. Här kontrollerar vattennivån men framför allt om det finns slam på botten av brunnen, ska inte finnas något här eller minimalt.
Och det bör finnas ett luftningsrör i slutet av infiltrationen, där kan du kontrollera om det står vatten vilken inte är bra utan ska helst vara torrt.

Är frågan utifrån att kommunerna besiktar egna avloppsanläggningar?
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Men din brunn är från tidigt 60-tal och jag vet inte hur byggreglerna var då, det jag beskriver är hur de ska ha gjorts från 70-tal och framåt. Och många gamla avlopp kan ha trekammarbrun men sedan rinner vattnet ut på diverse olika sätt i marken som idag inte är godkänt, t.ex. direkt ut i diken.
Är nog ingen markbädd om det finns något utan nedgrävd Infiltrationen och behöver inte vara slut, beror lite på förutsättningar och hur ofta fritidshuset har använts.

Börja med att öppna locket till trekammarbrunnen och kontrollera kanterna på den.
Om betongen är ljus och ren betong ungefär 1-2 dm nedåt från överkant på kammarindelningen tyder det på att den inte svämmat över mellan kamrarna, vilket är bra. Däremot om det ser ut som det stått vatten/slam över kammarindelningen visar det på att det funnits problem. Vattenytan i brunnen ska aldrig gå över kammarindelningen,
På utgående rör ska det sitta ett skydd som minimerar risken för slamflykt vidare ut i infiltrationen.
Sedan bör det finnas en fördelningsbrunn efter trekammarbrunnen, den kan du öppna locket på och se hur den ser ut. Här kontrollerar vattennivån men framför allt om det finns slam på botten av brunnen, ska inte finnas något här eller minimalt.
Och det bör finnas ett luftningsrör i slutet av infiltrationen, där kan du kontrollera om det står vatten vilken inte är bra utan ska helst vara torrt.

Är frågan utifrån att kommunerna besiktar egna avloppsanläggningar?
andbjo224 andbjo224 skrev:
Hej Någon som vet om det finns något företag man kan anlita för att göra en funktionskontroll på vårt
60 år gamla trekammarsystem ?
Hur länge räknar man med att ett sådant från början av 60-talet ska hålla/fungera tillfredställande med bara
regelbunden slamtömning ? Det gäller ett fritidshusområde.
HUR kontrollerar man !? Tar utvatten-prov ?

//Anders
Förtydligande - det är hela områdets avloppssystem.. 12 fritidshus sedan 60-70-talet

//Anders
 
A AndersS skrev:
Men din brunn är från tidigt 60-tal och jag vet inte hur byggreglerna var då, det jag beskriver är hur de ska ha gjorts från 70-tal och framåt. Och många gamla avlopp kan ha trekammarbrun men sedan rinner vattnet ut på diverse olika sätt i marken som idag inte är godkänt, t.ex. direkt ut i diken.
Är nog ingen markbädd om det finns något utan nedgrävd Infiltrationen och behöver inte vara slut, beror lite på förutsättningar och hur ofta fritidshuset har använts.

Börja med att öppna locket till trekammarbrunnen och kontrollera kanterna på den.
Om betongen är ljus och ren betong ungefär 1-2 dm nedåt från överkant på kammarindelningen tyder det på att den inte svämmat över mellan kamrarna, vilket är bra. Däremot om det ser ut som det stått vatten/slam över kammarindelningen visar det på att det funnits problem. Vattenytan i brunnen ska aldrig gå över kammarindelningen,
På utgående rör ska det sitta ett skydd som minimerar risken för slamflykt vidare ut i infiltrationen.
Sedan bör det finnas en fördelningsbrunn efter trekammarbrunnen, den kan du öppna locket på och se hur den ser ut. Här kontrollerar vattennivån men framför allt om det finns slam på botten av brunnen, ska inte finnas något här eller minimalt.
Och det bör finnas ett luftningsrör i slutet av infiltrationen, där kan du kontrollera om det står vatten vilken inte är bra utan ska helst vara torrt.

Är frågan utifrån att kommunerna besiktar egna avloppsanläggningar?
Frågan har uppkommit då vi står i begrepp att få kommunalt avlopp men har blivit 'satta på väntan'.
Och då undrar vi, hur bråttom är det att vi får kommunalt ?

//Anders
 
Claes Sörmland
Om brunnarna och rör inte går sönder rent fysiskt så kan en infiltrationsanläggning ha ett mycket långt liv. Särskilt om den är anlagd på optimal plats (sandjord med lågt grundvatten samt inga trädrötter) och inte har överbelastats genom åren.

Det finns avloppskonsulter som ni kan ta in för att kolla anläggningen. De gör vanligen bara en visuell inspektion och tittar hur vatten står och inte står i de rör som finns. Ni kan också ta in en spolbilsfilma som har kamera och köpa tjänsten att filma spridarrören (och andra rör) före och efter spolning och på så sätt få en känsla för om allt fungerar som det ska. Troligen är det en billigare tjänst i och med att det bara är en gubbe med spolbil och som har en lite rimligare taxa än tjänstemannaklassens konsulter. Troligen har spolkillen också rätt stor erfarenhet om hur det ska se ut och inte.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Börja med att kontrollera enligt min tidigare skrivning, 1 eller 12 fastigheter till en trekammarbrunn, etc, bör inte vara någon skillnad.
Vill ni ha hjälp, ta spolbilen med kamera, enligt tidigare inlägg.
 
