Hej! Nu är det stopp i avloppet i köket. Jag har rensat alla andra vattenlås i huset men det i köket förstår jag mig inte på.

Jag har lyckats lossa rören till de båda diskhoarna men där tar det stopp. Jag förstår inte hur man ska kunna ta isär vattenlåset. Jag har prövat att skruva och dra men det har inte fungerat.
Komplex uppsättning av diskhoavloppsrör med kopplingar och flexirör under köksskåp, avloppsproblem beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexiröret verkar sitta fast ordentligt det med.
Avloppsrör och flexislang anslutna till ett vattenlås märkt "INOLATO-VS", problem med att demontera det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något jag missat? Kan någon duktig förklara hur jag ska göra? Tack!

Kan nämna att vattenlåset är ett Intra NS50. Huset är från -73 med gjutjärnsrör.
 
Phimpftw Phimpftw skrev:
Hej! Nu är det stopp i avloppet i köket. Jag har rensat alla andra vattenlås i huset men det i köket förstår jag mig inte på.

Jag har lyckats lossa rören till de båda diskhoarna men där tar det stopp. Jag förstår inte hur man ska kunna ta isär vattenlåset. Jag har prövat att skruva och dra men det har inte fungerat.
[bild]

Flexiröret verkar sitta fast ordentligt det med.
[bild]

Är det något jag missat? Kan någon duktig förklara hur jag ska göra? Tack!

Kan nämna att vattenlåset är ett Intra NS50. Huset är från -73 med gjutjärnsrör.
Men vattenlåset är väl gängad?Borde den vara och trodligen är stoppet där.
 
V växelventil skrev:
Men vattenlåset är väl gängad?Borde den vara och trodligen är stoppet där.
Ja man skulle ju kunna tro det. Jag har försökt skruva loss vattenlåset men det bara snurrar och jag kan inte uppfatta att den gängad oavsett om jag skruvar motsols eller medsols. Måste man han nån speciell teknik? Eller är det en annan lösning man behöver?
 
Lossa i hoarna sen är den nog bara nertryckt i gummistosen.
 
Phimpftw Phimpftw skrev:
Ja man skulle ju kunna tro det. Jag har försökt skruva loss vattenlåset men det bara snurrar och jag kan inte uppfatta att den gängad oavsett om jag skruvar motsols eller medsols. Måste man han nån speciell teknik? Eller är det en annan lösning man behöver?
De där rören ser ut som de i min förra lägenhet. Vaktmästaren där sa till mig att det är bara att dra isär rören till vattenlåset, men att de kan sitta lite hårt. Personligen tyckte jag snarare att de satt väldigt hårt, men fick isär dem till slut.
Mitt tips är att vrida lite fram och tillbaka medan du tar i för kung och fosterland.
Lycka till!
 
KultOfKamprad KultOfKamprad skrev:
De där rören ser ut som de i min förra lägenhet. Vaktmästaren där sa till mig att det är bara att dra isär rören till vattenlåset, men att de kan sitta lite hårt. Personligen tyckte jag snarare att de satt väldigt hårt, men fick isär dem till slut.
Mitt tips är att vrida lite fram och tillbaka medan du tar i för kung och fosterland.
Lycka till!
Tack! Det var det som behövdes! Skruvade på rören för att lossa dom lite och sen tog jag i för kung och fosterland och drog ut dom.

Tyvärr verkade vårt stopp sitta längre ner än så så måste hitta en annan lösning. :confused:
 
B
Fick tipset att blöta upp en maskindisktablett och häll ner det i avloppet..låt verka. Klart!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.