Vatten & Avlopp
prototypen: Det är varmvattenröret som är mörkare. Vårt vatten innehåller mer än bara vatten. När det spolar på varmvattenröret så avdunstar vattnet och det andra blir kvar. Kallvattenröret där dunstar inte vattnet utan det mesta rinner av. Mitt varmvattenrör är lite kalkmjölkigt. Protte
GK100: [citat] Du verkar ju ha ett bra ställe att proppa i böjarna direkt under taket där rören uppifrån är igängade. Du behöver bara två proppar R10, G10, 3/8" eller vad man nu vill kalla det. Du har bra läge att lossa genom att dra uppe nära golvet där har du utrymme och lätt att komma åt med rörtång.
ÉlPon: Okej tack låter bra om det räcker plugga på något sätt. Jag har inte bestämt nån speciell metod än men antar man måste går något. Känns bra om man inte har ett öppet hål rätt upp under plattan även om jag inte vet vad som kan hända.
GVR4: [citat] Ja nån enstaka plusgrad är det ju värt att ha den inställd på. Är väl en liten kostnad i jämförelsen med om något fryser sönder. Hur som helst är termostat det man ska ha. Så slipper man råka glömma koppla på värmen.
Pappa1986: @Krilleman Provade på nytt igår efter byte av slangklämma. Det läckte ingenting, tackar :D
Holm1985: Jag kom fram till att det var läckage i pannan där vattentanken är och det var inget vatten i den. svetsade lite och fyllde på vatten och eldade sedan kunde jag duscha länge :)
Marcus G: Hej, jo jag kan nog få fram det och det är med ganska stor säkerhet att jag ”korsar” dessa ledningar.. Men hur djupt brukar de gå tänker jag? Avloppsröret behöver ner ca 5cm
byggstruts: [citat] Jeppe! Jag tänkt göra likadant. Fick du nåt svar på fråga 1? Hur gjorde du till slut?
Nevada2: Ja får börja med att gräva upp och byta rören mellan huset och gatan. Dräneringen är sedan 50-talet så räknar med att det är igensatt men huset ligger högt och på berg så inte säkert att det är dräneringen som är problemet även om den ser igensatt ut när vi gräver...
Benlas: [citat] Det kan vara avlagringar i röret som lossnar. Ta ett vattenprov och låt analysera. Prata ded den lokala rörfiman och grannar samt laboratoriet för att utreda vad man skall leta efter i vattenprovet. Fasta föroreningar är lätta att filtrera bort lite svårare är det om vattnet innehåller mineraler eller någon "syra". Svårast om det innehåller ohälsosamma radioaktiva isotoper.
Benlas: [citat] Kulventiler som inte manövreras har en tendens att fastna. Jag byter ut de ventiler som fastnat till nya av bra kvalité. "Billiga" ventiler har ofta sämre kvalité på tätningsytorna. Testa alla ventilerna i byggnaden och byt de som är trasiga, ofta känns det vid manövrering vilka ventiler som inte är Ok. Kontrollera huvudventilen så den fungerar eftersom den är viktig vid
RoAd: [citat] För att det inte är styva och raka rör. Då blir det svårt att få en snygg installation med fall. Jag gjorde som jag skrev i trådstarten och använde mig av VP-rör med muff. Än så länge har det fungerat som det ska.
Mazen: [citat] Det blir nästa fråga för som det har varit sedan 30 talet har avluftningen varit innan toan med handfatet kopplat på samma rör.
kulle: Hur pass mycket sitter det fastgjutet ? En bild hade underlättat
Peter787: [citat] Bristen på smak är nog största problemet. Det är lite onaturligt i smaken, men man vänjer nog sig.
DahlEricsson1000: Hej, precis fått installerat vattenfilter som kommer köra backspolning var 6 dygn. Då detta filter är installerat i pumphuset så finns inget avlopp. För närvarande har de kopplat på en 16mm pvc slang som leds ut till baksidan av tomten. Då det inte finns möjlighet att gräva ner rör förens till våren behöver jag frostsäkra denna slang så att det aldrig bildas en ispropp, om nu
Henry0255: Jag flyttade in i hus byggt 1968. I garaget källarplan finns en ränna i golvet och i ena änden är ett gjutjärnsrör där det står vatten upp till ca 20 cm från golvet. Galler och lock och röret mycket rostigt. Vet inte om det är anslutet till något avlopp. Jag bifogar bild Rännan ca 100 x 35 cm. Jag behöver inget avlopp i garaget. Vad är detta och hur är den konstruerad och vad kan
Anonymiserad 202214: Stort tack för alla jättefina svar, var inte så svårt i slutändan, elementet är är borta och röret pluggar vattnet är påfyllt, hjärtligt tack för all kunnig hjälp
lordi: Lufttrycket ska vara 90% av tillslagstrycket på pumpen. Stäng av pumpen. Öppna en tappkran. När det slutat rinna, så pumpar du i luft. Stäng sedan kranen och starta pumpen igen.
fribygg: [citat] Rsk 7138332 är rostfri i 150mm, urtag minns jag ej
henche: [citat] Ska försöka få till det imorgon. Finns det någon tumregel, x antal tusen per meter?
jonaserik: [citat] Brott på ett foderrör, då behövs ett utbrott på min 7 på Richterskalan för det.
Gue: Det är väl i pumpen det mästa vattnet samlas så som plutus säger så borde det funka med lite glykol
Pappa1986: Uppdatering: detta är en koppling från biltema. Borde helt enkelt funka för pex enl biltemas manual. Ska prova nör ja kommer hem. Ska bara köpa en ballofix med