Hej
Någon som har erfarenhet av trasig 3 kammarbrun?. Vi har köpt ett hus 2020 som har fått ett föreläggande som skulle vara åtgärdas 2015 .. De är förbjudet att använda brunnen ..Detta brevet kom till våran kännedom förra veckan 26/1 2022 från kommunen ... och detta brevet fans inte med i försäljningen av huset . Frågan är vad gör man i detta läget ??.
Någon som har erfarenhet av trasig 3 kammarbrun?. Vi har köpt ett hus 2020 som har fått ett föreläggande som skulle vara åtgärdas 2015 .. De är förbjudet att använda brunnen ..Detta brevet kom till våran kännedom förra veckan 26/1 2022 från kommunen ... och detta brevet fans inte med i försäljningen av huset . Frågan är vad gör man i detta läget ??.
Kommun går hårt på miljöbalken så jag antar att avloppet måste uppgraderas till nuvarande krav dvs mer än brunn för att undvika vite vilket baseras per delägare av huset och brukar ligga på 25000 per delägare. Sedan får man bygga nytt och se hur man skall lösa detta med föregående ägare. Men informera miljökontoret så snabbt som möjligt om situationen så förlänger de tidsfristen. Hade själv en liknande scenario.
Okej .. Vad har ägaren för skyldighet att informera om att det är förbud att använda brunnen vid försäljning.. . Jag kommer att koppla in en advokat i detta .H håbbe1961 skrev:Kommun går hårt på miljöbalken så jag antar att avloppet måste uppgraderas till nuvarande krav dvs mer än brunn för att undvika vite vilket baseras per delägare av huset och brukar ligga på 25000 per delägare. Sedan får man bygga nytt och se hur man skall lösa detta med föregående ägare. Men informera miljökontoret så snabbt som möjligt om situationen så förlänger de tidsfristen. Hade själv en liknande scenario.
Nej inget dödsbo.. Jag har kikat runt och googlat och jag har hittat ett liknande fall där köparen fick rätt mot säljaren via HD. .H håbbe1961 skrev:
Jo man tycker ju att uppgifterna vid försäljning är att lita på så prova. En grej som vi fick erfara när advokat anlitades var att rättsskyddet från försäkringsbolag har ett takbelopp för deras timpeng och utöver denna får man betala själv förutom självrisk och de verkar vara kreativa att hitta tid att debitera.
Fast det spelar ingen roll om kommunen underkänt, en trekammarbrunn är inte godkänt. Sen att man kan göra olagligt använda den tills inspektion är en annan sak.. Det hoppas jag verkligen ingår i undersökningsplikten att ta reda på vad man har för brunn..
Jo med tanke på att det är de har undanhållande av ett dokument som till hör fastigheten och detta dokument kan ha varit avgörande av köpet av fastigheten av oss i frågan. Men som sagt det får våran advokat avgöra . Hoppas det är fler som har samma erfarenhet av detta som vi som blir lurade på något sätt vi husköpet. .H håbbe1961 skrev:Jo man tycker ju att uppgifterna vid försäljning är att lita på så prova. En grej som vi fick erfara när advokat anlitades var att rättsskyddet från försäkringsbolag har ett takbelopp för deras timpeng och utöver denna får man betala själv förutom självrisk och de verkar vara kreativa att hitta tid att debitera.
Jo för visso . Men i detta fallet så var brunnen full för vi tittade i den . Och vad ser man då ?. Den skulle ha varit tömd vid försäljningstillfället eller?.L lodin92 skrev:
Liten ljusning för att den juridiska vägen kan funka är att kommun måste ha skickat ett föreläggande till den tidigare ägaren som då måste ha vetat om problemet innan försäljning men ej talat om det vid köp
Om det inte fanns några andra omständigheter som indikerade på problem med brunnen så tror jag du har goda chanser att få säljaren ansvarig. Iallafall ansvarig för att inte meddelat er om att brunnens skick avvek från det förväntade.
Sen hur mycket ersättning ni kan få och om det är värt att bråka om vet jag inte. En brunn har ju en begränsad livslängd, så förutom åldersavdrag kan det ju varit nödvändigt med ett byte ändå i närtid? Det är ju en kostnad man måste kalkylera med när man köper ett hus.
Sen hur mycket ersättning ni kan få och om det är värt att bråka om vet jag inte. En brunn har ju en begränsad livslängd, så förutom åldersavdrag kan det ju varit nödvändigt med ett byte ändå i närtid? Det är ju en kostnad man måste kalkylera med när man köper ett hus.
Den är monterad med ringar och 5m hög och läcker in och ut mellan skarvarna så det är ett tydligt fel .. Därför var inte brunnen tömd så att vi kunde se detta vi köp ..useless skrev:
Om det inte fanns några andra omständigheter som indikerade på problem med brunnen så tror jag du har goda chanser att få säljaren ansvarig. Iallafall ansvarig för att inte meddelat er om att brunnens skick avvek från det förväntade.
Vår brunn vid fritidshuset återfylls, så den är aldrig tom.Perrolf skrev:
Men det kan du kolla med det tömningsföretag som ansvarar i ert område.
Och ev. avskriva som ett argument för att något försökt döljas om rutinen är att återfylla.