39 024 läst ·
17 svar
39k läst
17 svar
Djupborrad brunn med smutsigt vatten ur kranen
Bo. Tror du att vattnet har tagit slut? Imorse när jag spolade i några minuter blev vattnet "smutsigare" ju längre jag spolade.
Det är massa små tillflöden i en borrad brunn och när vissa sinar eller man tömmer brunnen är risken stor att vattnet letar nya vägar. Vattnet kommer garanterat tillbaka men tyvärr kan vattnet då ha förändrats.
Avvakta tills det blivit lite mer normalt väder och använd vattnet som vanligt så kommer det förhoppningsvis komma tillbaka till ursprunget. Obs det hjälper inte att bara spola och spola, snarare tvärtom.
Avvakta tills det blivit lite mer normalt väder och använd vattnet som vanligt så kommer det förhoppningsvis komma tillbaka till ursprunget. Obs det hjälper inte att bara spola och spola, snarare tvärtom.
Kom du till rätta med vad problemet var?H Hobbysnickarglädje skrev:Hej!
Har en djupborrad brunn som är c a 40 år, som har ett djup på ca 70m. Pumpen ligger på ca 60 m.
Högtrycksspolade brunnen samt trycksatte brunnen i somras då vattenmängden minskat. Detta utfördes av ett företag inom branschen och allt verkade fungera bra.
Nu för några veckor sedan kom brunt vatten och något som såg ut som jord alt rost. Spolade en stund och allt verkade normalt efter några minuter. Det har inte varit något driftstopp innan händelsen.
Har ett s k bomullsfilter efter pumpen och ny hydrofortank och ingen ledning misstänker jag är bruten, då inget vatten har vällt upp på utsidan av husgrunden ej heller runt brunnsutrymmet. Då det varit vattensjuk mark efter höstens allt regnande samt den plötsliga frosten med efterföljande tjäle så misstänkte jag först att ledningarna har förskjutits alt skadats, men som sagt inget som upptäckts och det fortfarande är tjäle i marken så är det inte läge att börja gräva. Dricksvatten köper jag nu sedan ett par veckor på flaska och det är lite trist.
Jag har nu senast funderat på om det kan vara foderrörens svetsfogar som släppt och ev ger inflöde av jordämnen, då de trots allt har några decennier på nacken.
Är det någon som själv har varit utsatt för något liknande?
Antar att foderrrören inte håller för evigt, kanske behöver man utföra någon slags tv-inspektion och om så krävs utföra någon invärtes fodring via ett nytt innerrör.
Tacksam för svar!
Har exakt samma situation. 40 år gammal djupborrad brunn, vattnet har varit bra farm tills några veckor sedan, då det plötsligt var brunaktigt och ibland med små svarta "prickar" som enligt en brunnsfirma tyder på mangan. Sedan detta började har det varit klart ibland, svagt brunt ibland, mer brunt ibland, mycket prickar, lite prickar, klart igen, osv. Hydroforen är rengjord i somras.
MIsstänker likt dig att det kan vara något med foderröret i brunnen. Eller att brunnen måste spolas (har aldrig gjorts vad jag vet).
Klicka här för att svara