Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Om det finns "En historia i sig" kanske vi inte vet allt. Men generellt kvarstår min ståndpunkt. Lycka till.
13 svar · 2,2k läst
O
OmpaOmpaa: Hej! I renoveringen av huset har vi nu bytt avloppsstam under plattan, bytt ut alla golvbrunnar och gjutit igen. Tvättstugan genomgår sista ytskikten och därefter kan vi sätta in dusch och ev. temporär toalett (förberett med 110-rör om vi skulle behöva en toalett där). Tanken är att kunna renovera badrum (mellanplan) och gästtoalett (övervåning) framöver, för att då kunna ta bort
0 svar · 1,0k läst
E
Elvvsbygg: [citat] [bild]
2 svar · 2,9k läst
·
DrKron
DrKron: Rören utanför huset är något nyare, från 80-talet ungefär. Har ingen plan att byta de rören nu men det ska så klart göras någon gång. Jag har en offert på reling men den var i storleksordningen 130-150 tusen kr pga av alla förgreningar och golvbrunnar. Finns en till som inte är med på ritningen. Anledningen till att jag vill byta rören inne i huset nu är för att jag vill
2 svar · 2,0k läst
·
Adaaam
Adaaam: [citat] Det är ingen laser som man behöver kalibrera, och jag har dubbelkollat med vattenpass. Rören sitter ganska bra. Jag funderar på om jag ska öppna upp väggen från andra sidan och fixa till allt men blir lite mer jobb än planerat. Men kanske värt att fixa det ordentligt så det inte blir värre klabb längre fram?
7 svar · 2,0k läst
·
raveper
raveper: Du vill väl ha en trevägs kulventil med två klämringskopplingar och en invändig gänga som du sätter mellan det vita röret och dubbel skarven.
2 svar · 1,9k läst
·
raveper
raveper: Ja det verkar ju troligt om det går så fort.
1 svar · 1,1k läst
L
LinneaChristina: [citat] Så vitt jag vet har han hängt den på samma djup, men alla kan ju göra misstag. Värt att dubbelkolla.
10 svar · 2,8k läst
M
mamiso1: (y):)Tack hörni
4 svar · 2,3k läst
·
M
blackarrow
blackarrow: Detta problem som ”stört oss” dagligen i ända sen vi flyttade in fick sin lösning nyligen. Vi bytte servicetekniker. :oops: Nja, det det var väl mest tur. Det kom en ny kille som var lite mer intresserad. Han felsöker ordentligt och engagerade sig ett par minuter extra. VV temp ut från pannan skruvades upp till max efter lite övertalning från mig, fortfarande inom godkänt intervall.
10 svar · 2,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Stämmer. Kopplingsbrickan är egentligen bara ena muttern i vilken klämringskoppling som helst men att den råkar sitta fast i väggen ;) Gäller att använda rätt saker för att täta bara klämringar, stödhylsor, förminskare osv efter vad du behöver.
1 svar · 1,5k läst
·
Mazen
Mazen: Vatette är kompatibel med dom flesta PEX tillv, jag föreslår att du kikar in på deras sida och fortsätter att köra deras produkter. Får du får bra grejer och framförallt mont anvisningar..
4 svar · 777 läst
G
Gunilla Nilsson2: Jag kan inte rubba dom
7 svar · 509 läst
N
Nyponbuske: [citat] Ja, det låter ju rimligt att det kan vara den. Garanti som gäller då då antar jag?
2 svar · 1,1k läst
Viktor.J
Viktor.J: jag hade gjort om och gjort rätt. Eller iallfall utrett vad som krävs. Har svårt att se att försäkringsbolag ersätter en vattenskada = drygt för en själv samt sänker värdet vid en ev. försäljning. Tempen kommer hålla sig runt 0án många dagar nu så troligen kommer isen släppa.
