Strip
Strip: Ytterligare (!) en vattenblandarrelaterad besvikelse: vår nya fina Gustavsberg Estetic spyr ur sig en vattenstråle som för tankarna till gamla go'a Sovjet - hård och obarmhärtig. En perlator med utvändig gänga är ju inga kostigheter att hitta, men en någorlunda låg och med hög kvalitet? Nån som kan komma med en rekommendation?
0 svar · 1,8k läst
S
safa putrous: [citat] Tack så mycjet snälla Silver för informationen då jag väntar tills jag gör vatten prov och då återkommer jag med frågor hhh men det var mycket snäll och tack igen :giggle::giggle::giggle:
36 svar · 11,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det är inte OK drän ska ligga ovanför dagvatten för att det inte ska kunna rinna tillbaka i dränen om det bir mycket vatten. Fel väg på flödet blir det annars. EDIT Absolut inte koppla ihop dom utanför brunnen.
1 svar · 618 läst
T
Techse: Hej, Någon som vet om man får blanda avloppsrör gjorda av PVC och PP enligt gällande branschregler? Mvh
0 svar · 2,0k läst
F
frasen_36: [citat] Låter som om det är nåt i mekaniken i magnetventilen som vibrerar av vattenströmmen.
5 svar · 6,2k läst
·
ådal
ådal: Går fint. Finns 2 varianter som jag tror båda ofta går under namnet dubbelmuff. En som är överskjutande, den andra har en liten kant inuti som gör att man bara kan skjuta in avloppsröret halvvägs. Har läst att man helt inte ska montera den överskjutande muffen ståendes. https://www.hornbach.se/shop/MARLEY-Dubbelmuff-avloppsror-50-mm/5179244/artikel-detaljer.html vs
2 svar · 2,2k läst
T
Tompafix: [citat] Haha, det kan man lugnt säga :rofl: Här kommer rätt https://www.hemhuset.se/hem-hushall/ovriga-hushallsartiklar/filter-i-silikon-till-diskho-och-golvbrunn?gclid=Cj0KCQiAhf2MBhDNARIsAKXU5GT7Faq-G7LueL1il6OCUfig_VfF6KGW4OaNCueysrpG3iYjnGoaQG4aAh4sEALw_wcB
6 svar · 2,2k läst
wildeside
wildeside: Undvik 90 graders böjar, använd 2 st 45 graders istället för att få till 90 grader. Inga problem att dra rören själv, förankra dom i väggen så finns det ingen risk att dom går isär
1 svar · 1,9k läst
·
R
Roflkebab: Har ringt Bauhaus då de finns garanti kvar så dem kommer skicka någon som lagar de ev bytar. :)
8 svar · 900 läst
ådal
ådal: https://www.hornbach.se/shop/Sexkantnippel-3229-R20xR10-1985480/5109301/artikel-detaljer.html https://www.bauhaus.se/sexkantnippel-r20xr10 https://www.biltema.se/bygg/vvs/pem-plastrorsystem/6-kantsnippel-2000035107 (artnr 87-9845, verkar dock utgå från biltema)
15 svar · 8,6k läst
·
R
Runschwik: Tack så mycket för svar! Då vet jag vars jag ska börja kolla :)
3 svar · 4,0k läst
·
R
Randolf1957: [citat] Hej! Har samma problem som du. Hur löste du problemet Mvh Svante
1 svar · 2,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Och en väldigt nöjd storkonsument av företagets produkter till råga på allt av inläggshistoriken att döma. :rofl: Synd bara att han inte var lite mer specifik med vilken produkt i sortimentet som passar TS, då kan man ju till och med ha lite översyn med smygreklam.
4 svar · 5,0k läst
·
T
Tompafix: [citat] Aldrig provat tyvärr, men den fäster ju i en kulventil i ventilen på något sätt.
6 svar · 1,4k läst
·
M
Mikkel Peterson: Hej Byggahus :D Jag letar efter ett nytt reningsverk - och har hört riktigt bra om BioKube: Stämmer det som de visar på hemsidan – det ser supervettigt ut - https://biokube.se/ är det någon som har erfarenhet av BioKube?
0 svar · 1,2k läst
F
fribygg: [citat] Om det är ink mtrl är det kanske inte så farligt? Jag har trott att jag kan producera max hälften av en yrkesman men slipper ställtiden och kostnaden för servicebil och har trott att jag tjänar 2500kr/dag på att hårdlöda mina egna rör
3 svar · 2,0k läst
·
S
svirrsvirr: [citat] Tack för hjälpen! Frostvakt monterad! ✅ Cellplastlock provisoriskt ihoppysslat halvcheck Blir Byggmax och limma ihop ett lock. Och sen ett litet tak på allt! Uppskattar hjälpen!
