Hej!

Kanske dum fråga, men hur stort hopp ska man ställa till ett rensband om man upplever att det är halvstopp i golvbrunn i tvättstuga med dusch? Har testat vaskrensare (alltså sugproppsvariant) och att spola kokhett vatten ner i avloppet, men eftersom det knappt rinner ur får jag ju ut merparten på golvet istället.

Vi har av olika anledningar smått fobi mot vatten, avlopp osv (eller rättare sagt vatten på fel ställe) och jag vill verkligen lösa detta, bokstavligen! Maken tog upp vattenlåset och rengjorde men där fanns nästan inget att rengöra. Vi har torpargrund så tyvärr är rören inbyggda och oåtkomliga.

Hjälp, snälla!

Om du kollar i brunner så sitter sannolikt en större bult som kan lossas om du har tur.
Då kommer man åt bättre bakom vattenlåset och in i röret.
Den här är då bättre
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avl...tyWo_p8IyG8Kz1jPmZszIfFizoXIp89kaAp2XEALw_wcB
Sen själv kör jag med en spolslang till högtrycksaggregatet någon gång per år så är det aldrig nåt krångel.
Just från en tvättstuga blir den en hemsk sörja med tvättmedelsrester och lort.

P paralun skrev:
Om du kollar i brunner så sitter sannolikt en större bult som kan lossas om du har tur.
Då kommer man åt bättre bakom vattenlåset och in i röret.
Den här är då bättre
[länk]
Sen själv kör jag med en spolslang till högtrycksaggregatet någon gång per år så är det aldrig nåt krångel.
Just från en tvättstuga blir den en hemsk sörja med tvättmedelsrester och lort.
Tack för svar! Kan inte minnas exakt hur det såg ut, men han lyfte upp en del som var tvådelad (antar att det är vattenlåset). Vi har ungefär en sån som du skickade exempel på, men vi har förlagt den tillfälligt så jag var nyfiken på att höra hur mycket vi har för att leta upp den. ;)

Om det är en tvådelad brunn i plast så rycker du upp hela insatsen. Det låter som att stoppet är i stamledning. Du kan prova att sätta gardenakoppling på närmaste varmvattenventil, trycka in en trädgårdslang i utloppet från brunnen och spola på full mutter. Jag fick ofta stopp i avloppet i gamla kåken då det var för dåligt fall på sticket till badkaret, detta knep funkade varje gång. Det är även mycket enklare än att jävlas med en rensfjäder

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tack för svar! Kan inte minnas exakt hur det såg ut, men han lyfte upp en del som var tvådelad (antar att det är vattenlåset). Vi har ungefär en sån som du skickade exempel på, men vi har förlagt den tillfälligt så jag var nyfiken på att höra hur mycket vi har för att leta upp den. ;)
Pluggen/Bulten sitter precis på ovansidan när du lyfter på locket, får du bort den så är man direkt i själva röret. Sen funkar stälfjädern bra men en spolslang är mycket bättre
https://www.biltema.se/bilvard/mask...3nx9ubZibVAWBgFu7kV_NtfZgIjTB4dAaAlIsEALw_wcB
Har ni aldrig gjort rent så är det nog en hiskelig tvättmedelssörja i avloppsröret.

Vi har lyft upp hela insatsen och kikat ner i det becksvarta röret... Tack för era tips, vi får arbeta vidare helt enkelt!

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi har lyft upp hela insatsen och kikat ner i det becksvarta röret... Tack för era tips, vi får arbeta vidare helt enkelt!
Jo har du en insats då är det mycket enklare.... bara att lyfta ur den, brukar se härlig ut...:crysmile:
Men en riktig spolslang till ett högtrycksaggregat är det bästa sedan plus att man är försiktig med hur man låter slangen åka iväg! (den kan fastna)

P paralun skrev:
Men en riktig spolslang till ett högtrycksaggregat är det bästa sedan plus att man är försiktig med hur man låter slangen åka iväg! (den kan fastna)
Lite erfarenhet från mästaren själv är aldrig fel innan man ger sig på sådana övningar :cool:

Drain Addict - YouTube

• Haha
paralun
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Lite erfarenhet från mästaren själv är aldrig fel innan man ger sig på sådana övningar :cool:

Drain Addict - YouTube
Självbevarelsedrift, så slipper man bli jagad av frun vid fel tillfälle..:rofl:

Men försiktig ska man vara med spolslangen för den drar iväg snabbt och har man otur så fastnar den.
Sen har man väl fått bort sörjan så kan man köra nån gång/år eller två

Har tyvärr ingen högtryckstvätt så vi får nog rota fram det där rensbandet och prova. :rofl:

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Har tyvärr ingen högtryckstvätt så vi får nog rota fram det där rensbandet och prova. :rofl:
Ok.
Som nöd kan man alltid oxå prova med trädgårdsvattenslangen eftersom man brukar få ner den en bra bit.
Sen märker man då snabbt om vattnet går bakåt eller om det blir bättre. Sen blir man mycket glad när proppen är borta. Sen får man glömma ev "äckelfaktor".....;)
Alternativet är en spolbil och då ryker några tusenlappar....

P paralun skrev:
Ok.
Som nöd kan man alltid oxå prova med trädgårdsvattenslangen eftersom man brukar få ner den en bra bit.
Sen märker man då snabbt om vattnet går bakåt eller om det blir bättre. Sen blir man mycket glad när proppen är borta. Sen får man glömma ev "äckelfaktor".....;)
Alternativet är en spolbil och då ryker några tusenlappar....
Äckelfaktorn bekommer mig inte. 10 år i äldrevården i cv:t samt 3 barn. Mycket äckel har passerat genom åren. :crysmile:

• Gilla
Håbbe01 och 2 till
  • Laddar…
Äckelfaktorn bekommer mig inte. 10 år i äldrevården i cv:t samt 3 barn. Mycket äckel har passerat genom åren. :crysmile:
Det skadar inte att öva lite på "äckelfaktorn" :D

Avloppsrensning

• Haha
  • Wow
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
En följdfråga som ni kanske kan svara på? Visst måste väl en tvättmaskin klara att det rinner in lite vatten under den? Nu pratar jag inte om att den ska stå upp till knäna i vatten, utan bara litegrann under? Golvbrunnen är precis jämte maskinen så när maskinen tömmer orkar inte golvbrunnen svälja allt vatten. Det är mest detta som bekymrar mig just nu. I övrigt är det ingen fara att det tillfälligt rinner över lite, det är bra fall mot brunnen så det rinner ner åt rätt håll iallafall. Golv under tvättmaskin med synlig golvbrunn, lite vatten och en tvättkorg intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En följdfråga som ni kanske kan svara på? Visst måste väl en tvättmaskin klara att det rinner in lite vatten under den? Nu pratar jag inte om att den ska stå upp till knäna i vatten, utan bara litegrann under? Golvbrunnen är precis jämte maskinen så när maskinen tömmer orkar inte golvbrunnen svälja allt vatten. Det är mest detta som bekymrar mig just nu. I övrigt är det ingen fara att det tillfälligt rinner över lite, det är bra fall mot brunnen så det rinner ner åt rätt håll iallafall.[bild]
Är vattennivån under maskinen så spelar det ingen roll.... men stoppet måste/bör fixas för står det fukt under maskinen så kan det bli mögel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.