Det är såhär att jag är ordförande i en samfällighet med 17 hushåll där vi har gemensamt vatten från en borrad brunn.
Vi har lite problem med tryckfall i systemet. Dels beroende på backspolning av kalkfilter men även av andra okända anledningar.
Jag har fått ett förslag på att sätta in en "boosterpump" för att motverka tryckfallet.
Mina kunskaper i detta är ytterst begränsade därför vänder jag mig till er.
Tror ni detta komma att hjälpa eller stjälpa?
Vi har lite problem med tryckfall i systemet. Dels beroende på backspolning av kalkfilter men även av andra okända anledningar.
Jag har fått ett förslag på att sätta in en "boosterpump" för att motverka tryckfallet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med 17 hushåll så är det lite tunt med 50 liter ( trycktank ) då måste pumpen klara att höja trycket när ett stort uttag sker , det bästa är en tryckhållningspump som styrs via en signal ( inverterstyrning ) pumpen ökar och minskar farten efter tryckfallet i framledningen när olika tappningar sker och håller ett konstant tryck Är det egen anläggning då och inget kommunalt .
Det är en egen anläggning i en samfällighet.
Det största problemet vi har med trycket är när kalkfiltret backspolar, då tappar vi trycket nästan helt några minuter.
Tanken va att sätta in en pump efter filtret som skulle kunna hålla trycket uppe några minuter under backspolningen.
Det största problemet vi har med trycket är när kalkfiltret backspolar, då tappar vi trycket nästan helt några minuter.
Tanken va att sätta in en pump efter filtret som skulle kunna hålla trycket uppe några minuter under backspolningen.
Har du kollat hur trycket vid hydroforen beter sig och om pumpkapaciteten i stort är riktig? Det borde vara tillräckligt normalt sett för att klara filtren och backspolning utan större problem om allt är rätt. Börja i den änden innan du börjar plåstra som i din skiss och om det hamnar där kanske tänk över olika andra kopplingar och alternativ.maah skrev:
Det är såhär att jag är ordförande i en samfällighet med 17 hushåll där vi har gemensamt vatten från en borrad brunn.
[bild]
Är det någon VVS konsult bakom det. Ser nästan ut som lösning till kommuner, regioner osv med typiska "Tänkte inte på det vi får nog lägga på ett lager till så får vi se" som resultat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Finns det ingen backventil på inkommande? Vad är vitsen med hydroforen först i kedjan? Nu blir det ju som sagt pumpen som får backa upp allt av och på.
Haha, det är en "jag kan allt-konsult" som ligger bakom det. Dvs äldre herre i samfälligheten med för mycket fritid.GK100 skrev:
Har du kollat hur trycket vid hydroforen beter sig och om pumpkapaciteten i stort är riktig? Det borde vara tillräckligt normalt sett för att klara filtren och backspolning utan större problem om allt är rätt. Börja i den änden innan du börjar plåstra som i din skiss och om det hamnar där kanske tänk över olika andra kopplingar och alternativ.
Är det någon VVS konsult bakom det. Ser nästan ut som lösning till kommuner, regioner osv med typiska "Tänkte inte på det vi får nog lägga på ett lager till så får vi se" som resultat.
Våran rörmokare har varit skeptisk till lösningen så därför ville jag ha en till åsikt om det.
Hydroforen är väldigt gammal, skulle tro från 60-talet, och den tryckmätaren (heter det så?) är kanske inte den mest pålitliga.
Man kanske skulle satsa på någon modernare variant med möjlighet till loggning av trycket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en tryckmätare på hydroforen och en efter filterna där röret går ner i backen och ut i anläggningen.
Jag vet inte om backventil finns, får kolla upp det.S Stefan1972 skrev:
Installationen vi har nu är resultatet av 50-års hemmafixande och pulande utan övergripande plan tror jag.
Dom "gubbarna" som håller på detta gör det efter bästa förmåga på sin fritid, men jag känner att nu är det nog läge att ta in nån som kan lite mer innan vi lägger till ytterligare pumpar, filter eller ventiler.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jag är ingen expert men om ni har vanligt kommunalt tryck in och hydroforen laddas med det så utjämnar ju sig allt och medger ingen skillnad efter alla backventiler på vägen. Jag skulle ju sätta hydroforen sist i kedjan och sen ut till förbrukarna. Då kan den volymen jämna ut uttaget och trycket i hydroforen sjunker inte om trycket i nätet sjunker.
Om trycket sen sjunker för att alla förbrukar mycket vatten så är det ju isåfall för att anläggningen inte räcker till.
Om trycket sen sjunker för att alla förbrukar mycket vatten så är det ju isåfall för att anläggningen inte räcker till.
Så om man skulle ha börjat om från början, hur skulle man då ha gjort installationen på bästa sätt?
Komponenterna som finns, och behövs (?) är:
Komponenterna som finns, och behövs (?) är:
- Borrad brunn med pump
- Hydrofor
- Kalkfilter x2
- Saltbehållare
- Partikelfilter
- Uranfilter
Ser ut att boost delen är lite för komplicerad, måste räcka med en sk. Pumpautomat med tillräcklig vattenvolym efter P1 Så att allt vatten passerar denna oavsett tryck. Hydrofor i steg 1 är ett måste för kalk filtret som ej tål tryckstötar.
Har princip ingen betydelse var kärlet sitter, bara att utgående renat vatten går ut efter det. enligt skiss så är det rätt. Röret upp från golvet antar jag är från pumpen ( borrhål eller grävd ) första har backventil i pumpen och den andra på röret på bottenventilen.. Du har en ventil på röret och stänger du den sakta när trycket är uppe och pumpen stoppat.. Det ska då vara tyst och inte fräsa . samt att med max tryck och den stängd så ska trycket stå kvar. Stäng alla utgående när du provar . Sjunker trycket så är en back otät. du får prova vad som händer, till att börja med.maah skrev:
Klicka här för att svara