5 696 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Vilken fas till sänkpump?
En borrfirma har precis varit på min tomt och borrat efter vatten. Snart ska de komma tillbaka och installera en sänkpump, eller djupbrunnspump eller vad han kallade det. Han frågade mig om jag ville ha en enfaspump eller trefaspump. Han ville inte föreslå någon själv utan sa att jag skulle välja. Prisskillnaden dem emellan var marginell, skulle bara skilja ca 600kr.
Skulle ni välja en enfaspump eller trefaspump? Kan någon beskriva för mig vad som skiljer dem från varandra? Jag kan ingenting om sånt.
Skulle ni välja en enfaspump eller trefaspump? Kan någon beskriva för mig vad som skiljer dem från varandra? Jag kan ingenting om sånt.
Om du har möjlighet så välj 3-fas pump. Du får då en jämnare belastning på ditt elnät.
Detta förutsätter då att det finns en 3-fas kabel utdragen från din elcentral till pumpanläggningen.
Finns inte det i nuläget så blir det en extrakostnad som tillkommer.
Detta förutsätter då att det finns en 3-fas kabel utdragen från din elcentral till pumpanläggningen.
Finns inte det i nuläget så blir det en extrakostnad som tillkommer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Jag *tror* att en trefaspump har längre livslängd och skulle vara ett bättre val. Faktiskt är den ett bättre val i alla avseenden förutom ett: reservkraft. Är det så att ni ofta har problem med långa strömavbrott så krävs en dyr trefasig generator för att få vatten.
Helt kart trefas i första hand,
Det är ofta bättre livslängd på trefaspumpar,
Tänk på att det tillkommer lite mer materiel än bara pumpen på elsidan
Som kabel, motorskydd, kontaktor och tryckvakt. (eventuellt kan kontaktorn skippas om tryckvakten är 3-polig)
eventuell utbyggnad av bef. elcentral om inga lediga grupper (säkringar) finns
Materielet behövs oavset pumptyp (1 eller 3-fas)
Men när det är ny anläggning så skulle jag personligen valt 3-fas. Enda hindret är om det skulle vara så att du har ett 1-fas abbonemang till din fastighet.
Det är ofta bättre livslängd på trefaspumpar,
Tänk på att det tillkommer lite mer materiel än bara pumpen på elsidan
Som kabel, motorskydd, kontaktor och tryckvakt. (eventuellt kan kontaktorn skippas om tryckvakten är 3-polig)
eventuell utbyggnad av bef. elcentral om inga lediga grupper (säkringar) finns
Materielet behövs oavset pumptyp (1 eller 3-fas)
Men när det är ny anläggning så skulle jag personligen valt 3-fas. Enda hindret är om det skulle vara så att du har ett 1-fas abbonemang till din fastighet.
Någon som har fakta på att tex Grundfos 1-fas pump håller sämre än deras 3-fas?
vår 1-fas pump har mjukstart, motorslydd samt torr- och överbelasningsskydd.
Det där med sned belastning stämmer kanske, men inget som vi märkt av negativt här hemma. Det är ju ingen skillnad mot att dra igång dammsugaren eller vattenkokaren.
vår 1-fas pump har mjukstart, motorslydd samt torr- och överbelasningsskydd.
Det där med sned belastning stämmer kanske, men inget som vi märkt av negativt här hemma. Det är ju ingen skillnad mot att dra igång dammsugaren eller vattenkokaren.
Jag tror att Gundfos har liknade driftlängd på pumparna på totalen.
Däremot så är det fler komponenter i pumpen iom kondensatorn och mjukstarten.
Jag har gärna dessa kompomenter i en apparatlåda ovanmark.
Utöver det så är tex en frekvensstyrning för en 3fas billigare än en för en 1fas pump pga enklare design och lägre fasström.
Däremot så är det fler komponenter i pumpen iom kondensatorn och mjukstarten.
Jag har gärna dessa kompomenter i en apparatlåda ovanmark.
Utöver det så är tex en frekvensstyrning för en 3fas billigare än en för en 1fas pump pga enklare design och lägre fasström.
Har inget dokumenterat angående livslängd på en eller trefas pumpar.
Talar bara om erfarenhet från mitt tidigare jobb,
där har jag bytt flertalet enfaspumpar men väldigt få trefaspumpar.
En sak är säker där det finns kondensator, där kommer problem förr eller senare.
Nu är det så att pumparna inte går sönder på löpande band, de håller iaf. flera år innan problemen dyker upp.
Och viktigt för pumpens livsländ är att ha ett bra motorskydd.
Talar bara om erfarenhet från mitt tidigare jobb,
där har jag bytt flertalet enfaspumpar men väldigt få trefaspumpar.
En sak är säker där det finns kondensator, där kommer problem förr eller senare.
Nu är det så att pumparna inte går sönder på löpande band, de håller iaf. flera år innan problemen dyker upp.
Och viktigt för pumpens livsländ är att ha ett bra motorskydd.
Ett faktum som antagligen påverkar livslängden är att en trefaspump har ett jämnt vridmoment under hela varvet.
Hos en enfaspump varierar momentet från noll till max beroende på vridningsvinkeln.
Hur mycket det betyder i praktiken vet jag inte, men varierande belastning är sällan nyttigt.
Hos en enfaspump varierar momentet från noll till max beroende på vridningsvinkeln.
Hur mycket det betyder i praktiken vet jag inte, men varierande belastning är sällan nyttigt.
Jag menade inte att sera igång en stor debatt
utan bara att påpeka att det finns hyffsat bra 1-fas pumpar. I princip behövs bara en tryckvakt (strömbrytare) till en 1-fas pump då den inte behöver något motorskydd mm. Med mjukstart minskas vibrationer och slag i slangar och ger läge spikar/dippar på elnätet.
Men visst, mer elektronik i pumpen kan risken för havet haveri kanske öka.
Det är kanske kostnadsfråga? Vad kostar motorskydd, mjukstart och installation?
Men visst, mer elektronik i pumpen kan risken för havet haveri kanske öka.
Det är kanske kostnadsfråga? Vad kostar motorskydd, mjukstart och installation?
Redigerat av moderator:
Sent svar! Nu sätter man ned en 1-fas pump med mjukstart. Punkt slut! Har hållit på med detta sedan 1975. Tror mig, veta det mesta om djupbrunnspumpar. Sätt ner en 1-fas smalpump!
25-slang räcker. Använd Vatett-kopplingar och skippa viren! Den ställer bara till problem! Tejpa gummikabeln tätt. 3-fas pumpar använde man innan år 2000
25-slang räcker. Använd Vatett-kopplingar och skippa viren! Den ställer bara till problem! Tejpa gummikabeln tätt. 3-fas pumpar använde man innan år 2000
Tror du inte att TS redan monterat sin pump. Inlägget är från 2014 !!!Christer G.V. skrev:
Sent svar! Nu sätter man ned en 1-fas pump med mjukstart. Punkt slut! Har hållit på med detta sedan 1975. Tror mig, veta det mesta om djupbrunnspumpar. Sätt ner en 1-fas smalpump!
Klicka här för att svara