8 svar · 2,8k läst
CarstenJ
CarstenJ: [citat]
12 svar · 5,6k läst
·
CarstenJ
12 svar · 5,6k läst
·
S0MMER
S0MMER: Den andra bilden ser ut att vara kyla, någonstans så möter kallvattnet värmesystemet, där någonstans bör det sitta en ventil som är av. Lite fler bilder skulle hjälpa (y)
1 svar · 1,3k läst
nino
nino: [citat] Du kan köpa ett blandarfäste för utanpåliggande rör och byta det du har, du får kapa eller dra ut röret för vatten och ha kvar ytterröret i väggen. Täta så bra det går. Får du läck så rinner ju vattnet i skyddsröret och förhoppningsvis ut på säkert ställe... Så fick jag lov att göra på ett ställe, det är nog 10 år sen och jag tror det har gått bra
3 svar · 1,7k läst
ådal
ådal: En lösning skulle kunna vara att lina dit, https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Klamringskoppling-12xG10-rak-invandig-ganga-VA-1138/6079398/artikel-detaljer.html med förminskningar https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Forminskningsset-12x10-VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html eller kapa av dem gamla kopplingarna och sätta dit 2 helt nya kopplingar. Varför inte sätta dit 2
4 svar · 3,4k läst
·
Amazonic
Amazonic: Kan ju vara bra att prova trycka in återställningen som finns Nu verkar det som att den värmer även på läge 2
2 svar · 2,3k läst
·
K
K1as: Det slutade med att vi drog oss ur efter att ha filmat ner i pumpgropen och sett ett mindre vattenfall som kom från dräneringsrören (trots lång tid utan regn).
6 svar · 3,7k läst
S
Svend Waever: [citat] Tack for snäpp respons. Mycket bra och hjälpsamt input. Har jag en gjutjärnbrunn? Eller kan den vare av anden material? Jag ser det inte. Mitt fråga er då om man kan använda högtrycksvatten på så till pass gamle rör? 1952!
2 svar · 1,3k läst
·
B
Bästasvågern: Vad förbi en sväng på Hornbach och där hade de en ytterst kompetent dam som jobbade! Hon visade mig att mora och FM Mattsson har samma delar så jag köpte en ventil där som funkar superbra. Det kostade bara 327 kr. Så här blev det [bild]
28 svar · 7,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Roddarpinnen kan kärva, vilket innebär att du inte får full sprutt på vattnet när du öppnar fullt. Så länge den glider lätt och fint så är allt frid och fröjd. Känsligheten varierar i och för sig säkert mellan olika modeller. Den jag hade tidigare var iallafall väldigt känslig.
9 svar · 2,3k läst
N
NilsBirger: Hej, Vill bara tacka för de goda råden. Nu är utkastaren installerad och klar. Har separata avstängningsventiler på fördelaren så slapp de extra ventilerna.
5 svar · 2,3k läst
·
A
A-Man_08: Är den ansluten till diskmaskin?
8 svar · 2,3k läst
·
Tobzter
Tobzter: Perfekt .Kan inte bli bättre . Grymma lösningar å svar som vanligt på Byggahus (y)
6 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: En person är och tittar, restid, planera vad som ska införskaffas, eventuell materialinköp (om det inte finns med som påslag på materialet). Detta måste också ingå i arbetstidsdebiteringen. Antingen som faktiska tider eller att timkostnaden blir högre. Förlägga PEM-slang när det är kallt ute är svårare än när det är varmt, detta eftersom slangen är mycket styvare när den är
7 svar · 2,1k läst
·
H
HasseArc7: Hej, jag vill koppla på ett 32mm avloppsrör som används som kondensvattenrör från luft/vatten-värmepumpen. Jag vill koppla detta in i sidan på en rensbrunn. Rensbrunnen är ca 2m djup. Jag vill koppla in mig på ca 0.5 meters djup. Frågan är hur jag bäst skarvar in mig i på rensbrunnen sida. Tänker att man helt enkelt borrar ett rör i sidan av rensbrunnen som man sticker in röret i.
0 svar · 599 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.