Nu har jag bytt ut det sista av tappvattenrören i huset.
Tänkte bara visa hur 50 år gamla "galvade" rör för tappvatten (kallvatten) kan se ut.
Röret:
Ena snittet:
Andra snittet:
Det är alltså mindre än två meter mellan, men den andra bilden är från en del nära en krök. Vid andra sidan av kröken var det ännu värre, jag fick inte ens in ett lillfinger där (ytterdimension på röret kanske runt 45 mm).
Överallt där jag sett har det varit mycket gods kvar.
De 50 år gamla kopparrören (varmvattnet) såg ut som nya, förutom mörka avlagringar (rostliknande) som troligen transporterats med vattnet från de galvade rören.
[edit] bilden nedan skall inte vara där, verkar vara en bugg. Den syns inte i inmatnings- eller editeringsvyn
Tänkte bara visa hur 50 år gamla "galvade" rör för tappvatten (kallvatten) kan se ut.
Röret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ena snittet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra snittet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså mindre än två meter mellan, men den andra bilden är från en del nära en krök. Vid andra sidan av kröken var det ännu värre, jag fick inte ens in ett lillfinger där (ytterdimension på röret kanske runt 45 mm).
Överallt där jag sett har det varit mycket gods kvar.
De 50 år gamla kopparrören (varmvattnet) såg ut som nya, förutom mörka avlagringar (rostliknande) som troligen transporterats med vattnet från de galvade rören.
[edit] bilden nedan skall inte vara där, verkar vara en bugg. Den syns inte i inmatnings- eller editeringsvyn
Redigerat:
Tack för varningen. Har haft asbest på andra ställen i mitt hus, så jag har varit lite uppmärksam på rörböjarna, men har inte än sett några "annorlunda" material.
Har än bara sett stenullsliknande isolering, med papp och ståltråd runt, men har ju då medvetet inte rivit bort runt krökarna, utan kapat rören mitt på istället.
Har än bara sett stenullsliknande isolering, med papp och ståltråd runt, men har ju då medvetet inte rivit bort runt krökarna, utan kapat rören mitt på istället.
Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Var tvungen att stilla min nyfikenhet och kolla. Det ser faktiskt ut som det sitter papp även i böjarna, och jag såg inget gipsliknande. Så de kanske nöjde sig med att ha asbest i golvlimmet (svartlim på källargolvet) och i kakelfixen i mitt hus (vad jag VET iaf).lordi skrev:Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen
Jag tror inte att det för mig, som bara pular i mitt eget hus, skulle vara någon större risk. Men, det är självklart bättre att vara försiktig om man vet om risken.
Behöver inte sitta i enbart böjar fick man bittert erfara i veckan. Tappvatten och värmerören var lindade med asbestfilt hela rören som skulle bytas. Blev nog en smärre chock för husägarn med betydligt större kostnad med helsanering med slussar å hela konkarongen.
lordi skrev:Bra att du är försiktig. Asbesten finns inte i själva isoleringen utan runt om. Man virade papp runt isoleringen, men det gick inte vira pappen på ett bra sätt i böjarna. Då blandade man en gipsliknande massa och formade böjarna utanpå isoleringen. Det visar sig som ett vitt pulver om man råkar skada isoleringen i böjen
Jag hänger inte med helt ovan.
Men Rörmokarna blandade asbets som man blandar cement. Häll i pulvret i en spann, på med vatten, rör om. Jissa om det dammade!
Mjuka böjar kunde även de isoleras med glasull, medan vinklar och Trör krävde asbets. Vid borttagande av asbets skär en skåra i överkant av isoleringen och blöt ner den med vatten.
Staffan
De befintliga galvrören är dimension 32R, fråga är om det ska ersättas med samma dimension och det i sådana fall är RSK1752113 som gäller rakt av eller går det att hitta nått mer lämpligt?J Jönas skrev:
Funderar också på upphängningen där det går att utnyttja befintlig skena i taket. Ska det vara nått särskilt där typ gummiklädd rörklammer, RSK3833918?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
