Hej!

Har en djupborrad brunn som är c a 40 år, som har ett djup på ca 70m. Pumpen ligger på ca 60 m.
Högtrycksspolade brunnen samt trycksatte brunnen i somras då vattenmängden minskat. Detta utfördes av ett företag inom branschen och allt verkade fungera bra.
Nu för några veckor sedan kom brunt vatten och något som såg ut som jord alt rost. Spolade en stund och allt verkade normalt efter några minuter. Det har inte varit något driftstopp innan händelsen.
Har ett s k bomullsfilter efter pumpen och ny hydrofortank och ingen ledning misstänker jag är bruten, då inget vatten har vällt upp på utsidan av husgrunden ej heller runt brunnsutrymmet. Då det varit vattensjuk mark efter höstens allt regnande samt den plötsliga frosten med efterföljande tjäle så misstänkte jag först att ledningarna har förskjutits alt skadats, men som sagt inget som upptäckts och det fortfarande är tjäle i marken så är det inte läge att börja gräva. Dricksvatten köper jag nu sedan ett par veckor på flaska och det är lite trist.
Jag har nu senast funderat på om det kan vara foderrörens svetsfogar som släppt och ev ger inflöde av jordämnen, då de trots allt har några decennier på nacken.
Är det någon som själv har varit utsatt för något liknande?
Antar att foderrrören inte håller för evigt, kanske behöver man utföra någon slags tv-inspektion och om så krävs utföra någon invärtes fodring via ett nytt innerrör.
Tacksam för svar!

Låter som att spolningen och tryckningen förändrat ditt vatten. En ny vattenanalys är nog det första du ska göra.
Ett hemma knep man kan göra är att slå upp vattnet i ett glas och ställ det i fönstret ett par dagar. Det som sjunker till botten är oxiderad metall (järn el. Mangan) sitter färgen kvar i vattnet är det oftast humus i vattnet.
Men oavsett ta en analys då du troligen fått ett helt nytt vatten.
Med vänlig hälsning, Morgan

• Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Är vattnet fortfarande dåligt? Du skriver att allt verkade normalt efter några minuter.

• Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Kan ju ha varit lite skit som lossnat iom trycksättningen. Det har kanske bara tagit tid att ta sig till brunnen?

Eller har du tagit mycket vatten så att pumpen nästan torrlagts. Kan kanske ge grumling pga högt inflöde?

• Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
Trycksättningen och renspolningen gjorde i somras, men det är först nu i februari som jag upptäckt detta. Jag skall testa att ta ett glas vatten och låta stå ett par dagar för att se om det är humus som du säger.

Nej, efter ett par minuter och ibland även efter kortare tid så upphör det. Det är först när man inte använt vattnet på hela dagen som man upptäcker det när man slår på kranen på kvällen.

Trycksättningen gjordes i o f s i somras, men det kanske har gett genomslag först nu. Verkar vara gott om vatten, har inte märkt att det skulle vara brist på det, flödet är stabilt.

Om du har en hydrofor och fått järn i vattnet efter tryckningen, kan järnet oxidera och samlas i botten av tryckkärlet. och nu kommer det oxiderad järn när vattnet stått under dagen/natten. Blir då en kort stött av färg och sedan bra efter nån minut.
Är det järnoxid är vattnet gult men framför allt grumligt inte klart.
Med vänlig hälsning, Morgan

Det verkar mer brunaktigt, Jag kollar av genom att låta ett glas med smutsigt vatten stå någon dag eller två.

Med vänlig hälsning
Anders

Låter bra! :o)

Ta ett foto på glaset med vatten och lägg upp bilden. Förslagsvis två foton. Ett när du precis tappat upp vattnet och ett när det stått över natten.

Vi har ett liknande problem, men inte i någon av kranarna inne. Det är i en frostsäker kran på utsidan av väggen. Den använder vi väldigt sällan. Den tycks ligga inkopplad på den grova huvudledningen från hydroforen för det är ett stort flöde i den. Hursomhelst så brukar vattnet från den vara brunt i början. Det tar 1 - 3 hinkar med vatten innan det klarnar. Dessutom så kan man oftast undvika grumlingen om man "snålspolar", dvs bara öppnar kranen lite grann. Det har varit på detta sätt i åtminstone 10 år nu.

Vi har kalkhaltigt vatten med en släng av järn. Inga filter som tar bort något. Bara ett avhärdningsfilter (patron) med tillhörande magnet på inkommande vatten, som enl uppgift ska göra det svårare för kalken att fastna i systemet, dvs i hydrofor, rör, kranar, termostater, disk- & tvättmaskin, och VVB.

Försökt ta några vattenprover i vanliga klara dricksglas, men har nu inte fått tag i något prov som ser smutsigt ut längre. Det enda man kan se omedelbart och efter någon dag är att vattnet ser ut som vore det kolsyrat.
Skall "krypa" ner i krypgrundens ena ände och se hur det där bomullsfiltret i behållaren ser ut, då lär jag väl få besked om det kommer från pumpbrunnen, då filtret är beläget mellan hydroforen och pumpen. Kanske kan det vara hydroforen som släpper igenom avlagringar? I o f s konstigt då den bara är 3-4 år gammal. Alternativt kan det vara den vinkelkoppling av plast som är placerad efter enkeladaptern som påverkats av tjälrörelser i marken, eftersom det är luft i vattenprovet efter ett dygn.

Stängde av vattnet och kollade vattenfiltret i krypgrunden, vilket jag bytte ut i somras. Både filter och behållare såg rätt så fräscha ut, inget tecken på att jordämnen skulle finnas.
Återstår ev hydrofortanken som är köpt på Jula-huset för 9 år sedan, ser förvisso fräsch ut på utsidan, men kanske den har gett sig. Om det nu är den så kan det ju endast röra sig om rostavlagringar. När jag startade upp pumpen på nytt och det kom missfärgat vatten, som det brukar göra, så tog jag ändå vattenprover som såg roströda ut. Låter dessa prover stå över natten så får man se hur det ser ut i morgon.

Redigerat:
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Hej. Vi har en djupborrad brunn från 99. Igår efter att vi hade vattnat länge, kört diskmaskin, tvättmaskin etc etc så fanns helt plötsligt inget vattnet. Efter en stund hade vi vatten igen, men nu är det missfärgat, ljusbrunt / kopparfärgat.

Fortfarande? Tålamod är ett motto här. Det kan ta flera dygn innan vattnet blir riktigt rent igen. Sedan finns något 10-tal liter vatten i slangen som ska spolas ur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.