1 676 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
VvB till fritidshuset
Bytt vvb när vi renoverade sommarstugan och satte in en NIBE Eminent 30L cu "så länge" då planen var att ha 55L. Nu efter 7år så har vi fortfarande inte bytt upp oss då vi upplever att 30L värmer på snabbt när den är kopplad med 400V. Visst, duschning så är man effektiv och snabb men väntar man 5-10min så är varmvatten tillbaka för nästa person att duscha.
Förstår helt tanken, oftas inte något problem. Dock när barnen badar/duschar och sen ska disken göras börjar knorretA anis16 skrev:Bytt vvb när vi renoverade sommarstugan och satte in en NIBE Eminent 30L cu "så länge" då planen var att ha 55L. Nu efter 7år så har vi fortfarande inte bytt upp oss då vi upplever att 30L värmer på snabbt när den är kopplad med 400V. Visst, duschning så är man effektiv och snabb men väntar man 5-10min så är varmvatten tillbaka för nästa person att duscha.
Och jag är inte rädd för den något större elräkningen. 4pers på 30l blev en utmaning för oss ialf. Nu ska allt byggas om och då tänkte vi att 110-180l är det som får plats på nya placeringen. Då ska vi bara en som passar vårt vatten.
Jag är mest förvånad själv att vi klarar oss på 30L och 5 personer... Men å andra sidan är sommarstugan kustnära där det är vattenbrist så inga 15min "konfortduschning" skulle tillåtas ändå. Hur som helst så är det bra drag i vvb så kommer man till stugan när vattnet varit avstängt så har man varmvatten på nån kvart eller så.
Klicka här för att svara