3 807 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hjälp hur identifiera rör i bild
Vad gäller Ventilations injusteringen vågar jag inte ge mig på något expert utlåtande. Däremot har jag fått till mig att dem ska vara öppna ungefär så att du får in ett lillfinger i överkant.
Ventilerna du har i badrum,kök å tvättstuga(dom du snurrar på) behövs däremot ett verktyg som mäter flödet för att injustera.
Ventilerna du har i badrum,kök å tvättstuga(dom du snurrar på) behövs däremot ett verktyg som mäter flödet för att injustera.
Liten uppföljning, nu fungerar allt som det ska vad gäller golvvärmen! Däremot är det endast element/radiatorer på övervåningen. Tycker dessa är väldigt klena, trots uppskruvade till max, blir som bäst ”ljummet” vatten som cirkulerar. Vad gör jag åt det? Alla rör jag tog bild på är ju endast för golvvärmen på nedervåningen… värmen justeras väl i pumpen för hela huset samtidigt? Hur felsöker jag endast elementen?
Fisljumna element ,har du shunt för golvvärmen, VP ska ställas för elementen som ska högre temp och en shunt ska ta ner värmen för GV .Det är problemen med element och GV samtidigt. En klassiker i värme med båda sorterna.
Om sådan shunt ska finnas i fördelarskåpet så har jag nog det inte (efter snabb googlesökning efter hur en sådan bör se ut), eller kan den finnas någon annanstans?J jonaserik skrev:
Troligtvis inte, den brukar vara exklusiv i en installation. I bland så sätts en shuntgrupp upp och den består då av pump och shunt ( mekanisk ) och är svår att ställa in i mitt tycke. Om en shunt sätts in så måste vara en pump med. Kolla priserna på en pump och shunt + motor med elektroniken i sig mot en färdig så ser skillnaden. Och en shunt i lös form regler exakt det di vill ha på golvet. Du kan sätta hela paket om möjlighet finns var som helst på rören till GV och vanligt dubbelt vägguttag räcker.
Klicka här för att svara