Hej är ny på forumet och läser med stort intresse vad alla kunnigahär på forumet skriver.
Jag ska byta ut en läckande Ikeablandare i min tvättstuga. Jag har köpt en ny Gustavsberg på Bauhaus. Vad för typ av koppling ska man ansluta de meföljande lekar muttrarna till de är i 3/8" storlek. Med en plantätning i gummi. Jag trodde att man kunde ansluta dessa direkt på skärringskopplingen eftersom dessa är i 3/8" storlek? Som idag sitter det svängda skärringskopplingar till bef.kran med rörstorlek 12mm till 10mm. Har köpt ballofixer som är svängda men dessa är för 12mm-12mm rör men har 3/8" gänga på muttrarna. Tycker att anliggningsytan ser lite liten ut mot gummipackningarna? Mvh

• Hand håller en flexibel vattenanslutningsslang med en läckande 3/8" skärringskoppling och gummitätning i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand hållande en rörkoppling med 3/8" gänga och svängda delar.
    Skapa konto
  • Två kopparledningar anslutna med svängda skärringskopplingar, med en 3/8" mutter som syns i förgrunden.
    Skapa konto
V
Nu kommer de bli mothugg MEN de går att montera om du drar dem försiktigt. Annars slänger du dit 2 plantätningar innan montage

Hej
Ok behöver jag ha nån typ av adapter eller menar du extra gummipackning?

Krilleman
Jag skulle rekommendera att du köper två raka kulventiler på en gång och gör det korrekt på första försöket.

Vatette 10x15 blir kalasbra för detta. Färdig 10mm-ände har en slät ansats som packningen tätar kalasbra på när blandaren har 3/8 lekande mutter med packning.

Kasta mutter+klämringa bara på 10mm sidan. (y)

Tex:
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...cu-vred-8546962/5110829/artikel-detaljer.html

Produktlista över kulventiler med markerad 15x10 dimension, artikelnummer FGO710503 05 och tillhörande produktnummer.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hej
Jag antar du menar 12x10 då jag har 12 rör. Ja du har nog rätt slangarna kanske räcker till gott o väl ändå i längd. Tack för tipset.

Krilleman
Ursäkta, jag missade helt att du hade 12mm rör!

Då blir det ju givetvis 12x10! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.