Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker det ser ut som vanliga T-klämringskopplingar där man bytt muttern mot ballofix...
jo det var det jag skrev lite tidigare.............svarade ju bara daniel109 på att dylika ballofixer sällan har säte för planpackning.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jonspete skrev:
Tack för tipsen.
Jag inser att jag behöver raspa gängorna. I mitt fall blir det på t-kopplingen som sitter monterad under handfatet. Hur gör jag detta bäst? Vilket verktyg? Hur mycket?
Jag vill inte göra fel och förstöra gängorna och få ett än större tätningsprojekt :p
Ett avbrutet bågfilsblad är bra att repa gängorna med. Sedan lagom med lin. Men, varför ballofixer under handfatet? Hur ofta kommer Du att nyttja dom? Helt onödig i en villa. Du har ju en huvudavstängning. När Du om många år ska stänga av vattnet med Ballofixerna kommer de att läcka i spindeln.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Ett avbrutet bågfilsblad är bra att repa gängorna med. Sedan lagom med lin. Men, varför ballofixer under handfatet? Hur ofta kommer Du att nyttja dom? Helt onödig i en villa. Du har ju en huvudavstängning. När Du om många år ska stänga av vattnet med Ballofixerna kommer de att läcka i spindeln.
Ok.
Jag har inget jättebra argument för ballofixerna. Men jag behövde något som konverterade från R15 till R10 som nya blandaren kopplas in med. Svärfar tyckte ballofix var bra att sätta dit utifall man vill stänga bara till blandaren. Men du har säkert rätt i att jag aldrig/sällan kommer använda dem.

Jag tror minsann vi fick till det! Med lite risp på gängorna och sen några tighta varv med loctite 55 så bet det bättre när ballofixen gängades på. Inte sett en enda droppe på hela eftermiddagen.

Tack för alla tipsen! Det hade säkert funkat med lin också men gängtejp var ingen höjdare i detta fallet. En blev tät på andra försöket men den andra läckte fortfarande efter fem försök.

• Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Skönt att det löste sig! Nu vet du hur du ska göra nästa gång. :)

• Gilla
jonspete
  • Laddar…
J jonspete skrev:
Tack för tipsen.
Jag inser att jag behöver raspa gängorna. I mitt fall blir det på t-kopplingen som sitter monterad under handfatet. Hur gör jag detta bäst? Vilket verktyg? Hur mycket?
Jag vill inte göra fel och förstöra gängorna och få ett än större tätningsprojekt :p
Gammalt bågfilsblad har en röris lärt mej!

G Grumsgrums skrev:
Gammalt bågfilsblad har en röris lärt mej!
Funkar det inte med nytt?

K Kane skrev:
Funkar det inte med nytt?
Fungerar precis lika bra. Men varför göra det så avancerat?

Jag brukar rispa gängorna men en morakniv genom att skära lite tvärs gängorna på tre ställen runt om gängan. Tillräckligt för att linet inte ska snurra med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.