Vilka pluggar/proppar/lock behöver jag för dessa kopplingar? Samtliga rör är 15mm och används för vatten till blandare/toalett. Då jag ska börja riva i detta rummet så behöver jag plocka bort inredning och därmed koppla loss vattenanslutningarna. Lite osäker på i vilka lägen jag använder plugg/propp/lock - någon som kan förklara det? Antar att lock används när jag har utvändig gänga på röret, propp när jag ska proppa en övergångskoppling med invändig gänga och likaså fungerar plugg för det ändamålet. Stämmer det?

a)
R 1/2 x 15 övergångskoppling
Närbild på en R 1/2 x 15 mm klämringskoppling på ett vattenrör mot en beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b) Står ”CR” på denna del. Röret är 15mm. Osäker på kopplingens dimensioner. R 1/2 x 15 klämringskoppling vinkel också?
Kopparledning med klämringskoppling och vinkel använd för vattenanslutning mot vägg.
Skapa konto

c) FPL 1/2 klämringskoppling vinkel?
Gammal klämringskoppling vinkel för 15mm rör använd för vattenanslutning mot vägg.
Skapa konto

Rickard.
Troligtvis kan du använda r15 lock med packning på alla, inte helt rätt kanske men har alltid fungerat för mig för temporära pluggningar. Ska allt skrotas kan du också köpa 15mm proppar och testa genom att kapa lös muttrarna, med lite tur är passformen bra och då bör det va lite säkrare.

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.