Hej, Har en fråga.
Någon som vet vad detta är för manick? Namn funktion?
Den sitter mellan min brunn och filtret som renar mitt vatten under står en hydrofor/hydropress minns aldrig vilket namn den har ... den röda har iaf en gummibalong med luft. Vi har en ny vi ska byta till men frågan är vad är den rostiga kolossen ovanpå för något? Måste jag ersätta den? eller kan man ta bort den?
Tacksam för svar /Susanne
Bifogar foto ...
Rostig pump ovanpå röd hydrofor, med diverse rörkopplingar och grön slang bredvid en energimätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Menar du ringpumpen under elmotorn? Ja den kan man ta bort, men om du inte har en pump som sitter i borrhålet så får du inget vatten. Ska man byta ut den kan ju jag tycka en pump i borrhålet är bra. Tyst och tar ingen plats i huset.

Vad är det du har köpt då när du skriver att du har en ny? Det rostiga är som sagt själva pumpen. En stående ringpump.

S Stefan1972 skrev:
Vad är det du har köpt då när du skriver att du har en ny? Det rostiga är som sagt själva pumpen. En stående ringpump.
Hej, Tack! Mistänkte det var en pump men vi var lite oense i familjen. Tack för svaret ... vi har bara köpt en ny hydropress. Var osäker på den där delen (pumpen) alltså som står där och rostar sönder.
Mvh.Susanne

Varför ska hydropressen bytas?

Den rostiga mojängen / pumpen är av tjockt gjutjärn så det är bara lite ytrost.
Men visst surrar den rostiga mojängen ibland när motorn går.
För din vetskap är det en högtryckspump till en ejektor som sitter nere i brunnen.

Hydropressen, är den konstaterat trasig, annars är den som vilket bildäck som helst, ibland måste man fylla på luft men är det punktering så måste man byta.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Den rostiga mojängen / pumpen är av tjockt gjutjärn så det är bara lite ytrost.
Men visst surrar den rostiga mojängen ibland när motorn går.
För din vetskap är det en högtryckspump till en ejektor som sitter nere i brunnen.

Hydropressen, är den konstaterat trasig, annars är den som vilket bildäck som helst, ibland måste man fylla på luft men är det punktering så måste man byta.
Protte
Hej, Tack! Det där var skönt höra om ytrosten. Sonen påpeka vi kanske borde byta den mojängen. Men då kanske den kan hänga med ett tag till :). Jo Hydropressen är hel innuti ska fyllas med luft det har jag lärt mig :) Men ja den är sönderrostad så vi har köpt en i glasfiber istället. Så hoppas den håller bättre i mitt tuffa klimat där i källaren än de tidigare två ... de rostar sönder utifrån nog inget fel på balongen innuti men är fötterna sönderrostade så är det knepigt.

Tack för snabba svaren! Susanne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.