19 svar · 4,8k läst
·
Kristofferm
Kristofferm: Jag ska beställa borrning av ny brunn för dricksvatten och har fått offerter med olika materialval för rören som används till borrhålet. De tre alternativen är svarta, rostfria och galvade rör. Spontant känns det som att rostfritt är det bästa alternativet men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra frågan. Synpunkter?
0 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: Hela alltet är delbart på följande ställen (röda pilarna) [bild] De tre övre har en liten ”flärp” som ska ”vikas” undan å sedan dra isär. Nästa är bajonettfattning, här är själva öppningen till vattenlåset. Fjärde & femte (utanför bild) är bara att dra isär.
1 svar · 1,3k läst
·
tommib
tommib: Och glöm aldrig den heliga regeln, inga VVS-arbeten utanför butikernas öppettider (om du inte kan sektionera av denna matning och få på vattnet i resten av huset om det skiter sig).
6 svar · 2,2k läst
·
A
A-Carlsson: [citat] Kloka förslag Ja, det vara samma tes, dvs om man låter kranen vara öppen så minskar risken för att den fryser sönder. Min poäng att är att om möjligt inte behöva stänga inloppet till slangen iom att inloppet är svårtillgängligt. Men finns det inga andra sätt få jag helt enkelt ordna någon form av trapp/stege upp till dammen.
6 svar · 3,3k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Först delarna: tekniklådan är tryckvakten, som bestämmer till- och från slag av pumpen (syns inte i bild, så den kanske sitter nere i brunnen). Det vita tryckkärlet är troligen en hydropress, som buffrar vattnet och har ett utrymme för vatten och en skild del för luft. Sedan har du en tryckmätare, som visar aktuellt tryck i systemet. Om du riskerar långvarig kyla, så måste vattnet
2 svar · 2,9k läst
·
J
J R: Hej! Hur har det gått? Har exakt samma fundering men vill bara flytta ingående vatten ca 1,5 m så jag slipper gräva sönder naturstensmur och ist gräva där jag ändå vill byta ut gångplattor och trappa in till huset. Ringde till kommunen och frågade om man kunde flytta anslutningskopplingen och mannen som jag pratade med svarade att det skulle hamna på ca 100 000. Jag trodde han drev
4 svar · 2,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Vad menar du att du lossat?
4 svar · 1,2k läst
A
Allmänobildad: Det innebär väl att brunnen används ihop med djupvattenpump istället för ejektorpump. Ejektorpump installeras, eller rättare sagt installerades eftersom det inte är standard längre vid nyborrningar, ovanför foderröret. Exempelvis i ett pumphus eller pumpgrop. Anledningen till att det kallas "adapterlösning" är nog just för den enkeladapter som används mellan pumpslangen i
3 svar · 1,0k läst
E
erkka: Tack för allt engagemang. Är det ingen som bara skulle kunna förklara vad plastskruven vid röda pilen fyller för funktion? Kan jag ta loss den helt?
13 svar · 6,0k läst
·
P
På-landet: Hej! Ska byta avlopp hemma och fick då Med i vår ansökan att ev. Filterbackspolning ej får anslutas till enskilt avlopp. Rimligt när man tänker efter. så då får vi ju hitta på nått annat där. Tänker mig rör på vägg, ut Genom grund och stenkista precis vid dike. om jag tänker rätt så är väl backspolningen trycksatt. Vi behöver passera en dörrpost för att komma i den
0 svar · 1,7k läst
Tokskalle
Tokskalle: [citat] Funkar gott att räkna med de siffrorna till vardags. Men skall man vara petig så går det åt olika mycket energi - att värma en grad - beroende på vattnets ursprungs- ,och därmed; sluttemperatur. Och; under vilket tryck. Se t.ex. en annan energienhet: cal: 1 kalori har - efter att vi förstått detta - omdefinierats till den mängd energi som åtgår för att höja temperaturen i
23 svar · 77,4k läst
S
Snickern: Jag har en borrad brunn i en grävd. Har i stort sett ingen information om brunnen mer än att grannen trodde att den borrade är ca 80m djup. Den grävda ca 8 m. Vattenanalysen tyder på att det är stor del ytvatten vi får in som dricksvatten. Vad ska man göra först, hoppa ner och försöka täta? Hur? Köpa dyr filtreringsanläggning och hoppas på det bästa? Borra ny brunn? det som gör
0 svar · 2,7k läst
B
BSOD: Tight med 30cm. Rören brukar anslutas underifrån eller ovanifrån. Ja det finns ett gäng tveksamma småberedare på amazon, och ännu fler på aliexpress.
6 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.