Någon här som använder din gamla 3 kammarbrunen som infiltration eller sista rening ?.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Tvivlar på att markbädden har särskilt mycket mer att ge efter 60 år. Själva brunnen kan du däremot ha kvar så länge den inte rasat ihop, typ.

Hur man vet att markbädden är slut? Det blir översvämning med bajsvatten inomhus trots att där inte är stopp. Fråga mig inte hur jag vet DET.

Så jag rekommenderar dig att lägga om markbädden om detta inte gjorts de senaste 25-30 åren.

En grävmaskinist som är utbildad på enskilda avlopp löser problemet. Dock måste du först kontakta kommunen för att hitta lämplig plats och få tillstånd. Men eftersom där redan finns enskilt avlopp blir det sällan några problem att få anlägga ett nytt.
Därom tvistar dom lärda. Att gräva om och lägga nya massor för en infiltration är inte enligt lagen en bygglovspliktig handling utan renovering av den. och behöver inte ens anmälas. Allt enligt VA-lagen .Däremot om den bara flyttas 1 meter i någon led , så infaller det för bygglov och då kommer säkert det att bli en del diskutioner som kan var besvärliga att tillgodose. Nuvarande har bygglov enligt dom regler som fanns då när den utfördes och gäller i dag med. Så var försiktig med att prata med kommunen om detta
 
J jonaserik skrev:
Därom tvistar dom lärda. Att gräva om och lägga nya massor för en infiltration är inte enligt lagen en bygglovspliktig handling utan renovering av den. och behöver inte ens anmälas. Allt enligt VA-lagen .Däremot om den bara flyttas 1 meter i någon led , så infaller det för bygglov och då kommer säkert det att bli en del diskutioner som kan var besvärliga att tillgodose. Nuvarande har bygglov enligt dom regler som fanns då när den utfördes och gäller i dag med. Så var försiktig med att prata med kommunen om detta
Har du möjlighet att tydliggöra vad du refererar till när du hänvisar till att det är en renovering och vad som avses med "VA-lagen"?
 
J jonaserik skrev:
Därom tvistar dom lärda. Att gräva om och lägga nya massor för en infiltration är inte enligt lagen en bygglovspliktig handling utan renovering av den. och behöver inte ens anmälas. Allt enligt VA-lagen .Däremot om den bara flyttas 1 meter i någon led , så infaller det för bygglov och då kommer säkert det att bli en del diskutioner som kan var besvärliga att tillgodose. Nuvarande har bygglov enligt dom regler som fanns då när den utfördes och gäller i dag med. Så var försiktig med att prata med kommunen om detta
Jag skall installera nytt svartvatten system och tänkte använda den gamla brunnen som en stenkista med sand som en infiltration .. Tror du att detta skulle gå igenom?. Så därför ställer jag frågan om någo har gjort detta förut??.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Jag skall installera nytt svartvatten system och tänkte använda den gamla brunnen som en stenkista med sand som en infiltration .. Tror du att detta skulle gå igenom?. Så därför ställer jag frågan om någo har gjort detta förut??.
Du kommer aldrig att få godkänt med att ha gamla brunnen son infiltration , en infiltration ska vara X antal m2 enligt reglerna och ha spridarrör. 3 st minst samt före dom en spridarbrunn för inspektion så inte slammflygt har inträffat.
 
J jonaserik skrev:
Du kommer aldrig att få godkänt med att ha gamla brunnen son infiltration , en infiltration ska vara X antal m2 enligt reglerna och ha spridarrör. 3 st minst samt före dom en spridarbrunn för inspektion så inte slammflygt har inträffat.
Okej tack .

B byabin skrev:
Har du möjlighet att tydliggöra vad du refererar till när du hänvisar till att det är en renovering och vad som avses med "VA-lagen"?
Nytt svartvatten och DBT. .
 
B byabin skrev:
Har du möjlighet att tydliggöra vad du refererar till när du hänvisar till att det är en renovering och vad som avses med "VA-lagen"?
Har inte lagen framför mig just nu , men det finns uppgifter på det i VA-lagen , sök på det och läs. Det finns även utslag i Mark och miljödomstolen att en kommun kan inte underkänna en anläggning på grund av ålder och därav så finns det inget som hindrar att renovera en infiltration. Så börjar en kommun att konstra med att den för gammal och döms ut, så är dom ute på hal is. Det dom kan komma med är ev att den bör göras i ordning och det är varje innehavare skyldigt att ha koll på. så den fungerar. utan någon påbackning. Och även det med underhåll ligger på innehavarens .bord.
 
J jonaserik skrev:
Har inte lagen framför mig just nu , men det finns uppgifter på det i VA-lagen , sök på det och läs. Det finns även utslag i Mark och miljödomstolen att en kommun kan inte underkänna en anläggning på grund av ålder och därav så finns det inget som hindrar att renovera en infiltration. Så börjar en kommun att konstra med att den för gammal och döms ut, så är dom ute på hal is. Det dom kan komma med är ev att den bör göras i ordning och det är varje innehavare skyldigt att ha koll på. så den fungerar. utan någon påbackning. Och även det med underhåll ligger på innehavarens .bord.
Jodå, jag har sökt men hittar främst lag (2006:412) om allmänna vattentjänster vilken knappast är tillämplig på enskilt avlopp, "VA-lagen" finns det inget som heter. Naturligtvis kan jag söka vidare, men eftersom du verkar veta hur man hittar referenserna till dina argument är det väl enklast att du kompletterar med dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.