12 636 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Ballofix eller kulventil till dessa rör?
Nej. Du har anslutning mot slätände där i din T-koppling så du kan inte gänga dit en kulventil som har rörgänga på bägge sidorna.
Du behöver en kulventil som har anslutning för rör på ena sidan och en R10 gänga på andra sidan. Sen kapar du rören lite ovanför den befintliga T-kopplingen och skruvar dit dina kulventiler. Det andra alternativet är att använda en dubbelmutter. T-kopplingarna är av fabrikat FPL så jag vet inte om det finns dubbelmuttrar tillgängliga.
Du behöver en kulventil som har anslutning för rör på ena sidan och en R10 gänga på andra sidan. Sen kapar du rören lite ovanför den befintliga T-kopplingen och skruvar dit dina kulventiler. Det andra alternativet är att använda en dubbelmutter. T-kopplingarna är av fabrikat FPL så jag vet inte om det finns dubbelmuttrar tillgängliga.
Aha, okej tack!tommib skrev:
Nej. Du har anslutning mot slätände där i din T-koppling så du kan inte gänga dit en kulventil som har rörgänga på bägge sidorna.
Röret verkar vara 10mm, så då ska jag ha en kulventil/ballofix som är R10 utv gängor på en sida och R10 "rörkompatibel" på andra sidan helt enkelt?
Aha,. okej, tack!tommib skrev:
Aldrig gjort något med vatten och rör innan, men antar att jag bara mäter röret för att veta storleken kulventilen ska ha för anslutningsstorlek
Ja. Den här passar inte direkt men om du sätter en nippel mellan så får du din R10 slätändeE ErikB89 skrev:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-10x15r-utv/
Ja. Använd skjutmått.E ErikB89 skrev:
Man anger normalt storleken som Dy, dvs ytterdiameter på röret. Så en koppling som ansluts mot 10 mm kopparrör har storleken 10. Om man har en rörgänga på andra sidan så anges det som t.ex. R10. Hela kopplingen får då namnet 10xR10. Jag hittar i hastigheten ingen 10xR10 från vatette men det borde finnas, du får leta lite själv.
Jag undrar för övrigt om anslutningen på din t-koppling verkligen är 10Cu, det ser ut att vara grövre rör nedåt. Ev sitter det en reduceringssats där för att man har anslutit blandarens mjuka rör direkt i kopplingen. Om du kapar dem så måste du ha stödhylsa i röret när du skruvar dit en klämringskoppling.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ja det kan gå som du menar. Kolla bara vad det är för gäng storlek på tröret. Det kan vara 1/2 tum så det behöver bara lina på biltema ballofixenE ErikB89 skrev:
Det kan gå men det kan också inte gå. Det är definitivt inte enligt någon monteringsanvisning och därmed inte heller godkänt. Man kan förstås välja att göra så i sitt eget hus men jag skulle inte gjort det och jag skulle inte heller rekommendera någon annan att göra det.
Gängorna på klämringskopplingar kan vara lite vad som, de följer inte nödvändigtvis rörgängstandard. Det kan gå att få tätt med lin och pasta men det kan också bli glappt och hoppa loss när man är på semester.
I korthet så är ditt råd mycket dåligt. Det är lätt att göra rätt istället.
Gängorna på klämringskopplingar kan vara lite vad som, de följer inte nödvändigtvis rörgängstandard. Det kan gå att få tätt med lin och pasta men det kan också bli glappt och hoppa loss när man är på semester.
sida 4 visa att den följer rörfängstandardtommib skrev:
Det kan gå men det kan också inte gå. Det är definitivt inte enligt någon monteringsanvisning och därmed inte heller godkänt. Man kan förstås välja att göra så i sitt eget hus men jag skulle inte gjort det och jag skulle inte heller rekommendera någon annan att göra det.
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_1850144.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden