Hej
Jag är helt novis inom ämnet, men vill ta hjälp av er innan jag kontaktar en röris.
Toaletten vår tjuter något otroligt, ofta några timmar efter spolning (helst mitt på natten).
Tjutet försvinner för stunden när vi spolar i toaletten, alternativt spolar i någon av kranarna i badrummet.
Extra mycket när det är minusgrader, men det sker även vid plusgrader.
Många säger att det är vatterncisternen och rättare sagt ventilbollen i cisternen, men om det skulle ha med den o göra är det väl konstigt att tjutet försvinner när jag spolar i någon av våra två badrumskranar???
Jag har laddat upp en video..
Någon som kan tänkas veta vad problemet är?
Jag är helt novis inom ämnet, men vill ta hjälp av er innan jag kontaktar en röris.
Toaletten vår tjuter något otroligt, ofta några timmar efter spolning (helst mitt på natten).
Tjutet försvinner för stunden när vi spolar i toaletten, alternativt spolar i någon av kranarna i badrummet.
Extra mycket när det är minusgrader, men det sker även vid plusgrader.
Många säger att det är vatterncisternen och rättare sagt ventilbollen i cisternen, men om det skulle ha med den o göra är det väl konstigt att tjutet försvinner när jag spolar i någon av våra två badrumskranar???
Jag har laddat upp en video..
Någon som kan tänkas veta vad problemet är?
Lite spekulationer från mig 
Har du testat att stänga av inkommande vattnet till toaletten (brukar finnas typ en ballofix precis innan anslutningen till toaletten)
Tjuter det även när den är stängd? Halvöppen?
När du öppnar kranarna så minskar kanske trycket mot toaletten, så ljudet upphör ...
Läcker spolningen i toaletten?
Tjuter flera timma efter spolning.
Kan det vara så att ventilen som öppnar för att fylla toaletten inte stänger helt direkt, utan sista biten innan det är fullt blir en utdragen process där ventilen orsakar ljudet?
Har du testat att stänga av inkommande vattnet till toaletten (brukar finnas typ en ballofix precis innan anslutningen till toaletten)
Tjuter det även när den är stängd? Halvöppen?
När du öppnar kranarna så minskar kanske trycket mot toaletten, så ljudet upphör ...
Läcker spolningen i toaletten?
Tjuter flera timma efter spolning.
Kan det vara så att ventilen som öppnar för att fylla toaletten inte stänger helt direkt, utan sista biten innan det är fullt blir en utdragen process där ventilen orsakar ljudet?
Det är med största sannolikhet inloppsventilen. Har haft precis samma tjut på en Ifö-stol, jag beställde en ny och bytte ut det löste tjutet.
Leta upp modellen och beställ reservdelen är min rekommendation, kostar inte mer än 100-200kr.
/CA
Leta upp modellen och beställ reservdelen är min rekommendation, kostar inte mer än 100-200kr.
/CA
När min toa läckte vatten så följde jag filmen på länken så blev det bra igen. För egen del var det lite smuts som gjorde att det läckte in vatten utan att man såg det. Minns inte om det var ett tjutande eller dovt ljud men lät gjorde det.
Den blåa vid 1:05;
https://gds.se/badrum/toalettstol/vvs-reparation-nar-toaletten-rinner
Den blåa vid 1:05;
https://gds.se/badrum/toalettstol/vvs-reparation-nar-toaletten-rinner
Klicka här för att svara