Ja, tror det finns enstaka undantag.

Det skiljer på 4 punkter mellan standardens. Cc avstånd, gänga, löpande mutter i väggfäste eller blandare och cc150 har planpackning. Cc160 har konisk koppling, alltså ingen packning.

Tack för hjälpen allihopa. Nu är blandaren på plats. Använde min Biltemablandare med excenterkopplingar m26-3/4".

Vet någon vad dessa saker är som medföljde blandaren? Inget jag har använt i alla fall.
Två oanvända vita plastexcenterkopplingar för blandare på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman krilleman_215 skrev:
Ja + Ja på båda ovanstående. (y)
Så rätt så. Köpte sådana excenterkopplingar (till överpris hos lokala vvsfirman) och nu är blandaren på plats. Tack för hjälpen
Väggmonterad blandare ovanför rostfri tvättställsbänk med kakelvägg i bakgrunden.
Skapa konto

J Jacon skrev:
Vet någon vad dessa saker är som medföljde blandaren? Inget jag har använt i alla fall.
[bild]
Tycker det ser ut som silar som ska sitta i inloppet på blandaren.

Fast de är ihåliga
Ihålig föremål på köksbänk med diskho och rengöringsmedel i bakgrunden.
Skapa konto

Jag tycker det ser ut som adaptrar för att ansluta 12 mm rör, men nu hade du väl 15 mm.

Kan det vara strypningar för att begränsa flödet?

Hej!
Kapar tråden för en liknande frågeställning;
Skall byta min tvådelade blandare i tvättstugan. Nu sitter en äldre blandare med 160 CC mått, inloppet är 12 mm kopparrör för kv+vv. Skall byta blandaren till en FMM 9125-0000, länk nedan.
Vill ta av en del av kopparröret och sätta dit en vatette-kulventil. Frågan är vad som sedan skall vara mellan kulventilen och blandarens utvändiga M26-gänga?

FMM köksbl 1-gr 160 hög - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
RSK-Nr 830 88 74 - Köksblandare, 9000 - FM Mattsson Mora Group AB (rskdatabasen.se)

Krilleman
Behåll allt som det är men sätt in mellankopplingar om du önskar avstängningar.

Mycket lättare, men nackdelen är att dessa bygger 30mm.

https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/mellankopplingar/foer-160-cc/8229252-mellankoppling

Dessa passar direkt på anslutande muttrar M26 och sen sätter du blandaren ovanpå mellankopplingarna.

Funkar det för dig?

Jag hittar dom billigast här vid snabb googling på RSK:
https://www.vvsobygg.se/trio-mellankoppling-m-avst.html
(Rörfokus har tagit över detta konkursbo för övrig info)

csm_9193-971705_8229252_3b853f009b.jpg

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Behåll allt som det är men sätt in mellankopplingar om du önskar avstängningar.

Mycket lättare, men nackdelen är att dessa bygger 30mm.

[länk]

Dessa passar direkt på anslutande muttrar M26 och sen sätter du blandaren ovanpå mellankopplingarna.

Funkar det för dig?

Jag hittar dom billigast här vid snabb googling på RSK:
[länk]
(Rörfokus har tagit över detta konkursbo för övrig info)

[bild]
Hej!
Grymt bra svar. Dock tror jag inte det hjälper.
Det sitter alltså just nu en äldre blandare monterad med någon slags halvkoppling på 12 mm kopparrör, utan någon avstängning. Halvkopplingen sitter väldigt högt upp, nära diskbänken, i en träbit.
Vill alltså dra ner det hela, och då behövs någon slags koppling mellan vatette-kulventilen eller mellankopplingen -> 12 mm kopparrör. Någon slags halvkoppling-klämring?

Bild för tydligare förklaring.

• Vattenrör genomföring i träbjälke med tydliga skador och tecken på vattenläckage.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.