Vatten & Avlopp
nybyggarn3: [citat] Det där tror jag löser sig. Alla slangarna kommer upp när formen så t.ex. kan jag rita ut dom på formen. Är kanske ingen dum idé att gräva fram dom innan betongen brinner.
Biggle: hej. Vi har en kompis som har ett enplanshus från 50 talet. Platta på mark. nu har en VVS gubbe sagt att dom borde byta rörsystem eftersom alla kopparrör, som är ingjutna i plattan, kommer att korrodera sönder på grund av betongen. Jag som har typ samma konstruktion i mitt hus har inga som helst planer på att byta, då rören ser, så vitt jag kan se, fina ut. Och därmed är diskussionen
wildeside: Vattner nere i berget kommer uppifrån, frågan är bara vart ifrån. Finns en anledning varför man inte ska ha ett minireningsverk i närheten av en vatten brunn.
GVR4: Chansade på en 6bars ventil. Det avhjälpte problemet :love:
prototypen: Det kan vara så lite luft kvar att vattennivån inte KAN sjunka så det syns. Nu skriver jag med stora bokstäver vad flera redan skrivit: DET SAKNAS LUFT FYLL PÅ LUFT. Finns två sätt, med kompressor eller tömma hela hydroforen på vatten, men då måste du öppna kranen i toppen så det verkligen KAN rinna ut. Protte
NoOne2k: [citat] Om brunnen är mätt till 365l/h så skulle jag hålla mig under det. Dock är det så att stora variationer i flöde kan medföra att det blir missfärgat. Med andra ord, gör man inte av med så mycket vatten normalt kan så mycket som 100l/h medföra att det blir missfärgat.
Psykoppout: [citat] Mellan byggnad och den borrade brunnen, på frostfritt djup. Lägg vattenledningen där. Var nånstans behövs vattenpumpen? Nivån under mark vattenledningens inlopp kommer finnas?
C_jay: Jag har sökt och hittat en del trådar om detta. Dom flesta är ganska gamla. Tänkte om någon visste om det har kommit några nya regler att förhålla sig till och hur man bäst går till väga. Det gäller en bastu med tillhörande dusch som ska göras om till gym eller förråd. Och det är golvbrunnen som jag tänkte plugga. Måste jag bila upp allt och plugga röret eller finns något
Demmpa: [citat] Ett avlopp ligger ytterst sällan i markhöjd. Så länge som det är ett avlopp med självfall så måste avloppsledningarna ligga djupare å djupare ju längre från fastigheten man kommer. Djupast ligger det vid inkommande till avloppspumpstationen, utgående ligger högre upp, osv. Om fastigheten har källare och det finns avlopp där så måste utgående avlopp vara lägre än
Rudis81: [citat] Stort Tack för bra svar Claes! Bra förklaring av luftens väg. Vi får försöka åtgärda detta och få fullt flöde i rören.
b8q: [citat] Det behöver inte lödas, det går utmärkt med klämringskopplingar eller presskopplingar.
MagHam: Den kommun jag har mitt fritidshus i kräver inte serviceavtal men rekommenderar det om man inte själv är väl insatt i funktionen - och utför kontrollpunkter för - verket. Egentligen handlar det inte om så mycket "service" mer än nivåkontroller, pumptest, pH kontroll efter biomodulen, byte och påfyllnad av flockningsmedel, rengöring eller byte av filterstrumpa i utloppet från
Claes Sörmland: Inte kan du ha sluten tank för BDT-vatten. Den vanliga lösningen är slamavskiljning följt av en upphöjd markbädd. Finns inte fall så får du pumpa från slamavskiljaren.
Anonymiserad 55101: [citat] Okej då hänger jag med. :)
nova383: Ja, det borde vara så tycker jag, takpanelen kommer vara 8mm (inte ditsatt än)
SågspånPappspikEternit: En mer low-tech-lösning är att höja upp pumpen lite. Den kanske sitter för nära botten av borrhålet, och därmed suger upp sand/silt?
Sir Duke: [citat] Stämmer det verkligen? Jag trodde servitut följde fastigheten, inte ägaren. Men du menar kanske om man helt privat bara skrivit en lapp grannar emellan, utan att registrera det hos myndigheterna?
camsi79: Ja, det finns många kopplingar till vänster. Här är en närbild på den. Röret till vänster är varmt och mitten kallt, så det stämmer som du skriver. Hittar tyvärr ingen kran på varmvattenröret, från att den kommer in fram till VB.
Stefan N: Svårt att se på bild men känn lite med handen om det verkar tätt.
JÖRGEN VIKLUND: Började med att skruva bort delarna och då visade det sig att det var en klämringskoppling. Rengjorde och korrigerade och nu håller det tätt..
Johhhan: Här är ett exempel i rostfritt stål med maskor på 5x5 mm (hål ca 4,5mm). Det finns fler i liknande dimension som säljs just som skydd mot möss och andra gnagare, men det går även att hitta finmaskigare, och dyrare.
Leif i Skåne: Det bör fungera utmärkt. Det har ingen betydelse var i ledningsnätet hydroforen står om man bortser från strömnings motstånd i ledningar. I ditt fall är det en fördel att vatten går den kortaste vägen.
Joddelof: Nån fråga till men TACK alla för hjälpen hittills! Samlade lite mod till mig och drog hårdare och då kom allt upp, matta kvar utan vidare släpp jmft innan. Åkte inom vvs-butiken på vägen hem också och visade sig att jag fått tag på bra ersättning eftersom avloppsröret inte alls stack upp nåt ovanför golvet. Se bilder igen. Nu återstår nån fråga: Nya anslutningen - antar att
GPK: [citat] [bild] [bild] Har nu krökt nästan alla bockar från VVB till fördelarna. Ska bara avsluta med att fråga igen om packningar och lin enligt tidigare fråga. Blev några skrynklor på några bockar men gissar det bara är skönhetsfel och gör ju inget här i maskinrummet. Lite trångt att slutligen dra kopplingarna men hoppas det ska gå bra.
Krilleman: Ja du har rätt, det var dåligt med internetbutiker som har dessa upplagda. Jag hittar denna: https://hemmatema.se/vvs/rordelar/rordelar-kopparror/lk-68-22x15-form-set/ https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/22x15-conex-formsats-lk-68.html
Keegan: Vi ringde vvsare. De trodde också backventilen. De hade dock inte tid förrän om två veckor men vi får stänga av pumpen på natten och låta bli att spola efter nattliga besök på dass och använda handsprit efter ev besök. Så slipper vi vakna av ljudet i alla fall
Jin_js: Nu har jag haft folk här som har spolat och gått in med kameran rören samt brunnen utanför, allt såg bra ut dräneringsrören samt brunnen. Det för mig inte klokare :/ visst kan vi bygga ett tak men kommer det att lösa grund problemet?
Stefan1972: [citat] det troligaste är väl att ventilen kommer från Biltema kanske? Om den nu är bytt till nåt avvikande......