C cpalm skrev:
Börja med att lägga upp en bild på anläggningen så kan du nog få konkreta tips.
Sant jag får krypa ner imorn o fota lite

AllTheWay AllTheWay skrev:
Fast det skulle innebära att pumpen sätts på och av var 5:e sekund, så ska det väl inte vara?
Nej, pumpen har ett starttryck och ett sluttryck. Isåfall ligger dessa extremt nära varandra, alternativt är Hydrofor/hydropress trasiga (troligare)
Kan ju såklart vara något annat också.

Tack för alla svar so far, jag återkommer med bilder imorn så kan jag bättre förstå alla dessa komponenter

Bara så att jag förstår, har man både hydrofor och hydropress eller är det antingen eller?

B
I normala fall antingen eller... Har nog aldrig sett både och i samma anläggning, men finns ju inget som hindrar...

Här kommer lite bilder på det som finns under huset, lite svårt att få till bra ljus där.

• Utrymme under ett hus med rörkonstruktioner, kablar och en vattenrenare monterade på grova stenar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt belyst foto av rörtillkopplingar och kablar under ett hus mot en stenig och betonggrund.
    Skapa konto
  • En bild under ett hus som visar rörledningar, en vattenmätare och en del av ett stort behållare med svagt belysning.
    Skapa konto
  • Tryckmätare monterad på en rörledning under ett hus, med dålig belysning.
    Skapa konto
Det finns ett nivårör på tanken. Den skall visa en nivå under fullt om det skall fungera.

Andra här vet nog bättre hur man kommer dit.

B
Stäng av pumpen.
VVS-installation med pump, slangar och en röd ventil på betongunderlag.
Skapa konto

Släpp ut vatten tills det är vatten till ca 5cm över utloppet / nederkant av nivåglaset.

Närbild på en luftpåfyllningsventil och mätare som behöver luftjustering enligt instruktioner.
Skapa konto

Där trycker du in luft. Kompressor eller cykelpump med bilventil.

Fyll på tills du har lite under pumpens tillslagstryck (förmodligen ska du fylla runt 1.5 bars tryck minst , fyller du på lite för mycket så kan du få lite luft i kranen, ingen direkt katastrof).

Är lite osäker på hur det är med nivåglasen, om det ska vara avstängt under drift/påfyllning av luft kommer inte ihåg, men de är lite ömtåliga har jag för mig.

Återstarta pumpen. Du kan ju kolla lite på manometern om den verkar gå bättre nu.

Kan komma lite luft i ledningarna i början, så släpp på lite försiktigt i kranarna, så det inte blir tryckslag i nån ledning.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Stäng av pumpen.
[bild]

Släpp ut vatten tills det är vatten till ca 5cm över utloppet / nederkant av nivåglaset.

[bild]
Där trycker du in luft. Kompressor eller cykelpump med bilventil.

Fyll på tills du har lite under pumpens tillslagstryck (förmodligen ska du fylla runt 1.5 bars tryck minst , fyller du på lite för mycket så kan du få lite luft i kranen, ingen direkt katastrof).

Är lite osäker på hur det är med nivåglasen, om det ska vara avstängt under drift/påfyllning av luft kommer inte ihåg, men de är lite ömtåliga har jag för mig.

Återstarta pumpen. Du kan ju kolla lite på manometern om den verkar gå bättre nu.

Kan komma lite luft i ledningarna i början, så släpp på lite försiktigt i kranarna, så det inte blir tryckslag i nån ledning.
Hej,
Skulle underlätta massor om du kunde typ ringa in de grejerna du pratar om så slipper jag röra till det ännu mer, jag har verkligen noll koll på detta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.